Gå til innhold

Hvorfor/hvorfor ikke starte med smokk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen er 4 uker gammel og ammingen går helt strålende. Kan dere gi meg argumenter for og imot å starte med smokk? Har en på 2,5år som bruker smokk, det har vært veldig greit at han bruker smokk siden han roer seg fort når han får den. Han har også veldig lett for å sovne når han har den. søsteren min har en på samme alder som aldri har brukt smokk, og hun sier hun angrer på at hun ikke prøvde hardere å få han til å godta smokk pga vansker med soving og å roe seg ned. hva mener dere?

Anonymous poster hash: 5fe2d...82d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet mitt brukte ikke smokk, brukte fingrene sine istedenfor. Det var mye vanskeligere å få h*n til å slutte, fortsatt 5 år senere. Neste barn skal få tilbud om smokk tidlig som mulig.

Anonymous poster hash: 383e7...1a0

Skrevet

Uvurderlig for barnehagepersonalet når ungene våre har trengt trøst.

Anonymous poster hash: 3ec07...aca

Skrevet

Fordel: kos, trøst, en måte å roe på, roe sugebehovet. Forebyggende for krybbedød, enklere å slutte med enn f. Eks tommel.

Anonymous poster hash: f54d5...33d

Skrevet

Hva med skjeve tenner, vanskelig å slutte med, krise hvis den blir glemt hjemme osv? Er det virkelig ingen ulemper?

Hi

Skrevet

Eneste ulempen jeg føler er med smokk er at de faller ut om natta og mine barn klarer ikke roe seg uten. De pakker den heller ikke inn selv, så jeg flyr litt frem og tilbake pga dette. Tok smokken på største da han var to pga dette.

Anonymous poster hash: d6f64...8c9

Skrevet

Samtlige foreldre som har prøvd begge deler anbefaler smokk. Trenger du mer overbevisning enn det?

Anonymous poster hash: 883ca...52e

Skrevet

Eneste ulempen jeg føler er med smokk er at de faller ut om natta og mine barn klarer ikke roe seg uten. De pakker den heller ikke inn selv, så jeg flyr litt frem og tilbake pga dette. Tok smokken på største da han var to pga dette.

Alle barn våkner om natta altså... Alternativet er jo byssing og pupping for å få dem til å sovne igjen.

Skrevet

Takk for svar alle sammen 😊

Hi

Skrevet

Uvurderlig for barnehagepersonalet når ungene våre har trengt trøst.

Anonymous poster hash: 3ec07...aca

Men ikke nødvendig for alle barn. ;) I bhg jeg jobber med bruker barna smokk kun når de skal sove. All trøst utenom sovetid gjør vi uten smokk :)

Har tre barn. Eldste bruke smokk de første månedene, andre til han var ca. 3 og tredje i noen måneder. Vi ser an sugebehovet før vi gir smokk. Har alltid hatt en tilgjengelig da.

Jeg har ammet alle tre, og har vel i praksis fungert som smokk ofte også. Ingen av de har brukt tommelen og ingen våkennetter. Har ikke tenkt på hva som er best, om de bruker smokk eller ikke.

Anonymous poster hash: 2bec4...2b8

Skrevet

Alle barn våkner om natta altså... Alternativet er jo byssing og pupping for å få dem til å sovne igjen.

Er klar over det, men er ikke like vanlig at de på 2+ år gråter etter smokk mange ganger for natten. De er i tillegg fryktelig avhengig av den, så er ikke enkelt å slutte heller.

Skrevet

Minstemann begynte med smokk før jeg hadde truffet han. Prematur og sykepleierne gav ham smokk😊 Gikk fint med amming etterhvert også. Og det gikk greit å slutte. Eldstemann brukte meg som smokk...

Anonymous poster hash: 1dbe8...d37

Skrevet

Begge mine ga jeg ikke smokk da dem var baby. Og det gikk helt fint.

Anonymous poster hash: 9aa61...be6

Skrevet

Tenner er ikke noe problem så lenge man slutter tidlig nok. Tannlegen vår sa at smokk er helt greit for den er lettere å ta fra dem senere enn tommelen. Jeg ønsket at min brukte smokk da han brukte meg som smokk hele tiden. Å stå opp og finne smokken kan ikke være mer slitsomt enn å amme hver halvtime. :P

Han tok endelig smokk etter nattavvenning. Sluttet over natten da han fylte 3, uten problemer.

