Gå til innhold

Skole, PPT og diagnose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår ikke dette med retten til tilrettelagt undervisning. Det skal være behovet som er avgjørende, ikke diagnose, er slik jeg har forstått det. 
​Naboen har et barn som er helt normalt og funksjonsfriskt, men som har konsentrasjonsproblemer på skolen. Barnet fungerer og lærer best i små grupper. Skolen vil at barnet skal til BUP, for å få diagnose, da de ser behovet, men det er lite de kan gjøre uten diagnose. 
​Men så lenge PPT, skole og foreldre er enige om behovet, så burde det jo være greit? De kan vel bare ordne undervisning i små grupper, uten at de trenger BUP?

​Må en virkelig ha en psykiatrisk diagnose på et barn som fungerer fint i hjemmet, i nabolaget, oppfører seg fint på solen, og er i relativt skoleflink, men som ikke greier å konsentrere seg i timene, for at ungen skal ha tilpasset opplæring i små grupper?

Anonymous poster hash: aadca...949
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ønsker ikke foreldrene at barnet utredes hos bup?

Anonymous poster hash: f1129...434

Skrevet

"De kan vel bare ordne undervisning i små grupper, uten at de trenger BUP?"

Med hvilken lærer? På skolken hvor jeg arbeider trengs et vedtak fra BUP eller PPT før eleven får tildelt timer med en lærer, da kan disse timene brukes enten til en-til-en-undervisning, eller gruppeundervisning. Dette er ikke noe som bare kan "ordnes" uten vedtak, da det ikke finnes lærertimer til det.

Jeg vet selvfølgelig ikke om dette er årsaken her, jeg deler bare hvordan det fungerer i vår kommune. Hadde vært nok hos oss om PPT mente eleven hadde behov for timer, jeg vet ikke hvorfor denne skolen vil ha utredning fra BUP, og det kan veldig sjelden naboen vite helt sikkert heller.

Anonymous poster hash: c50e8...3fc
Skrevet

På min skole har vi sluttet med undervisning i små grupper. Det er stigmatiserende, og forskning viser at det er dårlig læringseffekt.?

Anonymous poster hash: 10e20...3fc

Skrevet

Ppt skriver ikke vedtak, de skriver tilrådning. Når diagnoser forelegget vil det være enklere for ppt og argumentere for ekstra ressurser.

Anonymous poster hash: b7cc3...2c3

Skrevet

Min gutt har ikke begynt på skolen enda men han her søkte vi først hos pedagogisk fagteam tror jeg det het som henviste til ppt etter ppt var der så skrev de en anbefaling tilbake til pedagogisk fagteam som tildeler ressurser. Min gutt får da 3 timer i uka med en spesial pedagog.

Han har ingen diagnose. Men trenger litt tilrettelegging for han er litt slik som gutten du nevner. Best i små grupper

Anonymous poster hash: 5a169...3c9

Skrevet

Naboene har vært hos fastlege og holder på å ordne med utredning hos BUP, det er ikke at de motsetter seg det i det hele tatt. Jeg tror jeg hadde motsatt meg det, om det var slik at det var vårt barn. 

​Skolen ville ha utredning av vår eldste, vi var jo enig tenkte at det var sikkert et behov, og vi var å fikk det, BUP konkluderte med at det ikke var noe galt, de fant ikke noe psykt. Hele utredningsprosessen var krevende for både barnet og oss.
Dette er ikke noe jeg vil anbefale til noen om det faktisk ikke er et stort behov. Det kan være at diagnoser gjør det vanskeligere for barna i fremtiden, at de på en måte blir sin diagnose.

Jeg ser bare ikke behovet, og foreldrene tror heller ikke at barnet er psykt, det er en helt normal unge. De sier som sådann, at om det er dette som skal til for å få best mulig læringsutbytte på skolen, så må det til.

Jeg mener derimot at jeg har lest at det er behovet til den enkelte elev som bør være avgjørende for om en setter inn ekstra ressurser, ikke en diagnose. Om en derimot må ha diagnose for å utløse desse rettighetene så er det jo noe feil et sted. Eller det kan være det er jeg som har misforstått. 

​Skolen må jo sørge for at der er tilstrekkelig med bemanning, uavhengig av barnas diagnoser, så lenge det er behov? Det må da være læreren som bestemmer behovet i sitt klasserom, sammen med rektor?

