Gå til innhold

Søleguri som skal "klare selv"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en treåring som er så voldsom til å søle, men allikevel blir hun hysterisk om vi prøver å hjelpe henne. Hun vil helle fra kartongen selv, fylle i vann selv, bære glasset selv og skal helst sette glasset ved siden av seg i sofaen når vi er der. Prøver at vi kan gjøre det sammen, men som oftest ender det i hyling om at hun skal klare det selv.

Problemet er at hun søler så fælt. Heller for fort i glasset så det blir for fullt, går på utsiden eller renner over, når hun går med glasset så konsentrerer hun seg ikke i det hele tatt så hun tipper glasset og heller det ut. Er generelt ganske klønete av seg og skumpler borti alt og alle så det blir mye søl og gris.

Spørsmålet er: la henne styre på og satse på at øvelse gjør mester (og måtte ordne opp etter henne hver gang) eller faktisk bryte inn og spare oss for litt (mye) søl?

Anonymous poster hash: 55bb5...1ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal hun bære rundt på glasset? La henne klare selv, men hjelpe til uten at hun merker det.

Anonymous poster hash: 6a097...8f3

Skrevet

Alle måltider skal foregå ved spisebordet til kontroll er oppnådd. Det gjelder for dere voksne også, slutt med eting foran tv nå. Hun må nesten få rom til å lære, men dere kan begrense katastrofene. Det er også helt ok å si nei noen ganger om dere vet at hun ikke kommer til å mestre det.

Anonymous poster hash: c197e...fab

Skrevet

Vi spiser ikke foran tven, men når hun vil ha seg et glass vann må hun jo nesten få det. Og da vil hun hente det selv. Så det er ikke det at hun skal bære rundt på glasset, men ut i stua fra kjøkkenet.

Anonymous poster hash: 0d6b9...ea6

Skrevet (endret)

Tørke opp selv også?

Edit: Hvis hun må (være med å) tørke opp hver gang, blir det kanskje lettere å konsentrere seg om å ikke slumse eller å velge å ta imot hjelp. Hvis ikke, blir hun i alle fall flink til å tørke opp.

Endret av Mostly Harmless
Skrevet

Vi spiser ikke foran tven, men når hun vil ha seg et glass vann må hun jo nesten få det. Og da vil hun hente det selv. Så det er ikke det at hun skal bære rundt på glasset, men ut i stua fra kjøkkenet. Anonymous poster hash: 0d6b9...ea6

Hvorfor bruker dere ikke drikkekopper? Wow kopp eller liknende sølefri? Barna her drikker ikke vann utenom måltider fra glass, men fra drikkeflasker. Gidder ikke ha vannsøl overalt. Men vann må de jo ha tilgang på hele tiden. Ikke gjør det mer styrets enn du må?

Skrevet

Hadde lignende utfordring med vår datter en periode. Hun var vel litt yngre og det gjaldt å forsyne seg med mat, spesielt middag. Hun ville forsyne seg med mat selv og fylte tallerkenen med mye mer enn hun klarte å spise. Ble rasende sint når vi ville stoppe henne. Løsningen ble at vi forsynte oss med mat fra komfyren(vi spiste på den tiden på stua, så det ble ikke så synlig at vi gjorde det.)

Grunnen til det hele var at de øvde på å klare selv i bhg, greit nok det, men for et styr det ble for oss hjemme.

Så kanskje dere kunne prøvd noe lignende, ikke sette kartongen/muggen på bordet, men forsyne dere direkte fra kjøleskapet/springen før måltidet. Og droppe spising/drikking i sofaen, sett det på spisebordet og be henne komme dit og drikke.

Mest trolig er det bare en fase som kanskje gir seg raskt om bare mønsteret brytes litt for en periode

Anonymous poster hash: 34863...72a
Skrevet

Hvorfor bruker dere ikke drikkekopper? Wow kopp eller liknende sølefri? Barna her drikker ikke vann utenom måltider fra glass, men fra drikkeflasker. Gidder ikke ha vannsøl overalt. Men vann må de jo ha tilgang på hele tiden. Ikke gjør det mer styrets enn du må?

Ho er 3 år,ikke en baby da. Sunt at barna drikker av glass 😆

Anonymous poster hash: 43bde...708

Skrevet

Si til ho at ho kan heller og ordne selv,men at ho må gjøre det saaaaaakte. Kanskje ho forter seg fordi ho er redd for å ikke få lov til å fullføre det ho vil/har begynt på? 😊

Skrevet

Ho er 3 år,ikke en baby da. Sunt at barna drikker av glass Anonymous poster hash: 43bde...708

Hva klager du for da?? Dette er drikkeflasker for større barn, ikke tåteflaske, du vet forskjellen eller? Siden hun hørtes litt langt etter ut foreslo jeg enkle kopper som wow, men contigo el er bra for de litt eldre. De drikker jo fra glass til hvert måltid, helt innafor med drikkeflaske utenom så lenge de mestrer glass. Hun gjør kanskje ikke det enda? Da slipper en søl om den velter, og dere tar vel ikke med glass ut eller på sykkeltur osv?

Skrevet

Hva klager du for da?? Dette er drikkeflasker for større barn, ikke tåteflaske, du vet forskjellen eller? Siden hun hørtes litt langt etter ut foreslo jeg enkle kopper som wow, men contigo el er bra for de litt eldre. De drikker jo fra glass til hvert måltid, helt innafor med drikkeflaske utenom så lenge de mestrer glass. Hun gjør kanskje ikke det enda? Da slipper en søl om den velter, og dere tar vel ikke med glass ut eller på sykkeltur osv?

