Anonym bruker Skrevet 31. juli 2016 #1 Skrevet 31. juli 2016 Ble litt inspirert av et annet innlegg her, men følte for å lage egen tråd. Jeg er over gjennomsnittet nøye og renslig på kjøkkenet. Agurk, feks, skyller jeg, så tørker godt av med papir. Papiret blir ganske så brunt. Blomkål, salat, brokkoli osv lar jeg alltid ligge i vannbad/isvann en god stund, MEN - bær (spesielt myke bær) blir ødelagt av skylling! Er det bare jeg som syns det? Og det hjelper da vitterlig ikke å skvette litt vann på de. Er det først bakterier på, forsvinner de ikke av litt kaldt vann! Jordbær, bringebær osv spises rett ut av kurven. Gravid eller ei. Spurte jordmor i forrige svangerskap, og hun var enig. Mente at det var veldig viktig med seperate skjærefjøler for kjøtt og grønt, men at jordbær (i normale mengder) går helt fint. Takk for meg Anonymous poster hash: 82440...28c
☆☆☆ Skrevet 31. juli 2016 #2 Skrevet 31. juli 2016 I teorien er eg for skylling, i praksis et eg uvaska frukt og grønt rett ofte. Einaste eg konsekvent skyller er purre, har knaska grus ein gong for mykje.
Ylva og Mathilde Skrevet 31. juli 2016 #3 Skrevet 31. juli 2016 Jeg vasker alt som er av frukt og grønt med zalo og varmt vann. Kjøper så og si aldri bringebær da, dvs, kun frosne, og de vasker jeg ikke.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2016 #4 Skrevet 31. juli 2016 Ble litt inspirert av et annet innlegg her, men følte for å lage egen tråd. Jeg er over gjennomsnittet nøye og renslig på kjøkkenet. Agurk, feks, skyller jeg, så tørker godt av med papir. Papiret blir ganske så brunt. Blomkål, salat, brokkoli osv lar jeg alltid ligge i vannbad/isvann en god stund, MEN - bær (spesielt myke bær) blir ødelagt av skylling! Er det bare jeg som syns det? Og det hjelper da vitterlig ikke å skvette litt vann på de. Er det først bakterier på, forsvinner de ikke av litt kaldt vann! Jordbær, bringebær osv spises rett ut av kurven. Gravid eller ei. Spurte jordmor i forrige svangerskap, og hun var enig. Mente at det var veldig viktig med seperate skjærefjøler for kjøtt og grønt, men at jordbær (i normale mengder) går helt fint. Takk for meg Anonymous poster hash: 82440...28c Skvette vann på hjelper nok ikke så mye, men å skylle dem i rennende vann i dørslag, jo det hjelper. Tror du det hadde vært anbefalt og gjort av så mange om det hadde null effekt? Det er også mye større risiko for toxo fra jordbær (spesielt om den ikke er norsk), enn fra kjøtt, så da kan du jo like gjerne spise rå biff også da som gravid? Men det gjør du vel ikke? Og at bærene blir ødelagt? Bruker du høytrykksspyler? De må skylles rett for bruk da selvsagt, ellers kan de vel bli vassne. Anonymous poster hash: 8e6a5...ca8
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2016 #5 Skrevet 31. juli 2016 Jeg vasker alt som er av frukt og grønt med zalo og varmt vann. Kjøper så og si aldri bringebær da, dvs, kun frosne, og de vasker jeg ikke. Mojoklompen. Anonymous poster hash: c88d3...6aa
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2016 #6 Skrevet 31. juli 2016 Ble litt inspirert av et annet innlegg her, men følte for å lage egen tråd. Jeg er over gjennomsnittet nøye og renslig på kjøkkenet. Agurk, feks, skyller jeg, så tørker godt av med papir. Papiret blir ganske så brunt. Blomkål, salat, brokkoli osv lar jeg alltid ligge i vannbad/isvann en god stund, MEN - bær (spesielt myke bær) blir ødelagt av skylling! Er det bare jeg som syns det? Og det hjelper da vitterlig ikke å skvette litt vann på de. Er det først bakterier på, forsvinner de ikke av litt kaldt vann! Jordbær, bringebær osv spises rett ut av kurven. Gravid eller ei. Spurte jordmor i forrige svangerskap, og hun var enig. Mente at det var veldig viktig med seperate skjærefjøler for kjøtt og grønt, men at jordbær (i normale mengder) går helt fint. Takk for meg Anonymous poster hash: 82440...28c Merkelig råd du har fått fra jordmor. I anbefalingene fra helsemyndighetene står det spesielt at bær og grønnsaker må skylles godt når man er gravid. Anonymous poster hash: f8104...f42
Ylva og Mathilde Skrevet 31. juli 2016 #7 Skrevet 31. juli 2016 Mojoklompen. Anonymous poster hash: c88d3...6aa Eh.. Jeg gjør det altså. Vil ha bort mest mulig sprøytemidler og forurensing fra eksos og slikt under transport.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2016 #8 Skrevet 31. juli 2016 Jeg skyller også agurk og tørker med papir. Det har aldri blitt brunt. Anonymous poster hash: 2e7e3...648
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2016 #9 Skrevet 31. juli 2016 Eh.. Jeg gjør det altså. Vil ha bort mest mulig sprøytemidler og forurensing fra eksos og slikt under transport.Og da tenker du at Zalo er en fin ting? Anonymous poster hash: 81ed7...00b