​Er bare litt ute etter om det er jeg som har misforstått noe, når det gjelder retten til opplæring? Og den formelle gangen i dette?  

Skrevet

Det er dessverre slik at ekstra undervisning koster penger, og med en diagnose i ryggen stiller foreldrene sterkere. Retten til tilrettelagt undervisning/IOP er betinget av vedtak fra ppt. Men det er ikke akkurat så lett å komme inn på bup heller. Her er de i hvrt fall ekstremt pressa og avviser nesten alle henvisninger første gangen.

Vi fikk ikke henvisning til bup uten sterk anbefaling fra ppt og fastlegen måtte sende henvisningen to ganger før bup tok inn vårt barn. Da snakker vi om en unge som gråter hver morgen og kveld med vondt i magen pga. skolevegring, som har så sterk sosial angst at hun knapt tør å si hei til klassekameratene sine og som pga. en diagnose sliter faglig oc sosialt.

Det er med andre ord ikke så lett å få en fot innafor hos bup, litt konsentrasjonsproblemer høres ikke ut som det er nok. Men kanskje lettere i noen kommuner.

Anonymous poster hash: b6e6f...60a

Skrevet

Naboene har vært hos fastlege og holder på å ordne med utredning hos BUP, det er ikke at de motsetter seg det i det hele tatt. Jeg tror jeg hadde motsatt meg det, om det var slik at det var vårt barn.

​Skolen ville ha utredning av vår eldste, vi var jo enig tenkte at det var sikkert et behov, og vi var å fikk det, BUP konkluderte med at det ikke var noe galt, de fant ikke noe psykt. Hele utredningsprosessen var krevende for både barnet og oss.

Dette er ikke noe jeg vil anbefale til noen om det faktisk ikke er et stort behov. Det kan være at diagnoser gjør det vanskeligere for barna i fremtiden, at de på en måte blir sin diagnose.

Jeg ser bare ikke behovet, og foreldrene tror heller ikke at barnet er psykt, det er en helt normal unge. De sier som sådann, at om det er dette som skal til for å få best mulig læringsutbytte på skolen, så må det til.

Jeg mener derimot at jeg har lest at det er behovet til den enkelte elev som bør være avgjørende for om en setter inn ekstra ressurser, ikke en diagnose. Om en derimot må ha diagnose for å utløse desse rettighetene så er det jo noe feil et sted. Eller det kan være det er jeg som har misforstått.

​Skolen må jo sørge for at der er tilstrekkelig med bemanning, uavhengig av barnas diagnoser, så lenge det er behov? Det må da være læreren som bestemmer behovet i sitt klasserom, sammen med rektor?

​Er bare litt ute etter om det er jeg som har misforstått noe, når det gjelder retten til opplæring? Og den formelle gangen i dette?

Har du hørt om budsjetter og penger? Tror du skolen har mulighet til å igangsette undervisning f.eks. i liten gruppe uten å få ekstra penger? Noen diagnoser utløser ekstra penger nær sagt automatisk, slik at tilpasset undervisning kan igangsettes.

Anonymous poster hash: 8fa47...181

Skrevet

Har du hørt om budsjetter og penger? Tror du skolen har mulighet til å igangsette undervisning f.eks. i liten gruppe uten å få ekstra penger? Noen diagnoser utløser ekstra penger nær sagt automatisk, slik at tilpasset undervisning kan igangsettes.

Det er jo dette HI stiller spørsmål ved! Når rettigheter er uavhengig av diagnose, hvorfor lager skolene et diagnoseavhengig system?

Anonymous poster hash: 96649...d16

Skrevet

Rettighetene ER diagnoseavhengig. Lovverket sier at man skal ha tilrettelagt undervisning, men leser man forskriftene, så blir regelverket utdypet her, og i forskriftene; altså bruksanvisningen til loven, så kommer det her fram at ekstra tilrettelegging avhenger av ekstra penger, som altså utløses av enkelte diagnoser.

Skrevet

Det er jo dette HI stiller spørsmål ved! Når rettigheter er uavhengig av diagnose, hvorfor lager skolene et diagnoseavhengig system?

Anonymous poster hash: 96649...d16

Fordi det handler om penger. Enkelt og greit.

