Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #1 Skrevet 2. august 2016 Jeg er 34 år og røykte fra jeg var 14 til jeg var 28. Jeg hadde god kondis for 10 år siden, da kunne jeg sykle og gå på fjellturer med røykepauser uten å bli lett anpusten. Men ca et par år før jeg sluttet å røyke ble kondisen elendig og jeg ble kronisk slimete i halsen. Jeg har følt at slimet renner nedover, altså kommer ovenfra. Men er godt utredet hos ØNH og de finner ikke noe. Var sist i CT nå i juli. Jeg hoster opp slimklumper hver morgen. Det er verst om vinteren og jeg kan hoste mye, en gang hostet jeg i 3 mnd. Var hos legen så klart men ingen funn. Å hoste i ukesvis er normalt for meg. Kondisen min er så elendig og problemet er pusten og ikke bena. Bakker er et mareritt, fjelltur nå er uaktuelt. Sist jeg syklet ga jeg opp etter 5 min fordi jeg mistet pusten. Har gitt opp trening. Er det minusgrader så dekker jeg til munnen fordi jeg føler at lungene fryser, er det normalt? Er det noe vits i å spørre legen om astmautredning? Eller er jeg hypokonder? Jeg har tatt dette opp med legen men ikke tenkt over alt jeg har skrevet her så alt er ikke nevnt til legen. Men da jeg har følt at problemet har vært at slim renner ned fra oven så har ikke astma vært et tema. Men at slimet kommer ovenfra mener ØNH at er umulig da jeg ikke har noe slim der oppe. Anonymous poster hash: a25c2...a42
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #2 Skrevet 2. august 2016 Det høres ikke ut som astma, men det e rjo ikke så vanskelig å finne ut om det er det, så det er god grunn til å få det sjekket så lenge du er plaget. Det slimet kan jo eventuelt komme fra bihulene da? Jeg hadde kronisk biulebetennelse, og da kom det hele tiden slim ned, selv om jeg ikke var tett i nesen. Regner med de har utelukket kols? Anonymous poster hash: 748c9...5d9
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #3 Skrevet 2. august 2016 Høres ut som emfysem. Kan være vanskelig å oppdage tidlig i forløpet, men det er viktig å finne så tidlig som mulig. Jeg ville krevd mer utredning og ikke gitt meg før de finner svar. Det du opplever er ikke normalt. Anonymous poster hash: d88ef...01b
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #4 Skrevet 2. august 2016 Du bør absolutt ta det opp med legen. Skriv ned symptomene dine før du skal til legen slik at du ikke glemmer noe når du kommer dit. Når pusten din er såpass endret så mener jeg du bør henvises til en lungelege. Som nr. to nevner så bør kols også utelukkes, selv om det ikke er store sjanser for at du har fått det. Få deg også sjekket for chlamydia pneumonia siden den bakterieinfeksjonen kan bli kronisk (på linje med borrelia) og kan da hos noen gi astmalignende symptomer. Astma som debuterer hos voksne kan hos en del egentlig være en slik lungeklamydia-infeksjon. Det kan også gi lignende problemer med slim og klumper som du hoster opp, og også det at når du først får hoste så kan det ta ukesvis (og månedsvis) før man bli bedre igjen. (Vær oppmerksom på at det kan være bedre å ta denne prøven privat.) Kan også være en idé å sjekke om du kanskje ikke tåler melkeprodukter, da dette også for noen kan gi økt slimproblematikk, tung pust pga. det, og også problemer med å bli frisk når man først har fått en forkjølelse. Vurder også andre ev. årsaker, som f.eks. om det er mugg der du bor osv. Håper du finner ut av det - lykke til Anonymous poster hash: 74688...9de
Giss Skrevet 2. august 2016 #5 Skrevet 2. august 2016 Kanskje er det en lungespesialist du skal til. Det går an å snakke med legen om det i alle fall. Astma arter seg på så mange forskjellige måter at det kan kun legen svare på om du har.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #6 Skrevet 2. august 2016 Få tatt spirometri. Kan gjerne være KOLS pga røykinga di. Enkelte har mye lettere for å få det enn andre. Anonymous poster hash: 4f232...73d
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #7 Skrevet 2. august 2016 Du høres litt ut som meg. Jeg hoster mye og ofte hvis jeg ikke bruker astmamedisin. Slimer endel og hoster opp slim nesten hver morgen. Spirometritestene mine viser at lungekapasiteten min egentlig er ok. De sier jeg har anstrengelsesastma. Jeg har ingen kondis etter lang tids passivitet, men jeg føler at pusten min er mye dårligere enn den burde være selv med inaktivitet. Noen dager mister jeg pusten av å gå opp trappa. Jeg fikk beskjed av bedriftshelsetjenesten at jeg hadde veldig dårlig lungekapasitet og at jeg måtte ta kontakt med fastlegen. Fastlegen min mener de tar feil. Jeg røyket 20 - 30 om dagen i 12 år. Sluttet for noen år siden. Mye av det du skriver er som å lese om meg selv. Anonymous poster hash: 5fad0...6ca