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2016 #10 Skrevet 31. juli 2016 Jeg vasker alt som er av frukt og grønt med zalo og varmt vann. Kjøper så og si aldri bringebær da, dvs, kun frosne, og de vasker jeg ikke. Var det ikke de frosne bærene som var fulle av hepatitt? Anonymous poster hash: e7981...d2e
Optatium Skrevet 31. juli 2016 #11 Skrevet 31. juli 2016 Skyller rapidsalat, purre og ellers grønnsaker med synlig jord på. Skyller ikke noe annet på fast basis.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2016 #12 Skrevet 31. juli 2016 Etter at jeg ble gravid tørr jeg ikke spise frukt og grønt Sikkert dumt....?? Anonymous poster hash: d0842...5b2
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2016 #13 Skrevet 31. juli 2016 Etter at jeg ble gravid tørr jeg ikke spise frukt og grønt Sikkert dumt....?? Anonymous poster hash: d0842...5b2 Kjempelurt. Hva skal det fosteret med så mye næring og vitaminer.. Anonymous poster hash: 5ce06...d9a
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2016 #14 Skrevet 31. juli 2016 Skyller rapidsalat, purre og ellers grønnsaker med synlig jord på. Skyller ikke noe annet på fast basis. Ikke jeg heller. Tomater iblant, men de kommer fra drivhus og har aldri sett hverken jord eller sollys. Agurk og gulrøtter skrelles jo, de fleste andre grønnsaker kokes. Vi er tydeligvis unntaket her. Anonymous poster hash: 5e32d...acd
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2016 #15 Skrevet 31. juli 2016 Ikke jeg heller. Tomater iblant, men de kommer fra drivhus og har aldri sett hverken jord eller sollys. Agurk og gulrøtter skrelles jo, de fleste andre grønnsaker kokes. Vi er tydeligvis unntaket her. Anonymous poster hash: 5e32d...acd Samme her.. Vi har aldri blitt syke av det. Anonymous poster hash: de3e3...642
soleia Skrevet 31. juli 2016 #16 Skrevet 31. juli 2016 Var det ikke de frosne bærene som var fulle av hepatitt? Anonymous poster hash: e7981...d2e Dei mistenkte det ei stund, men fann ei anna kjelde for epidemien (ei kake med skogsbær) Men det er likevel anbefalt å varmebehandle utanlandske frosne bær. Ang skylling, så skyller eg av jordbær og amerikanske blåbær. Bringebær og skogsblåbær vert for blaute, så der tek eg sjansen.
Ylva og Mathilde Skrevet 31. juli 2016 #17 Skrevet 31. juli 2016 Og da tenker du at Zalo er en fin ting? Anonymous poster hash: 81ed7...00b Ja, det løser fett og alt av skitt.
Ylva og Mathilde Skrevet 31. juli 2016 #18 Skrevet 31. juli 2016 Var det ikke de frosne bærene som var fulle av hepatitt? Anonymous poster hash: e7981...d2e Åpenbart ikke de hundrevis av posene jeg har spist, i hvertfall.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2016 #19 Skrevet 31. juli 2016 Skyller rapidsalat, purre og ellers grønnsaker med synlig jord på. Skyller ikke noe annet på fast basis. Samme her Anonymous poster hash: bbea3...88a
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2016 #20 Skrevet 31. juli 2016 Kjempelurt. Hva skal det fosteret med så mye næring og vitaminer.. Anonymous poster hash: 5ce06...d9a Jeg er så redd for bakterier. Anonymous poster hash: d0842...5b2
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2016 #21 Skrevet 31. juli 2016 Jeg vasker alt som er av frukt og grønt med zalo og varmt vann. Kjøper så og si aldri bringebær da, dvs, kun frosne, og de vasker jeg ikke. Haha, hørtes ut som en god idé🙈 Anonymous poster hash: de3e3...642
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2016 #22 Skrevet 31. juli 2016 Jeg skyller absolutt alt av frukt, bær og grønnsaker selv frosne grønnsaker. Når det gjelder bær så skyller jeg kun den mengden vi spiser, da blir dem ikke ødelagt så fort. Anonymous poster hash: 9a156...253
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2016 #23 Skrevet 31. juli 2016 Jeg skyller absolutt alt av frukt, bær og grønnsaker selv frosne grønnsaker. Når det gjelder bær så skyller jeg kun den mengden vi spiser, da blir dem ikke ødelagt så fort. Anonymous poster hash: 9a156...253 Frosne? Hvorfor? Anonymous poster hash: de3e3...642
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2016 #24 Skrevet 31. juli 2016 Skyller alt jeg. Både bær, frukt og grønnsaker. Anonymous poster hash: e4a83...d59
Gjest Antarctica Skrevet 31. juli 2016 #25 Skrevet 31. juli 2016 Hvis du syns bærene blir vasne av vanlig skylling, da bruker du for hard vannstråle. Eller syns du de smaker vann fordi det fortsatt ligger vann på dem? La dem renne av på et kjøkkenpapir så de er tørre når de spises. Da er de ikke vasne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå