Gå til innhold

Deltidsfar trenger meninger


Eiolf

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Jeg har idag kidden min på 2,5 år ca 40% og fikk forespørsel fra mora om samvær 50/50 deling annenhver uke fordi hun skulle på skole et stykke unna. (Ca 1,5 time en vei)

 

Jeg har måttet vært i retten tidligere for å i det hele tatt fått noe samværsavtale med barnet, men hun nekter fortsatt å skrive under på delt foreldreansvar.

 

Hun kom med forslag om kanskje å dele barnehageplassen også, slik at han går 50% i barnehage her. Jeg bor ca 30 minutter unna der de bor. De resterende 50% vil hun max se sønnen sin 1 time per dag før han skal legge seg pga pendlevei, og må reise på skolen før barnehagen åpner, så hu har behov for hjelp til å hente og levere. Pr idag så jobber hu så mye sier hun, at hun vil se gutten desto mer nå som hu begynner på skolen.

 

Jeg vil jo gjerne ha han mer, og ser jo for meg at jeg kanskje skulle hatt hovedomsorgen, men å komme med det forslaget vil føre til at hu låser seg helt og videre samvær vil brått bli veldig vansklig. Vet at jeg har krav på å se han, men vet også at hu kan låse seg såpass at en ny langvarig og kostbar runde med advokater og retten må til for å få ting på plass.

 

Kunne gått med på 50/50, men delt barnehageplass er ikke aktuellt og barnehage her nær meg trur jeg hu nekter. Jeg kan ikke drive å kjøre tur/r barnehage 30 minutter en vei feil vei iforhold til jobb hver dag.hu vil jo ikke engang dele kjøringen ved samvær slik som det er pr idag til tross for pålegg om dette fra retten.

 

Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Hva mener dere med å dele barnehageplassen? At han skal gå i ulike barnehager annenhver uke? Går det an? I så fall, hvorfor er delt barnehageplass ikke aktuelt for deg?

 

Eller mener du at du skal levere og hente gutten hver dag, 100 %?

 

Uansett, siden det er mora som er på forespørselsiden nå, stiller du jo sterkere enn tidligere. Kan dere ta samtalene og tenke høyt på familievernkontoret med en tredjeperson til stede? Det vil jeg anbefale. Og hvis de ansatte på familievernkontoret er "brukt opp" pga. tidligere konfliktfylte runder, kan dere gå til et annet familievernkontor eller til en annen sånn privat/ekstern person som er godkjent mekler.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja at han kan gå i to forskjellige barnehager går ann i praksis, men kommunene er ikke ofte helt med på det fordi de praktiserer 1 plass pr barn, samt det er sterkt frarådet mtp barnets beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja at han kan gå i to forskjellige barnehager går ann i praksis, men kommunene er ikke ofte helt med på det fordi de praktiserer 1 plass pr barn, samt det er sterkt frarådet mtp barnets beste.

OK, skjønner. Og er du villig eller ikke til å hente i barnehagen 30 minutter feil vei fra jobb 50 %? (100 % vil jeg tro er umulig!) Hvis du ikke er villig, kan du vurdere om du kan ha en ordning på jobb om å jobbe litt kortere dager den uka du har gutten og litt lengre dager den uka du ikke har ham.

 

Uansett, jeg synes fortsatt det er en veldig god idé å snakke sammen med en tredje person til stede. Den tredje personen har best gangsyn og best innpass hos mora. Den tredje personen må også hjelpe til med å få ting skriftlig og at hun (og du selvsagt) følger opp. Få delt foreldreansvar skriftlig. Du virker fornuftig, så du har alt å vinne på å få inn en tredje person :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, 3dje person må nok inn på sikt. Men kunne jo være at det fantes noen løsninger som jeg ikke har tenkt på. Mulig jeg er hoven som ikke "gidder" å kjøre for å se sønnen mer men 30 minutter er ca 2.5 mil en vei, 5 mil tur/retur x2 er 10 mil om dagen i ekstra kjøring, på ei uke så utgjør det 50 mil og 10 timer kjøring ekstra, i tillegg til at jeg har 5 mil en vei fra der jeg bor til jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så mye kjøring for deg! Jeg tror det er like mye de 5 milene en vei til jobben din som gjør det tungt? Det var en viktig opplysning i saken. Totalen blir for mye. Nei, du er ikke hoven. Jeg skjønner at det er vanskelig for deg. Så flott at du leter etter flere løsninger! Hva med lydbøker, lydbokkurs eller et annet prosjekt mens du kjører? Er det andre her inne som ser flere løsninger??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Det beste for barnet her må jo være å flytte til deg fulltid. Mor ser ut til å prioritere studier som tar henne mye vekk fra sønnen. Det blir lange dager i BHG for lille gutten 🙄 Bare det at hun foreslår å ha gutten i to forskjellige barnehager får meg VIRKELIG til å tvile på hennes vurderingsevne når det kommer til barn.

Anonymkode: 5c742...c48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...