Gå til innhold

Tilvenning på sfo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan foregår det? Har ikke fått noe informasjon om det. Tenkte å komme ca 8.30-9 tiden. Være der sammen med han frem til lunsj også kan vi se om han blir med hjem eller blir der noen få timer til. Høres det greit ut? Hva bør vi ha med oss 1 dagen?

Anonymous poster hash: fbb35...e82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her var det ingen tilvenning.

Kom første dagen, hilste på de som jobbet der, fikk vite hvor garderobeplassen hans var, kos og hade..

Hentet igjen etter jobb

Anonymous poster hash: 36f75...6fd
Skrevet

Her er de fleste barna alene nesten hele første dagen. Barna sender selv foreldrene hjem etter en times tid... Noen trenger lenger tid da, og det er selvfølgelig helt greit.

Anonymous poster hash: 492ce...f0a

Skrevet

Jeg tok fri frem til kl 10.00. Vi kom kl 08.15, ingen hilste, ingen viste oss rundt, så etter 20 minutter erter vi hadde gått og stått rundt der, sa jeg ifra om at vi var der første dagen. Da var det en som hilste og gikk videre. Sa ifra igjen til en annen og hun til grep. Jeg ble til 09.15 ca og hentet igjen kl 15. Det hadde gått veldig bra og barnet gledet seg til neste dag.

Anonymous poster hash: 68ced...bcb

Skrevet

Går nok myye bedre enn du tror. Barna begynner å bli store. Frem til lunch er det nok ikke mange foreldre som gjør.....da er det foreldre sitt behov, ikke barnet

Skrevet

Det er ingen tilvennig på sfo.

Her er det rundt 80 elever på hvert trinn. Hadde ikke vært gjennomførbart at alle hadde med seg foreldre også.

På den alderen forventes det at de klarer seg selv, sfo har ikke oppfølging på samme måte som barnehagen.

Anonymous poster hash: b3ca1...843

Skrevet

Det er ingen tilvennig på sfo.

Her er det rundt 80 elever på hvert trinn. Hadde ikke vært gjennomførbart at alle hadde med seg foreldre også.

På den alderen forventes det at de klarer seg selv, sfo har ikke oppfølging på samme måte som barnehagen.

Anonymous poster hash: b3ca1...843

Oj....for en innstilling! Her er det også 80 barn og alle får ha med en foreldre til de er trygge. I praksis er det kanskje 15 av 80 som benytter seg av tilbudet, noen foreldre kommer og går. Viktigste er å legge til rette. Her forventes det faktisk ikke at alle 80 barna er like og klarer seg selv....noen 5-6 åringer trenger faktisk ekstra trygghet i starten ved miljøskifter. Heldigvis evner SFO her at barn er ulike.

Anonymous poster hash: d836a...3ca

Skrevet

Tror nok du får være der så lenge barnet trenger det, i alle fall første dagen!

Her har vi fått brev om at for førsteklassinger starter SFO kl.10 i morgen. Barnet skal hilse på sin voksenkontakt, bli vist rundt i lokalet og mamma og/eller pappa er selvfølgelig velkommen til å bli med. Det skal også gis info til foreldre den dagen. Etterpå får barnet leke fritt. Jeg regner med at da blir det bare hadebra til mamma og pappa, så henter vi ham senere en gang på dagen. Aner ikke når.. Kanskje etter 4-5 timer? På alle lekeland, IKEA, osv så er det alltid bare inn å leke og knapt tid til å si hade til oss foreldre, så tror nok ikke vi blir der lenge i morgen. Men det er klart, enkelte trenger nok at foreldrene er der litt lengre. 

Anonymous poster hash: be72c...c46
Skrevet

Oj....for en innstilling! Her er det også 80 barn og alle får ha med en foreldre til de er trygge. I praksis er det kanskje 15 av 80 som benytter seg av tilbudet, noen foreldre kommer og går. Viktigste er å legge til rette. Her forventes det faktisk ikke at alle 80 barna er like og klarer seg selv....noen 5-6 åringer trenger faktisk ekstra trygghet i starten ved miljøskifter. Heldigvis evner SFO her at barn er ulike.

Anonymous poster hash: d836a...3ca

Det som hun sa😃👍

Anonymous poster hash: 2e09c...21f

Skrevet

Her vet jeg vi må ha en tilvenning. Barnet har diagnose og en av tinga som er veldig vanskelig er overganger og nye situasjoner. Derfor skal barnet starte sfo i morgen for å bli mest mulig kjent på område og andre voksne og barn før selve skolestart om 2 uker.

Hi

Skrevet

Jeg var med mine fra 10-13 første dag, andre dag var jeg der 1 time og tredje dag var de der 10-13 alene.

Anonymous poster hash: bd7b7...3a9

Skrevet

Her vet jeg vi må ha en tilvenning. Barnet har diagnose og en av tinga som er veldig vanskelig er overganger og nye situasjoner. Derfor skal barnet starte sfo i morgen for å bli mest mulig kjent på område og andre voksne og barn før selve skolestart om 2 uker.

Hi

Men det er jo en helt annen sak da. Når barnet har diagnoser, så stiller saken seg helt annerledes! Da må det ekstra tiltak til selvfølgelig.

Regner med at min 6 åring kommer til klare seg uten tilvenning i morgen. Med venner fra bhg tror jeg det kommer til å gå veldig bra! Lykke til til deg også HI 👍🏻

Anonymous poster hash: 132d6...81d

Skrevet

Tilvenning på sfo får foreldrene selv bestemme hva de gjør med.  De er velkomne til å være så lenge de vil, men de har fått beskjed om at de ikke må sammenligne med barnehagen og at det kan bli kaotisk de første dagene dersom det kommer mange barn og mange foreldre.  Dersom du er en av de foreldrene som kommer med en førsteklassing til oss i morgen, så vil jeg bare råde deg til å sørge for at vi ser deg om vi ikke gjør det av oss selv, kom bort og hils om vi ikke rekker å gjøre det først.  Vi venter omtrent 50 nye barn i morgen (forhåpentligvis kommer ikke alle med en gang), vi har mange vi skal forholde oss til og derfor kan det være fort å overse en eller tenke at noen andre har hilst på deg.  Vår policy er å hilse på alle, presentere oss for alle barna og alle de voksne som blir med, men jeg kan ikke love at det går.  Du ser sikkert hvor "innsjekkingen" er, gå dit, få barnet registrert og ta det derfra.  Vær tålmodig og positiv overfor barnet, de andre barna og de voksne, så går det helt fint.

Jeg gru-gleder meg til i morgen.  Gleder meg til å begynne å jobbe igjen, gleder meg til å møte nye og gamle barn og nye og gamle foreldre, men gruer meg litt fordi det to første dagene av sfo før skolestart gjerne er litt ekstra kaotiske.  Men det har gått bra før og det går bra nå også om vi som jobber der og foreldrene begge gir hverandre litt slingringsmon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...