Gå til innhold

Dette er kanskje litt sært

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men jeg husker vi lærte på skolen at vi kom til blø opp til 1-2 ss når vi hadde mensen.

Nå måtte jeg bare sjekke hvor mye mer jeg faktisk blør. Jeg bruker menskopp, og den rommer 45 ml. Jeg har mensen i 6-7 dager. Og tømmer koppen ca 6 ganger de to første dagene og 3 ganger for dagen de to neste og 2 ganger 5 og 6 dagen. Siste dagen er bare 1 gang.

Og da kommer jeg frem til at jeg har blødd(samlet opp) ca 450 ml. Da har jeg selvfølgelig ikke regnet med det som havner i bindet de første nettene og i do.

Så jeg blør 420 ml mer enn hva vi ble lært på skolen. Haha sorry, sikkert sært. Så jeg bytter ut ca en halv liter blod i mnd. Ganske mye.

Noen andre som vet hvor mye de blør i løpet av syklusen?

Anonymous poster hash: b9b2c...ec2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men jeg husker vi lærte på skolen at vi kom til blø opp til 1-2 ss når vi hadde mensen.

Nå måtte jeg bare sjekke hvor mye mer jeg faktisk blør. Jeg bruker menskopp, og den rommer 45 ml. Jeg har mensen i 6-7 dager. Og tømmer koppen ca 6 ganger de to første dagene og 3 ganger for dagen de to neste og 2 ganger 5 og 6 dagen. Siste dagen er bare 1 gang.

Og da kommer jeg frem til at jeg har blødd(samlet opp) ca 450 ml. Da har jeg selvfølgelig ikke regnet med det som havner i bindet de første nettene og i do.

Så jeg blør 420 ml mer enn hva vi ble lært på skolen. Haha sorry, sikkert sært. Så jeg bytter ut ca en halv liter blod i mnd. Ganske mye.

Noen andre som vet hvor mye de blør i løpet av syklusen?

Jeg syns ikke det var sært jeg. Takk for at du delte 😃Jeg har jo lurt på dette siden jeg var 10 år

Anonymous poster hash: 02337...9c8

Skrevet

Jeg har også tenkt at den mengden jeg også har hørt en gang må være feil. Jeg blør nok ikke i nærheten så mye som det du gjør, Hi, men har spesielt en dag under mensen hvor jeg blør mye. En til to ss vil jo knapt dekke et bind de dagene jeg blør minst.

Tror det er veldig individuelt hvor mye man blør. Har venninner som bare bruker truseinnlegg to dager, de trenger ikke mer, har så små blødninger (selv uten hormonprevensjon), andre blør så mye at de er kronisk anemiske og vurderer inngrep.

Anonymous poster hash: f73ec...6ca
Skrevet

Jeg lærte at det er 1-2 spiseskjeer med blod. Og at resterende som kommer sammen med blodet er utflod som blir farget rød.

Anonymous poster hash: 24fee...9af

Skrevet

Dette var nyttig informasjon 😊

Jeg tror vi lærte at det til sammen kom ca.1/2 kaffekopp (!).

Skrevet

Jeg lærte at det er 1-2 spiseskjeer med blod. Og at resterende som kommer sammen med blodet er utflod som blir farget rød.

Anonymous poster hash: 24fee...9af

Om resten var utflod så ville det hatt en annen konsistens.

Fant denne, det er nok vevsvæske du har hørt, tror jeg:

http://www.kk.no/livsstil/s%C3%A5-mye-er-det-%C2%ABnormalt%C2%BB%E2%80%8B-%C3%A5-bl%C3%B8-28079

Ut fra det som står her så vil jeg tro at jeg har kraftige blødninger, for spesielt ene dagen blør jeg gjennom tamponger (må alltid har bind i tillegg). Men virker som om HI blør mye mer. Jeg hadde blødninger i flere dager tidligere, men det har heldigvis normalisert seg noe.

Hi - har du jernmangel? Eller blir du slapp rundt menstidene? Noen ganger får jeg helt sprøtt sug etter jernholdig mat noen dager før jeg får mensen - hender jeg kommer på at mensen er rett rundt hjørnet fordi jeg legger merke til at jeg bare måååå ha rødt kjøtt, rødbeter, leverpostei og brokkoli... helst til hvert måltid. De dagene går det i rødt kjøtt, og jo mindre stekt jo bedre, virker det som. Etter at jeg begynte å lytte til disse lystene før og under mens har jeg faktisk mer energi under mensen enn tidligere.

