Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #1 Skrevet 1. august 2016 Har en gutt som blir 13 i år. En snill, omsorgsfull, humristisk gutt som blir venner med alle. Alle skryter av hvor høflig og grei han er. Men nå kommer ting frem. Han har vært i "spøkelseshuset" ved siden av (ett gammelt forlatt hus, men knuste vinduer. Bokstavelig talt råttent) Dét er IKKE lov å gå dit, noe han har fått beskjed om 1000 ganger. Har også forklart hvorfor det ikke er lov. Så får jeg vite at han har "røyket". Rullet sammen papir, tent på og røyket det. (Røyken i munn og ut av nesa, ikke ned i lungene) Jwg konfronterer han med dette, og han nekter. innrømmer til slutt at han har vært ved garasjen til spøkelseshuset, men nekter for alt det andre. Jeg får helt fnatt, gråter fordi han gjør dette (han er hos bestemor nå) Mannen prøver å være litt mer rolig, sier at selvsagt skal vi snakke med han, det blir konsekvenser osv. Men han sier: tenk selv på hvordan du var i tidlig tenårene. Gjorde du aldri noe galt? Fulgte du alltid reglene? Og forventer du at han skal fortelle oss ALT av det han gjør? Det mannen sier gir jo mening, men jeg føler jeg mister kontrollen. Jeg føler at jeg mister helt evnen til.å tenke logisk/reelt og klarer ikke å se hvordan jeg og ALLE vennene mine selv var. Tøye grenser og utforsket (ikkr med stoff, men prøvde å røyke, snuse osv) Dere som.har barn i samme alder, hva gjør jeg????? Anonymous poster hash: 27f38...268
CatGarden Skrevet 1. august 2016 #2 Skrevet 1. august 2016 (endret) Skjønner godt at du uroer deg som mor. Men slike ting gjorde vi vel alle? Bare ett år eldre var jeg da jeg gjorde mye værre ting. Jeg har ingen gode råd til deg. Men vil bare beroligge deg å si at jeg har blitt et ganske bra menneske selv om jeg var litt rampete før. :-) Håper at du får noen bra tips fra andre. Endret 1. august 2016 av CatGarden
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #3 Skrevet 1. august 2016 Skjønner godt at du uroer deg som mor. Men slike ting gjorde vi vel alle? Bare ett år eldre var jeg da jeg gjorde mye værre ting. Jeg har ingen gode råd til deg. Men vil bare beroligge deg å si at jeg har blitt et ganske bra menneske selv om jeg var litt rampete før. :-) Håper at du får noen bra tips fra andre. Tusen takk. Jo, når jeg tenker tilbake var jeg ikke stort bedre. Men jeg vil så gjerne at han ikke skal utforske slik. Og jeg HATER at han lyver, men kan vel ikke akkurat forvente at han åpenhjertig skal fortelle med alt han gjør som han ikke får lov til. (Selv om i den perfekte verden så gjør han ikke noe galt, og han forteller meg ALT) Men nå som jeg vet dette, må det skje noe. Det blir husarrest uten tilgang til data, ipad, tlf osv. Men hva skjer etter det??? Kan ikke sperre han inne for alltid! Anonymous poster hash: 27f38...268
Nyttårs barn Skrevet 1. august 2016 #4 Skrevet 1. august 2016 Vet du hva? Du hadde hatt mye større grunn til å bekymre deg om han aldri gjorde noe som helst litt ulovlig. Det er veldig lite sjarmerende med de som som er kjempestreite i tenårene og som går bananas som 25 åringer. Dessuten røyke papir?? Ville vært mest nervøs for at han brant ned hele spøkelseshuset jeg da altså.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #5 Skrevet 1. august 2016 Du må ikke straffe ham så hardt! Synes absolutt ikke det han har gjort er veldig ille, og du gjør bare vondt verre hvis du reagerer sånn. Du skyver ham fra deg. Ta en prat, og si du er skuffet. Fortell ham at du ikke ønsker at han skal lyve for deg, da blir det vanskelig å tro på ham igjen. Hvis du straffer ham nå, kan du banne på at han lyver neste gang han har "testet" noe, ingen ungdom vil risikere å bli tatt da. Åpenhet og tillit er det beste, og foreldre som rommer at barn gjør feil og prøver ut ting de ikke egentlig får lov til. Anonymous poster hash: b3778...45b