Eneste ulempen jeg ser er det du nevner om at det er krise om man glemmer den. Men sånn er det jo med mange andre ting også i den perioden, som bleier, klesskift osv. Man lærer fort hva man må huske på. :P Og det er jo bare å ha et par smokker som har fast plass i stelleveska. Etter hvert har man gjerne en i hver jakkelomme også, helt automatisk. Og 4-5 i bilen. ;)

Anonymous poster hash: df804...062

Skrevet

Hva med skjeve tenner, vanskelig å slutte med, krise hvis den blir glemt hjemme osv? Er det virkelig ingen ulemper?

Hi

Da er det værre de bruker tommelen. Har 3 barn der alle suttet på tommelen, og var i skolealder før de greide å slutte. Mellomste brukte smokk til ho var 4 mnd, men da bytta hun ut med tommelen. De to andre ville ikke ha smokk. Så tar de smokk, så er du heldig. Bedre de enn tommelen. De har tommelen med seg overalt, men er utrolig vanskelig å vende av igjen. Så stor fordel hvis barnet vil ha smokk ha. Minstemann bruker fremdeles tommelen. Sluttet på dagen, men kommer automatisk når han sover.. 

Anonymous poster hash: e5ddf...d2d

Skrevet

Alle barna her har brukt smokk og en av de brukte dette frem til hun var 4 år ( kun om natten). Hadde litt skjev tannstilling i den perioden det varte, men nå er tennene helt rette og fine. Ingen av barna har skjeve tenner nå i stor alder.

Har også ammet, gitt flaske og smokk.

Anonymous poster hash: 53180...5d1
Skrevet

Min brukte det fra han var nyfødt til han var 3 :) synes det bare var fordeler, slutta med sutt rett etter vi hadde vert hos tannlegen,som sa at tennene hans ikke hadde tatt noen skader ennå ,og synes det var bra at vi skulle snart slutte før det gikk utover tennene :)

Skrevet

Ser ingen fordeler med smokk. Ikke etter ca 6 mnd alder. De bør jo lære seg å roe seg selv og finne trøst på annen møte. Smokk er kun for soving for de som har vanskelige barn.

Tenna blir stygge, og unger som går rundt med smokk er jo heslig! Det lyser late foreldre lang veg!

Anonymous poster hash: 8f8a6...38e

Skrevet

det som er negativt :

Vi brukte evigheter på å få han til å sovne også når han endelig var sovnet så våknet han opp igjen 5-10 minutter senare pga smokken ramlet ut.

Det helvete hadde vi i mange månender.

Hadde vært lettere å heller prøve å få han avhengig av kosekluten sånn som førstemann.

Han sovnet fint om han hadde kosekluten oppi ansiktet,å hadde han ikke den så var han veldig urolig å "letet" etter den.

Anonymous poster hash: f6d18...3d2
Skrevet

Ser ingen fordeler med smokk. Ikke etter ca 6 mnd alder. De bør jo lære seg å roe seg selv og finne trøst på annen møte. Smokk er kun for soving for de som har vanskelige barn.

Tenna blir stygge, og unger som går rundt med smokk er jo heslig! Det lyser late foreldre lang veg!

Lenge siden du har fått deg ett nummer eller?

Anonymous poster hash: ac437...b2a

Skrevet

Lenge siden du har fått deg ett nummer eller?Anonymous poster hash: ac437...b2a

Sikkert...

Skrevet

Vi har ikke brukt smokk, prøvde å gi men han ville ikke ha. Ikke har vi savna det heller. Brukte litt tid på å lære han å finne roen selv, men nå går det fint :) er ett år.

Anonymous poster hash: 13f8e...1d5

Skrevet

Sønnen vår brukte ikke smokk, det var helt og holdens hans valg. Vi kjøpte flere typer, men det ble bare spyttet ut igjen. Heldigvis har han sovnet godt uten, alt han trenger er merkelappene på bamser o.l. Etter jeg så det skjønte jeg hvorfor de lagde kluter med en haug av forskjellige lapper rundt hele  :legrine: Til og med i nøden, om ingen av de vanlige kosebamsene hans er å oppdrive, går det med en klut/lue/hva som helst, bare den har en lapp. Haha.

Anonymous poster hash: a15ca...d6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...