Anonymous poster hash: f73ec...6ca

Skrevet

HI, om dette stemmer blør du fryktelig mye.

Men, for det første, er du sikker på at menskoppen din rommer så mye? Jeg har den største DivaCupen, og den rommer 30 ml. Videre er det jo sjelden at jeg tømmer den når den er HELT full, som regel er den halvfull.

For det andre, jeg blødde veldig mye og skrev derfor en kalender hvor jeg skrev ned antall ml per dag. Jeg endte opp på omtrent 100 ml, altså omtrent én dl, som kvalifiserer til såkalt menoragi:

"Det er imidlertid sjelden at menstruasjonsblødninger er på mer enn 80 ml eller varer mer enn 8 dager. Det som er over dette, kan kalles menoragi." Her: https://sml.snl.no/menoragi

Jeg dro til legen og fikk behandling, forøvrig. Dersom det stemmer at du blør så mye som du sier, burde du også vurderer det, tenker jeg.

Anonymous poster hash: 76ec8...93f
Skrevet

Hi her.

Nå må dere ikke le av meg.

For det første, rommer koppen 42 ml ikke 45 som jeg sa. Er den største her jeg har

http://www.me-luna.eu/epages/63898218.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/63898218/Products/C-7504

Nå klarer jeg ikke regne ut hvor mye det blir 😯 Kortslutning i hodet.

Hjelp meg da? Tømmer fulle kopper.

Dag 1. 6 ganger

Dag 2. 6 ganger

Dag 3. 3 ganger

Dag 4. 3 ganger

Dag 5. 2 ganger

Dag 6. 2 ganger

Om dag 7. 1 gang

Det får jeg til å bli 23 rømminger av 42 ml.

Altså:

23x42=996!

Kan da ikke være 996 ml?!

Antall tømminger er jeg sikker på. Har ført logg nå og er akkurat ferdig med mensen.

Jeg er veldig trøtt og blir fort svimmel. Men jeg klarer meg. Mangler ingenting av vitaminer osv. Akkurat testet pga håravfall.

Fikk resept på noen tabletter som skulle minske blødningene, husker ikke hva de het, er så lenge siden. Men jeg syntes ikke de virket særlig bra til den prisen.

Skrevet

Ojsann det hørtes veldig mye ut. Er koppene så fulle hver gang?? Sikker på at det er 42ml? Når jeg bruker menskopp tømmer jeg de kanskje to ganger om dagen. Ingen av gangene er de fulle. Men jeg har veldig bra jernlager. Kanskje lurt å sjekke seg iforhold til jern/blodprosent??

Anonymous poster hash: 31d46...dc4

Skrevet

HI, om dette stemmer blør du fryktelig mye.

Men, for det første, er du sikker på at menskoppen din rommer så mye? Jeg har den største DivaCupen, og den rommer 30 ml. Videre er det jo sjelden at jeg tømmer den når den er HELT full, som regel er den halvfull.

For det andre, jeg blødde veldig mye og skrev derfor en kalender hvor jeg skrev ned antall ml per dag. Jeg endte opp på omtrent 100 ml, altså omtrent én dl, som kvalifiserer til såkalt menoragi:

"Det er imidlertid sjelden at menstruasjonsblødninger er på mer enn 80 ml eller varer mer enn 8 dager. Det som er over dette, kan kalles menoragi." Her: https://sml.snl.no/menoragi

Jeg dro til legen og fikk behandling, forøvrig. Dersom det stemmer at du blør så mye som du sier, burde du også vurderer det, tenker jeg.

Anonymous poster hash: 76ec8...93f

Leste linken nå, jeg har mye klumper til tider. Store er de😫

Kan kanskje ha noe å si?

Hi

Skrevet

Ojsann det hørtes veldig mye ut. Er koppene så fulle hver gang?? Sikker på at det er 42ml? Når jeg bruker menskopp tømmer jeg de kanskje to ganger om dagen. Ingen av gangene er de fulle. Men jeg har veldig bra jernlager. Kanskje lurt å sjekke seg iforhold til jern/blodprosent??

Anonymous poster hash: 31d46...dc4

Koppene er fylt til randen, og renner over. Er ikke så flink å kjenne når jeg burde tømme, det kan variere med tid i mellom når det renner over.