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #6 Skrevet 1. august 2016 Uff, jeg kjenner at jeg sliter med dette. Tillitt er så ubeskrivelig viktig for meg, at jeg får helt kramper av å tenke på at han lyver 😢 Men jeg skjønner jeg overreagerer... Ja, jeg er også redd det skal begynne å brenne... hvor får han lighter fra??? Inger her i huset røyker! Vi har snakket så ubeskrivelig mange ganger om å fortelle sannheten, så det er nesten det som sårer mest. At han ikke forteller sannheten nå, enda jeg vet at han hr gjort det. Hi Anonymous poster hash: 27f38...268
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #7 Skrevet 1. august 2016 Jeg har bare en baby, så dette med eldre barn er så langt ukjent for meg. Men - jeg husker veldig godt tenårene! Dette er helt normalt, HI. Heldigvis og beklageligvis på samme tid Fy søren jeg var med på mye helsikken. Kom godt ut av det, og med unntak av kjøring over fartsgrensen i ny og ned, er jeg lovlydig og ikke minst ærlig i dag. Gi han pusterom, men fortsett og vis den gode veien å gå. Lykke til. Anonymous poster hash: e1b35...9d2
Anonym bruker Skrevet 1. august 2016 #8 Skrevet 1. august 2016 Har ikke så store barn enda. Men husker selv fra den alderen. Og sønnen din høres ut som en helt vanlig 12 åring. Anonymous poster hash: 7c7c8...fb5
Gjest Antarctica Skrevet 1. august 2016 #9 Skrevet 1. august 2016 Jøss, du er jo kontrollmor ganger to. Gråter fordi en 13-åring gjør rampestreker? Mannen din har et poeng....
Gjest Antarctica Skrevet 1. august 2016 #10 Skrevet 1. august 2016 (Og du oppnår ikke mer tillit eller at han forteller deg mer hvis det alltid blir sånn at du får hysterisk anfall, og svarer med iPad-nekt og husarrest. Mye mer virkningsfullt å legge vekt på hvor farlige disse tingene er.)
Blubblubb Skrevet 1. august 2016 #11 Skrevet 1. august 2016 Det er helt normalt og akkurat slik det skal være. At han lyver om småting (for det er det) er en del av det å bli voksen og at han vil ha et liv og opplevelser som du ikke nødvendigvis får ta del i. Hvis du kjefter og lager en stor sak ut av dette oppnår du bare at gan forteller deg enda mindre eller lyver mer en annen gang. Det gjør vondt når barna frigjør seg og tester grenser, men dette er langt innafor og ikke noe å lage en stor sak av. Hvordan vil du reagere hvis du oppdager at han drikker seg full og røyker hasj...?
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #12 Skrevet 2. august 2016 Dere har helt rett. Dere sier akkurat der samme som mannen min. Jeg snakket bare med han på tlf i går, for han er hos bestemor, men skal ta en prat med han i dag når han kommer hjem. Uff, kjenner at det blir spennende i ungdomsårene, jeg takler dårlig løgn. Men jeg skal bli flinkere. Takk for gode råd damer, dib kan være godt å ha enn ganger 😉 Hi Anonymous poster hash: 27f38...268
CatGarden Skrevet 2. august 2016 #13 Skrevet 2. august 2016 Du må ikke straffe ham så hardt! Synes absolutt ikke det han har gjort er veldig ille, og du gjør bare vondt verre hvis du reagerer sånn. Du skyver ham fra deg. Ta en prat, og si du er skuffet. Fortell ham at du ikke ønsker at han skal lyve for deg, da blir det vanskelig å tro på ham igjen. Hvis du straffer ham nå, kan du banne på at han lyver neste gang han har "testet" noe, ingen ungdom vil risikere å bli tatt da. Åpenhet og tillit er det beste, og foreldre som rommer at barn gjør feil og prøver ut ting de ikke egentlig får lov til. Anonymous poster hash: b3778...45b Jeg tror dette er det beste rådet her inne. Ikke straff han hardt. Snakk med ham på en respektfull måte. Si at du skjønner at det er spennende å gjøre ting som tøyer grenser. Fortell han at du vet han vil finne på teite ting som tenåring, men det er ingen vits i å lyge til de personene som bryr seg mest i verden om han. Grunnen til at han ikle forteller sannheten er fordi han er redd for kjeft.. Fortell han at kjeft må han tåle når han gjør teite ting. Og til slutt: man lærer av feilene sine.🤗
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå