Gå til innhold

Toppturer, er det blitt en moderne greie??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merker meg at mange av mine venner på FB legger ut bilder fra alle de forskjellige toppturene de er på. Er det blitt en poppis-ting? Blir usedvanlig mange skrytebilder for tida😜

Anonymous poster hash: 0c931...b39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men det er veeldig tydelig når alle legger det ut på Facebook.

​Min mor har vært på de aller fleste toppene i dette landet, og i lokalmiljøet, men hun har ikke facebook, og da hun besteg de fleste av de så fantes ikke Facebook, så det er nok bare at det ermer tydelig nå.

Anonymous poster hash: 88ce2...a68
Skrevet

Det eneste nye er sosiale medier.

Anonymous poster hash: 5cf02...3df

Skrevet

Jo, det har jo blitt poppisting.

Nå skal jo alle bruke feriene sine på å bestige flest mulige fjelltopper. Sånn var det ikke før.

Den ene mere ekstrem enn den andre. Og så legges det ut skrytebilder.

Anonymous poster hash: 69526...740

Skrevet

De som annonserer at de har vært på toppen drar gjerne andre med seg, så det har nok blitt litt mer populært.

Gjest Antarctica
Skrevet

Nei, det startet med klatrelegenden Slingsby for over 100 år siden. Men å skryte av det er kanskje lettere nå?

Skrevet

Det er bare folk med lite mening i livene sine som driver med symbolske tulleting av den typen. Ekstremt harry. Omtrent på nivå med å kjøpe dyr sykkel/dyre ski og drive med birkebeinerrenn/ritt. Umodent, selvopptatt og harry.

Anonymous poster hash: 073bf...9b7

Skrevet (endret)

Det er bare folk med lite mening i livene sine som driver med symbolske tulleting av den typen. Ekstremt harry. Omtrent på nivå med å kjøpe dyr sykkel/dyre ski og drive med birkebeinerrenn/ritt. Umodent, selvopptatt og harry.

Harry å gå på fjellet? Eller å legge ut bilete av det? Om det er folk med lite meining i livet som gjer "denslags" skal eg ikkje uttale meg om, men det aukar iallefall livskvaliteten for meg, og mange andre. Eg synes det er kjekt å bli inspirert av andre ( men i fjor fekk eg Trolltunga overdose på face.)

Som vestlending må eg opp på ein topp og få utsikt, og komme meg over store og små problem som ligg att nedi dalen, for at det skal vere ein skikkeleg tur. Tur i skogen er på langt nær det same.

- og vi hadde forresten familietur til Galdhøpiggen på tidleg 80 tal, så heilt moderne er det ikkje.

Endret av soleia
Skrevet

Først var det helt forferdelig at alle skal feriere utenlands. På meg virker det mere som at fjell og skogsturer har blitt mere populært- gærent det også 😂

Anonymous poster hash: b006c...4e1

Skrevet

Det er så mange som ikke burde hatt Facebook. Og nei, jeg snakker ikke om topptur klatrerene, jeg snakker om de som kaster bort livet sitt på å sitte å kritisere hva andre driver med.

Om, bare om, det skulle vise seg at toppturer er moderne (noe de aller fleste vet det ikke er, siden fjellene har stått siden før menneskene, og mennesker har gått og klatret på disse i tusenvis av år) så er vel ingenting mer fantastisk enn det. Fjell, luft, god trening, fin tid med familien, nydelig utsikt. Fantastisk!

Tror dere virkelig det finnes noen som våkner en morgen og tenker "ah, i dag skal jeg gå syv timer på tur, så jeg kan skryte litt på face"?

Dere som klager, hvorfor har dere face? For det er de samme folkene som klager, og de klager på alt! De klager på tante Ruth, som legger ut teite ting og ord for dagen, for hun skjønner jo ikke hva Facebook er, dere klager over bilder av barn, dere klager over tær på stranden, dere klager over Mia og Lars som er på båttur igjen, og dere, se hvor mye de drikker... er jo ene vinen etter den andre. Jeg kan høre den pipete sytestemmen deres helt hit, "seeee på de a"

Hva vil dere ha på Facebook? Vil dere ha rå virkelighet? Vil dere bare ha bilder av oppvasken fra i går, med størkna matrester? Vil dere ha skittentøyskurven, med skitten truser med bremsespor? Vil dere ha en videosnutt av Mia og Lars som krangler? Vil dere ha nærbilde av skrubbsåret til nabobarna? HVA VIL DERE? og ikke minst, hvorfor har dere Facebook?

Jeg legger aldri ut bilder, så følte meg ikke truffet ett eneste sted, men er uendelig lei av alle som har en mening om hva som er rett og galt på face, hva som er akseptert, hvor mange bilder man kan legge ut, av hva.... og sytinga tar jo aldri slutt.

Anonymous poster hash: 29231...e56

Skrevet

Hæ? Har du noen gang vært på topptur? Det er helt fantastisk! Nydelig følelse å nå toppen og bli belønnet for slitet med nydelig utsikt. Jeg har ikke hatt mulighet til en slik tur siden lenge før Facebook kom, og legger aldri ut noe uansett, men har masse gode minner fra forholdsvis enkle toppturer som liten og mer avanserte som student, og andre naturopplevelser generelt. Det er herlig å være ute. Godt for kropp og sjel :)

Anonymous poster hash: e5ca3...9d9

Skrevet

Hadde jeg gått på toppen av ett høyt fjell hadde jeg og lagt det ut på face!