Altså jeg er ikke HI,så ikke gi ho en skyllebøtte. Syns fortsatt det er lurt å bruke glass og bare fortsette og øve med det.

Skrevet

Wow, du antar faktisk at datteren min henger langt etter fordi hun søler?!? Jo, hun mestrer glass, men som sagt så vil hun helle i selv, bære selv og slikt, da kan det bli en del søl.

Som nevnt over her var det ikke jeg som kommenterte at hun ikke er baby, men jeg er enig i det at hun er 3 år og stor nok til å bruke glass. Hun har drikkeflasker også, bruker de mest på tur og slikt, men av og til hjemme også.

Kanskje vi får kutte ut glass i stua en stund, skal hun drikke av glass får hun gjøre det på kjøkkenet og heller ha flaske i stua til hun lærer å følge litt bedre med. Og så blir det nok å helle i sammen også.

Takk for alle gode og vennligsinnede råd:)

Hi

Skrevet

Altså jeg er ikke HI,så ikke gi ho en skyllebøtte. Syns fortsatt det er lurt å bruke glass og bare fortsette og øve med det.Anonymous poster hash: 43bde...708

Joda, hvis barnet i en alder av (3?) år ikke mestrer glass enda bør jo dette øves på. Men da må de jo tåle evt søl da om en unge som ikke mestrer dette får vandre rundt i huset med et vannglass. Barn som mestrer glass kan fint drikke av noe som er mer husvennlig rundt omkring. Ikke praktisk med glass da. Glass gjelder ved bordet.

Skrevet

Joda, hvis barnet i en alder av (3?) år ikke mestrer glass enda bør jo dette øves på. Men da må de jo tåle evt søl da om en unge som ikke mestrer dette får vandre rundt i huset med et vannglass. Barn som mestrer glass kan fint drikke av noe som er mer husvennlig rundt omkring. Ikke praktisk med glass da. Glass gjelder ved bordet.

Hun mestrer som sagt glass, problemet er når hun skal fylle i det selv og gå med vann i glasset siden hun ikke følger skikkelig med. Dette står både i hovedinnlegget og svaret mitt...

Hi

Skrevet

Wow, du antar faktisk at datteren min henger langt etter fordi hun søler?!? Jo, hun mestrer glass, men som sagt så vil hun helle i selv, bære selv og slikt, da kan det bli en del søl.

Som nevnt over her var det ikke jeg som kommenterte at hun ikke er baby, men jeg er enig i det at hun er 3 år og stor nok til å bruke glass. Hun har drikkeflasker også, bruker de mest på tur og slikt, men av og til hjemme også.

Kanskje vi får kutte ut glass i stua en stund, skal hun drikke av glass får hun gjøre det på kjøkkenet og heller ha flaske i stua til hun lærer å følge litt bedre med. Og så blir det nok å helle i sammen også.

HiAnonymous poster hash: 0d6b9...ea6

Hun kan jo fint fylle drikkeflaska selv også og den kan hun jo bære også. Mye mestringsfølelse i det når hun faktisk mestrer det hn gjør heller enn å skape frustrasjon hos foreldrene når hun uheldigvis søler fordi det _skal_ brukes glass...

Skrevet

Hun mestrer som sagt glass, problemet er når hun skal fylle i det selv og gå med vann i glasset siden hun ikke følger skikkelig med. Dette står både i hovedinnlegget og svaret mitt...

HiAnonymous poster hash: 0d6b9...ea6

Det stod jo øve med glass, og øver man er det vel ikke innlært enda?

Skrevet

Hi

Jeg syns 3 åringen din høres veldig oppegående ut! 😃 ho begynner å bli stor og vil klare selv 😊supert! 😃 eneste jeg hadde å komme med var å si at ho får lov hvis ho tar det rolig😊jenta mi stressa med å helle i begynnelsen fordi ho var redd for at jeg skulle avbryte henne eller ikke gi ho lov.

Skrevet

Hun vandrer heller ikke rundt i huset med glasset, det er om hun er i stua og vil hente seg et glass vann

Hi

Skrevet

Det stod jo øve med glass, og øver man er det vel ikke innlært enda?

Så fordi en treåring søler når hun heller i et glass selv så mestrer hun ikke glass og ligger langt bak? Ok, da lærte jeg noe nytt i dag...

Hi

Skrevet

Si hun kan få klare selv men du bestemmer mengde.

Når det kommer til melk så lar jeg bare min 4 åringen helle selv om kartongen er halvfull siden den er tung og melken kommer fort.

Skrevet

Hi

vi bruker mye sølefrie kopper og flasker til tørstedrikking. 2, 4 og 7 år. (7åringen velger det selv.). Men alle bruker vanlige glass ved spisebordet.
Skrevet

Snakk om å lage seg problemer, og deretter klage på del selvskapte problemet.

Bruk søkefrie kopper utenom måltider.

Barn lærer seg å bruke glass etter hvert. Jeg lover...

Anonymous poster hash: dc03b...7e1

Skrevet

All drikking utenom måltider = drikkeflaske. Det gjorde vi hos oss, lenge. Slapp unna mye søl på den måten. Ved bordet drakk alle fra glass. Nå er ungene store og finner seg drikke selv. De velger ofte drikkeflaske. "Da gjør det jo ikke noe om den velter, mamma", sier de.

Anonymous poster hash: 5ba33...20f

Skrevet

Mine har fått styre selv men drikking foregår på kjøkkenet. De har ikke fått gå rundt med glasset. Det synes jeg har Vært greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...