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #8 Skrevet 2. august 2016 Du høres litt ut som meg. Jeg hoster mye og ofte hvis jeg ikke bruker astmamedisin. Slimer endel og hoster opp slim nesten hver morgen. Spirometritestene mine viser at lungekapasiteten min egentlig er ok. De sier jeg har anstrengelsesastma. Jeg har ingen kondis etter lang tids passivitet, men jeg føler at pusten min er mye dårligere enn den burde være selv med inaktivitet. Noen dager mister jeg pusten av å gå opp trappa. Jeg fikk beskjed av bedriftshelsetjenesten at jeg hadde veldig dårlig lungekapasitet og at jeg måtte ta kontakt med fastlegen. Fastlegen min mener de tar feil. Jeg røyket 20 - 30 om dagen i 12 år. Sluttet for noen år siden. Mye av det du skriver er som å lese om meg selv. Anonymous poster hash: 5fad0...6ca Har tenkt på om det kunne være noe sånt som du har, viste ikke navnet på det Takk for alle svar! Har ikke røyket på 6 år og var ingen storrøyker, tviler for at jeg har kols. Det surkler ikke og jeg kan gå turer uten problemer. De jeg kjenner med kols klarer ikke det, selv om det sikkert finnes ulike grader av det. Jeg kan gå lange turer bare jeg ikke må gå opp lange bakker eller løpe. Anonymous poster hash: a25c2...a42
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #9 Skrevet 2. august 2016 Det høres ikke ut som astma, men det e rjo ikke så vanskelig å finne ut om det er det, så det er god grunn til å få det sjekket så lenge du er plaget. Det slimet kan jo eventuelt komme fra bihulene da? Jeg hadde kronisk biulebetennelse, og da kom det hele tiden slim ned, selv om jeg ikke var tett i nesen. Regner med de har utelukket kols? Anonymous poster hash: 748c9...5d9 Som jeg skrev så er jeg GODT utredet hos ØNH og har vært nylig i CT hvor de tok bilder av bihulene. Null slim der. Anonymous poster hash: a25c2...a42
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #10 Skrevet 2. august 2016 Jeg hadde forresten røntgen av lungene i 2010 faktisk pga influensa eller noe sånt og legen lurte på om jeg kunne ha en lungebetennelse. Bildene var fine husker jeg. Ville ikke kols eller smfysem vistes da? Jeg bare festrøyka da, sluttet å røyke høsten 2010. Anonymous poster hash: a25c2...a42
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #11 Skrevet 2. august 2016 Som jeg skrev så er jeg GODT utredet hos ØNH og har vært nylig i CT hvor de tok bilder av bihulene. Null slim der. Anonymous poster hash: a25c2...a42 Å, beklager da. Du skrev ikke at det var bihulene de hadde tatt CT av - jeg tenkte det var lungene. Anonymous poster hash: 748c9...5d9
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #12 Skrevet 2. august 2016 * emfysem Anonymous poster hash: a25c2...a42
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #13 Skrevet 2. august 2016 Å, beklager da. Du skrev ikke at det var bihulene de hadde tatt CT av - jeg tenkte det var lungene. Anonymous poster hash: 748c9...5d9 ØNH jobber ikke med lunger Men ja jeg burde skrevet det Anonymous poster hash: a25c2...a42
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #14 Skrevet 2. august 2016 ØNH jobber ikke med lunger Men ja jeg burde skrevet det Anonymous poster hash: a25c2...a42 Ja, eller jeg burde nok ha visst det. Men da er det i hvert fall grunn til å undersøkes nærmere. Lykke til, håper du finner ut av det :-) Anonymous poster hash: 748c9...5d9
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #15 Skrevet 2. august 2016 Har tenkt på om det kunne være noe sånt som du har, viste ikke navnet på det Takk for alle svar! Har ikke røyket på 6 år og var ingen storrøyker, tviler for at jeg har kols. Det surkler ikke og jeg kan gå turer uten problemer. De jeg kjenner med kols klarer ikke det, selv om det sikkert finnes ulike grader av det. Jeg kan gå lange turer bare jeg ikke må gå opp lange bakker eller løpe. Anonymous poster hash: a25c2...a42 Hør med legen om du kan prøve astmamedisiner. For meg hjelper de veldig godt, bare jeg fant riktig type. Lar jeg vær å bruke medisinen noen dager, så går jeg og småhoster hele tiden og får ganske ofte kraftige hosteanfall til jeg brekker meg. Anonymous poster hash: 5fad0...6ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå