Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #1 Skrevet 2. august 2016 Har nettopp fått påvist slitasje i ryggen (L5/S1) på MR bilder, og det står at det er en aldersforandring / slitasje hvor jeg er litt uttørket mellom skivene eller noe. Skal til legen for å få mer informasjon om dette, jeg vet ikke hva dette betyr men regner med det blir kun fysio behandling? Sliter med store smerter i ryggen hver dag, er det flere som har slitasje her? Må man bare leve med det, evt kan man bli bedre? Anonymous poster hash: 2f43d...cf5
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #2 Skrevet 2. august 2016 Har skjev ryggrad og nedslitt brusk L4/L5/S1. Har kink i ryggen innimellom, merker at den verker litt men fungerer fint. Jeg både trener og løper. Fikk beskjed at løping ikke er optimalt men fungerer for meg. Jeg er mer plaget med ryggen om jeg har mye bukfett enn ved å løpe. Jeg hadde en periode for fire/fem år siden med mye smerter, gikk mye på tramadol da så slapp jeg sykemelde meg. De få gangene jeg har problemer nå så redder tramadol dagen. Anonymous poster hash: b531e...702
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #3 Skrevet 2. august 2016 Takk for svar, jeg fikk store smerter etter en periode med mye trening, og sluttet pga ryggsmertene. Har gått litt opp og kunne hatt godt av å miste litt bukfett! Får kun paralgin forte og det hjelper lite for smertene, er i store smerter når jeg prøver å sove, reise meg opp og en god del når jeg går. Kan det være slitasjen gir så mye smerter? Anonymous poster hash: 2f43d...cf5
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #4 Skrevet 2. august 2016 Jeg vet ikke så mye om hvorfor jeg har smerte egentlig. Vi har en svak rygg og trenger ekstra styrke for å holde kroppen oppe er min teori. Ryggraden er det som bærer mennesket, er den svak må den styrkes. Be legen om et skikkelig smertestillende. Fysio/kiropraktor hjelper i kritiske perioder men det ALLER viktigste er hva du gjør i hverdagen. Du må få øvelser for ryggen. Anbefaler også å trene kjernemuskulaturen samt balanse øvelser. Har du også problemer med ankler? Tråkker over. Svak korsrygg kan gi svake ankler. Jeg er nøye med å ta vare på kroppen. Jeg vil jobbe, leke med barna og ikke hindres av smerter. Og smerten er så intens når det ER vondt at den er livsbegrensende. Jeg føler tramadol gir meg livskvalitet. Når man har vond rygg, overkompenserer muskler for å forsøke å lette smerten og så blir du betent i muskulatur i tillegg. Vær beinhard hos legen, jeg var det. Jeg sa jeg ikke forlot kontoret hennes før jeg fikk smertestillende som kunne hjelpe meg. Et tips, får du tramadol, halver dosen legen skriver ut. Jeg klarer meg på halv dose. Anonymous poster hash: b531e...702
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #5 Skrevet 2. august 2016 Takk for et bra svar:) Det er jo helt topp at du står på og prøver å ikke la smertene hindre deg i fra å leve normalt som mulig, jeg skulle absolutt gjerne prøvd noe smertestillende som faktisk hjelper. Jeg sover ikke så bra om natten, det er som å ha intenst voksesmerter hele natten og uansett stilling så er det så ubehaglig å ligge og får da ikke sove. Smerten stråler seg mye mot bekkenet og jeg merker jeg har blitt veldig svak i ryggen selv om jeg bare sluttet å trene for noen måneder siden, må ofte finne støtte når jeg reiser meg opp eller går opp trapper. Har ikke tenkt på det med ankler men i det siste har det "låst" seg utrolig mye, går kun med flate sko og behaglig som mulig. Det er snakk om at jeg skal få fysio terapaut det sa hun jeg snakket med i tlf på legekontoret. Men siden jeg fikk svar på MR resultatet har jeg blitt nedfor for jeg orker ikke tanken på å ha så mye smerter resten av livet mitt. Jeg ønsker å være aktiv og kunne jobbe som vanlig. Anonymous poster hash: 2f43d...cf5