Anonymous poster hash: 10e20...3fc

Skrevet

Penger penger penger det er de som styrer!!! Dessverre er det slik at for å for å få tilrettelagt undervisning må det penger. Frem og uten diagnoser ingen penger Til å ordne noe grupper.

Anonymous poster hash: 75e21...4e7

Skrevet

Rettighetene ER diagnoseavhengig. Lovverket sier at man skal ha tilrettelagt undervisning, men leser man forskriftene, så blir regelverket utdypet her, og i forskriftene; altså bruksanvisningen til loven, så kommer det her fram at ekstra tilrettelegging avhenger av ekstra penger, som altså utløses av enkelte diagnoser.

Nei, dette må du nesten linje til? Er jo helt bak mål.

Skrevet

Ja, det er dessverre sånn at man (ofte) må ha diagnose for å få den hjelpen barnet trenger. Vi fikk ikke god nok tilrettelegging før diagnosene var på plass. Hos oss var det uansett behov for utredning og godt å få diagnoser ettersom det var omfattende vansker, men jeg er enig i at det ikke burde være sånn. Om hjelpen hadde kommet før, hadde kanskje ikke vanskene blitt så omfattende heller.

Anonymous poster hash: f9638...975

Skrevet

Nå har jeg ikke lest de andre innleggene her veldig grundig, men ser det er flere som skriver at en diagnose kreves før en får tildelt timer. Dette stemmer ikke (ihvertfall ikke i vår kommune, tviler på at dette varierer fra kommune til kommune).

Hos oss forløper utredning av elever med utfordring slik:
Jeg som kontaktlærer observerer utfordringer, og tar dette opp med andre lærere på trinnet, og/eller spesialpedagog. Eleven blir tatt opp på spes.ped.-møte med skolens spesialpedagoger og rektor, og vi legger en videre plan. Dersom saken skal videre til PPT, innhenter vi samtykke fra foreldre (for å kunne drøfte eleven med PPT).

Vi drøfter eleven med PPT, og får enten råd om hvordan vi kan arbeide med eleven, eller blir enige om å melde opp eleven. Skal eleven meldes opp, så skriver jeg som kontaktlærer en pedagogisk rapport, og leverer denne samt andre relevante dokumenter (kartleggingsprøver o.l.) til PPT. Foreldre får skjema til utfylling, hvor de beskriver sitt bilde av elevens utfordringer. Deretter gjør PPT sin vurdering av eleven, kaller inn foreldrene til samtale, kommer gjerne på observasjon i klasserommet, og gjennomfører sine kartlegginger o.l. av eleven. Etter dette skriver PPT et vedtak, diagnose eller ikke. Om eleven får timer til spesialundervisning eller ikke avhenger av vedtaket PPT skriver.

Jeg har enda ikke vært med å tilvise elever til BUP, men å få vedtak fra PPT som sier eleven har behov for spesialundervisning er nok til å gi eleven spesialundervisning.

Hvordan tilvisning, skriving av vedtak, og tildeling av ressurser blir gjort vil jo variere fra kommune fra kommune, men har foreldrene et vedtak fra PPT som sier at eleven skal ha spesialundervisning, så kan skolen vanskelig sno seg unna dette. Derfor tror jeg at i naboen til HI sitt tilfelle så har PPT enten ikke vedtatt at eleven skal ha spesialundervisning, eller de tror utfordringene til eleven ligger innenfor BUP sitt område.

Anonymous poster hash: c50e8...3fc
Skrevet

Nei, dette må du nesten linje til? Er jo helt bak mål.

Utdyping: Har eleven en diagnose, så er saken grei, da utløses det ekstraordinære midler.

Det skal også kunne gis spesialundervisning uten diagnose, men da snakker vi i mye større grad om skjønn. PPT tilrår spes.undervisning, og skolen skal da iverksette slik undervisning uten hensyn til økonomi, HVIS det er godtgjort at eleven ikke har tilstrekkelig utbytte av tilrettelagt undervisning innenfor klassefellesskapet. Her er det en mulighet for skolene til å sno seg unna ekstraundervisning.

Tilrettelagt undervisning skal skje innenfor klassen, dersom behovet er større enn dette, så har eleven individuell rett til spesialundervisning, men altså, uten diagnose, større mulighet til skjønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...