Skrevet

Hæ? Har du noen gang vært på topptur? Det er helt fantastisk! Nydelig følelse å nå toppen og bli belønnet for slitet med nydelig utsikt. Jeg har ikke hatt mulighet til en slik tur siden lenge før Facebook kom, og legger aldri ut noe uansett, men har masse gode minner fra forholdsvis enkle toppturer som liten og mer avanserte som student, og andre naturopplevelser generelt. Det er herlig å være ute. Godt for kropp og sjel :)

Min bestemor født i 1912 fløy forresten på toppene rundt seteren fra hun var et knøtt :) Da hen ble større og gikk på høyere topper gikk hun på kvelden for å nå toppen til soloppgang.

Skrevet

Det har blitt flere som velger å gjøre det litt mer ekstremt når de skal på tur og det å gå til en topp er en måte.

Toppturer har det vært en del som har bedrevet i mange år, men fjesboka har vi ikke hatt i like mange.....

Jeg for min del liker å gå i litt mer variert terreng, men har selvsagt vært på en del topper fordi jeg liker å gå i fjellet. Da foretrekker jeg topper hvor det er variert terreng for å komme til og fra. Jeg har gått i fjellet siden jeg lærte å gå (og antagelig satt jeg i bæremeis på slike turer før det)

Anonymous poster hash: 97d40...9af
Skrevet

Så lenge det får folk ut i aktivitet så er det bra. Selvsagt kommer trenden til å dabbe ut, på samme måte som sykkelritt som var megapopulært for 5-6 år siden, selv de mest lokale, små ritt ble fulltegnet og nådde rekordantall på null tid... Men hvor selv de store ritt nå sliter med å fylle opp listene.

Men på samme måte som sykkeltrenden fikk mange til å henge seg på og bare en brøkdel fortsatte, så fikk det jo mange ut og i aktivitet,- og den brøkdelen som fortsatt holder koken, de hadde kanskje ikke trent i dag om ikke denne "bølgen" hadde tatt de...

La oss si at mange drar på topptur fordi de føler de "må", kanskje finner noen av disse ut at det faktisk er en super måte å komme i/holde seg i form på, og fortsetter i åresvis...

Jeg hang meg på ei joggebølge for noen år siden,- og har nå droppet løp, men trener ofte, fordi jeg "fant min greie"... Nå har vi jo en Pokemontrend i landet,- og selv om jeg hater alt med dataspill og liknende,- så ser jeg dette som en super måte å få ellers inaktive ut i aktivitet.... (Synd at media fokuserer på dette, tror mange på trass vil slutte nettopp pga "i-form-kommentarene" som kommer fra "eksperter" i media) Ja, den kommer ikke til å være evig denne feberen heller, men så lenge mange ekstra kommer seg ut, så er det bare positivt,- og kanskje finner noen ut at det finnes fysiske poster ute i naturen også, mål og nå, som kan være en videre aktivitet å "henge seg på", når Pokemon er ut...

Så selv om det er en trend, folk skryter og nærmest presser seg ut på diverse topper,- så kjære vene, det skader INGEN!! Snarere tvert imot :) Hater turer i skog og mark selv,- så ikke min greie. Men;-  so what!  :)

Anonymous poster hash: c9ef6...a4d
Skrevet

Ja, har sett at mange har lagt ut bilde fra fjellturer denne sommeren.

Men heller det enn svette tåfiser på en sydenstrand..!

Anonymous poster hash: d356f...260

Gjest Stjerneklart
Skrevet

Alle disse "skrytebildene" gjør at jeg får lyst til å ta meg en tur jeg også. Toppturer er jo bare helt fantastisk, spesielt i godt vær og godt selskap  :D

Bilde på facebook er vel bare en måte å dokumentere at man har vært der, ser ikke noe galt i det. Finnes mye annet på facebook som jeg heller hadde klart meg fint uten (daglige duck-face-selfies deriblant). Men det er meg! 

Skrevet

Jøss! Må da vel være bra at folk faktisk kommer seg opp fra sofaen.

Har ei venninne som gikk topptur på 17.mai med bunaden på. Det var litt overkill for min del. Og litt for skryter

Anonymous poster hash: e83ae...860

Skrevet

Jeg tenker at det er flott at folk er aktive og kommer. Mer seg ut i naturen på tur, topper eller annet. At folk legger det ut på Facebook må være et valg.

Gjest Antarctica
Skrevet

Hadde jeg gått på toppen av ett høyt fjell hadde jeg og lagt det ut på face!

Samme her, og hadde forlangt dekning av lokalavisene også!! 😂

Gjest Antarctica
Skrevet

Min bestemor født i 1912 fløy forresten på toppene rundt seteren fra hun var et knøtt :) Da hen ble større og gikk på høyere topper gikk hun på kvelden for å nå toppen til soloppgang.

Jeg har bilde av oldemor (i skjørt!) på vei opp til en topp, og det var tatt før barna hennes ble født... Mao rundt 1918.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...