Men er regnestykket riktig da?

Hi

Skrevet

Sakset fra Wikipedia:

Regelmessig menstruasjon varer i noen få dager, vanligvis 3 til 5 dager, men alt fra 2 til 8 dager er ansett som normalt.[3] Den gjennomsnittlige menstruasjonssyklusen er 28 dager lang fra den første dagen i en menstruasjon til første dag i neste. En normal menstruasjonssyklus er vanligvis mellom 21 og 35 dager mellom menstruasjonene.[1]

Det gjennomsnittlige volumet av menstruasjonsvæske under en månedlig menstruasjon er 35 milliliter, men alt mellom 10 og 80 milliliter regnes som normalt. Menstruasjonsvæske er det riktige navnet for utfloden under menstruasjonen selv om mange foretrekker å referere til det som menstruasjonsblod. Menstruasjonsvæske inneholder noe blod, samt slim fra livmorhalsslimhinnen, vaginalsekreter og endometrievev. Menstruasjonsvæske er rødbrun, en litt mørkere farge enn blod.[1]

Mange kvinner kan også merke klumper av blod eller utstøting av livmorslimhinnen under menstruasjon. Dette vises som små biter av vev blandet med blod. Noen ganger kan koagulert blod eller livmorslimhinnevev feilaktig oppfattes som en tidlig spontanabort av et foster. Et enzym kalt plasmin i livmorslimhinnen hemmer for det meste blodet fra å levre seg.

Mengden av jern som går tapt via menstruasjonsvæske er relativt ubetydelig for de fleste kvinner.[4] I en studie ble premenopausale kvinner som viste symptomer på jernmangel, undersøkt med endoskopi. 86% av dem hadde en form for tarmsykdom og var i fare for å bli feildiagnostisert bare fordi de hadde mensen.[5] [1]

Anonymous poster hash: 305e1...0a7

Skrevet

Du blør veldig mye! Jeg tømmer min kopp som regel 2 ganger i døgnet..og min lekker når den er ca 3/4 full. Er du sikker på at blodet går helt til randen.? Tror koppen min blir klemt mindre inni meg.

Du burde snakke med lege om dette

Anonymous poster hash: b5f5f...b00

Skrevet

Hoha det var mye. Men kult med loggføring.

Jeg blør ingenting nærmest. Blør så lite at det holder med litt papir i trusa egentlig. Så kanskje det med spiseskjeene er et gjennomsnitt? Så har de sånne som deg på ene siden og sånne som meg på andre siden, så blir gjennomsnittet noe midt i mellom.

Anonymous poster hash: 4d14f...0eb

Skrevet

Du blør veldig mye! Jeg tømmer min kopp som regel 2 ganger i døgnet..og min lekker når den er ca 3/4 full. Er du sikker på at blodet går helt til randen.? Tror koppen min blir klemt mindre inni meg.

Du burde snakke med lege om dette

Anonymous poster hash: b5f5f...b00

Ja, den er full til randen. Skulle ønske jeg klarte å time tømmingen før. Det blir fort litt søl når den er så full. Når jeg bare brukte bind var det lettere å kjenne når det var fult. Da ble det meget vått mellom beina. Ugh! Nå er det tørt til det renner over. Helt fantastisk egentlig. Men jeg har jo en del klumper, og som jeg leste i en link her, så er ikke alt nødvendigvis bare blod heldigvis.

Når jeg brukte bind, ble klumpene liggende igjen oppå bindet og disse. Æsj! Sorry nasty detaljer.

Hi

Skrevet

Hadde du blødd så mye hver gang ville du ha hatt alvorlig blodmangel. Ville gått rett til legen hvis jeg var deg.

Anonymous poster hash: 13819...797

Skrevet

Du blør for mye og siden du har loggført så har du noe og vise legen når du drar dit fortest mulig ☺

Skrevet

Tror ikke det er så farlig med mengden. Om det er riktig, så er nok ikke alt blod som sakset fra wikipedia lenger opp her.

" Menstruasjonsvæske inneholder noe blod, samt slim fra livmorhalsslimhinnen, vaginalsekreter og endometrievev. "

Jeg mistet 1 liter blod under første fødsel, og merket ikke noe til det på formen. Måtte operere ut deler av morkaka.

Vet ikke om det kan sammenlignes da.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...