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #6 Skrevet 2. august 2016 Mr-bilder som påviser prolaps eller slitasje utløser alene ikke et behandlingsopplegg, for veldig mange går med dette uten å merke det. Har du rotaffeksjon bør du henvises til spesialist, men det høres ut som smertene kun sitter i ryggen hos deg, altså ikke ilende smerter ned i beinet/foten? I så tilfelle er det styrking av kjernemuskulaturen som er viktig, som nevnt over her. Da bør du ta kontakt med fysio/kiropraktor/naprapat og få behandlinger og et opptreningsprogram som er riktig for deg. Ta med mr-resultatene sånn at de har den beste forutsetning for å hjelpe deg I akuttfasen, altså nå som det er smertefullt, så er det best å starte rolig med behandlinger også starter du opp med treningen når behandleren sier at det er greit. Jeg pleier å få betennelsesdempende i denne fasen, tar dette etter behandling og ellers når det er behov for det. Brexidol eller Ibux, for eks. De fleste sykehus har også en ryggskole hvor du kan lære om ryggen, smertene og hvordan du kan forbedre plagene og leve med det på en god måte. Du lærer at smertene ikke er farlige og du lærer triks som kan hjelpe i hverdagen. For eks, ta en tennisball og plasser den mellom veggen og korsryggen (der du har vondt) og beveg deg litt frem og tilbake så ballen masserer musklene rundt skaden i ryggen. Det vil lindre litt. Du lærer også andre triks du kan gjøre når smertene er der for å lindre, stå/gå/strekke/ligge/sitte... Anonymous poster hash: 8e49f...150
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #7 Skrevet 2. august 2016 Slike funn som du har er funn man finner hos mange, og det er ikke noen klar sammenheng mellom funnene og plagene. Selv hos de uten vondt i ryggen har mange slike funn. Det viktigste er - nå som du har fått utelukket noe alvorlig/noe som skal opereres, er bevegelse. Jeg har også vondt som stråler nedover foten innimellom, hos meg kommer det av stramme muskler i nedre del av ryggen og rundt hoftene. Gange på flatt og hardt underlag gjør det ikke bedre (typisk grus og asfalt), det beste er gange på sti (hvor hvert skritt er ulikt). Dansing, pilates, osv er også bra for meg. Klatring fungerer også. Har prøvd fysioterapi, men det aller beste er å gjøre det selv (jeg er fryktelig dårlig til å gjennomføre (kjedelige) treningsopplegg ). Andre har god nytte av fysio. Så vær i akt, tøy, ta smertestillende, det er det som vil være behandlingen fremover... Anonymous poster hash: 6105f...c6b
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #8 Skrevet 2. august 2016 Som andre sier, de forandringene hos deg trenger ikke gi store problemer. Det viktigste er å komme i god trening, og å få tøyd nok. Komme inn i en rutine der og ikke skulke unna. Forbausende mange ryggpasienter blir bra når de får tøyd ordentlig ut hoftebøyeren daglig (til å begynne med helst et par ganger om dagen), mange blir da helt smertefri. Egeninnsats er det viktigste - riktig trening, nok og riktig tøyning, og så kan du ta behandling utenom, f.eks. av en dyktig kiropraktor eller naprapat. Få gjerne noen timer til fysio for å lære riktige treningsprinsipper for ryggen din. Det kan høres voldsomt ut når du leser en slik beskrivelse slik du gjorde når man ikke vet hva det innebærer. Det er helt normalt å ha slike aldersforandringer. Noen får dem tidligere enn andre. De trenger ikke gi store problemer på sikt bare du nå kommer i riktig behandling og at du er villig til å gjøre det som må til for at du skal ha en funksjonell og smertefri rygg fremover. Det resultatet du har fått på MR er ingen krise. Det kan gi deg økt tilbøyelighet for smerter i området, men ikke noe som riktig og nok egeninnsats og ev. litt behandling i perioder ikke kan holde i sjakk. Jeg har slike endringer i hele nakken og i noen nivåer i korsryggen. Hadde store smerter tidligere. Nå er jeg som hovedregel smertefri. Fjusker jeg med trening eller tøyninger så må jeg svi for det. Men det er greit Da er det bare å gjøre det riktige for kroppen - det blir en god motivasjon Anonymous poster hash: 8d0cd...95f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå