Anonym bruker Skrevet 29. juli 2016 #1 Skrevet 29. juli 2016 og problemet er følgende: Samboeren vil ikke at jeg skal bruke det til å nedbetale gjeld på huset, for da eier vi ikke 50% hver. Hva er vanlig å gjøre? Skal jeg betale inn alt, og la begge stå som 50% eiere, eller bør jeg kreve en kontrakt på at dersom det blir brudd mellom oss, så får jeg mesteparten av salgssummen? Anonymous poster hash: e2144...392
Gjest Antarctica Skrevet 29. juli 2016 #2 Skrevet 29. juli 2016 Hmm, du "eier" jo halvparten av gjelden også, så du kan jo betale ned din del, og aldri mer betale husleie? Kun løpende utgifter og vedlikehold? Hvis dere en vakker dag skilles, eller selger huset, går du ut av salget med din del av salgssummen pluss din del av overskuddet, mens mannen går ut av det med sin del av salgssum/overskudd, herav fratrukket gjeld (som du altså ikke skal trekkes for.)
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2016 #3 Skrevet 29. juli 2016 Du må sikre deg selv. Snakk med en økonomisk rådgiver i banken eller en advokat. Anonymous poster hash: 88e71...06a
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2016 #4 Skrevet 29. juli 2016 Hmm, du "eier" jo halvparten av gjelden også, så du kan jo betale ned din del, og aldri mer betale husleie? Kun løpende utgifter og vedlikehold? Hvis dere en vakker dag skilles, eller selger huset, går du ut av salget med din del av salgssummen pluss din del av overskuddet, mens mannen går ut av det med sin del av salgssum/overskudd, herav fratrukket gjeld (som du altså ikke skal trekkes for.) Joda, det er en mulighet. "Problemet" er bare at hvis jeg betaler ut min 50% av huset, har jeg fremdeles ca 1 mill igjen, og slik renta er nå, ender vi da opp med å måtte betale for å ha pengene i banken, i tillegg til restlånet til samboeren min på ca 2 mill. Det blir dyrt for oss. Slik jeg tenker da må det være best økonomisk å betale ned nesten hele gjelden, og at jeg får en tilnærmet prosentvis økning i eierskapet av huset. Eller er jeg urimelig ved å kreve en skriftlig kontrakt på det? Hvis vi da går hvert til vårt om X antall år, kan ikke han da kreve 50% av huset, når jeg har betalt nesten hele. Eller...? Hva er vanlig å gjøre? HI Anonymous poster hash: e2144...392
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2016 #5 Skrevet 29. juli 2016 Joda, det er en mulighet. "Problemet" er bare at hvis jeg betaler ut min 50% av huset, har jeg fremdeles ca 1 mill igjen, og slik renta er nå, ender vi da opp med å måtte betale for å ha pengene i banken, i tillegg til restlånet til samboeren min på ca 2 mill. Det blir dyrt for oss. Slik jeg tenker da må det være best økonomisk å betale ned nesten hele gjelden, og at jeg får en tilnærmet prosentvis økning i eierskapet av huset. Eller er jeg urimelig ved å kreve en skriftlig kontrakt på det? Hvis vi da går hvert til vårt om X antall år, kan ikke han da kreve 50% av huset, når jeg har betalt nesten hele. Eller...? Hva er vanlig å gjøre? HI Anonymous poster hash: e2144...392 Du skriver jo i hovedinnlegget at han ikke vil det, så da går det jo ikke. Du kan vel ikke akkurat tvinge ham til å selge deg en del av hans andel i huset? Anonymous poster hash: 03d36...748
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2016 #6 Skrevet 29. juli 2016 Hvor får du pengene fra, er det arv? Arv er det særeie på, så den har du krav på å få med deg ut av forholdet om det en gang blir slutt. Jeg får også en sum snart, ikke veldig høy, men noen hundre tusen. Jeg tenker å betale inn på boligen, uten å forandre eierdel. Men om det blir slutt en dag skal jeg ha de pengene mer enn mannen med meg ut av forholdet. Mange vil nok tenke at det beste er å forandre eierdelen sånn at man også får en større del av verdiøkningen, men siden mannen i huset her tjener mer enn meg og derfor bidrar mer til husholdningen hele tiden synes ikke jeg det er nødvendig. Anonymous poster hash: 93150...53f
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2016 #7 Skrevet 29. juli 2016 Hvis dette er noen erstatningspenger, Hi, så pass på at en del av pengene går til å sikre din egen fremtid, hvis det f.eks. er snakk om redusert arbeidsevne osv. Som nevnt over - oppsøk en økonomisk rådgiver. Diskuter saken der før du diskuterer mer med samboer. Hva er det samboeren din mener du skal gjøre, da? At du skal bruke alle pengene du får til å betale ned felles gjeld på huset, men at han likevel står som like stor eier i huset? I så fall så gir du jo pengene til ham gratis. Om det blir dere to resten av livet spiller jo ikke det noen rolle, men om dere skulle gå fra hverandre en gang, eller han f.eks. har særkullsbarn og han dør så kan det bli veldig uheldig for deg og du kan tape mye penger. Økonomisk rådgiver! Anonymous poster hash: 88e71...06a
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2016 #8 Skrevet 29. juli 2016 Penger som er arvet og brukes på bolig kan ikke tas fra deg. Men samboeren din har rett, du vil eie en større del av boligen enn ham. Anonymous poster hash: c76f4...466
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2016 #9 Skrevet 29. juli 2016 Hvorfor skal du kreve eierbrøken på huset endret? I tidligere forhold eide mannen og jeg boligen 50/50, men jeg var den eneste av oss med gjeld og jeg betalte derfor avdrag på dette selv. Rentekostnaden delte vi likt på. Kan dere gjøre noe slikt/tilsvarende? Anonymous poster hash: 51246...df2
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2016 #10 Skrevet 29. juli 2016 Kjøp deg en hytte 👏👏 Anonymous poster hash: 0de69...93b
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2016 #11 Skrevet 29. juli 2016 Det er snakk om en sum jeg får fordi jeg ikke kan jobbe mer i den jobben jeg har nå. Det er altså en erstatning på flere mill. HI Anonymous poster hash: e2144...392
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2016 #12 Skrevet 29. juli 2016 Er det en pasientskadeerstatning? Anonymous poster hash: f6c8d...be5
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2016 #13 Skrevet 29. juli 2016 Er det en pasientskadeerstatning? Anonymous poster hash: f6c8d...be5 Spiller det noen rolle? Anonymous poster hash: 0de69...93b
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2016 #14 Skrevet 29. juli 2016 Det er snakk om en sum jeg får fordi jeg ikke kan jobbe mer i den jobben jeg har nå. Det er altså en erstatning på flere mill. HI Anonymous poster hash: e2144...392 Da synes jeg du skal be om en time med en økonomisk rådgiver i f.eks banken om hvordan du bør investere pengene. Om du får en erstatning fordi du blir helt eller delvis ufør skal de pengene sikre fremtiden din om du får lavere inntekt, lavere pensjon når du blir eldre osv. Du må altså være lur i måten du investerer dem. Anonymous poster hash: 93150...53f
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2016 #15 Skrevet 29. juli 2016 Det er snakk om en sum jeg får fordi jeg ikke kan jobbe mer i den jobben jeg har nå. Det er altså en erstatning på flere mill. HI Anonymous poster hash: e2144...392 Da er det enda viktigere at du få økonomisk rådgivning for å sikre fremtiden din. Du må tenke nøye gjennom hvordan pengene brukes for å sikre fremtiden din, ikke bruke penger på ting som er ren luksus, men som kan sikre din fremtid og alderdom og ev. gjøre livet ditt lettere i hverdagen samt ev. behandling. Når du får inn en slik sum er det viktig å forvalte dem riktig. Dette er ikke en lottogevinst, det er en del av din fremtidige inntekt og bør behandles deretter. Anonymous poster hash: 88e71...06a
Gjest Antarctica Skrevet 29. juli 2016 #16 Skrevet 29. juli 2016 Joda, det er en mulighet. "Problemet" er bare at hvis jeg betaler ut min 50% av huset, har jeg fremdeles ca 1 mill igjen, og slik renta er nå, ender vi da opp med å måtte betale for å ha pengene i banken, i tillegg til restlånet til samboeren min på ca 2 mill. Det blir dyrt for oss. Slik jeg tenker da må det være best økonomisk å betale ned nesten hele gjelden, og at jeg får en tilnærmet prosentvis økning i eierskapet av huset. Eller er jeg urimelig ved å kreve en skriftlig kontrakt på det? Hvis vi da går hvert til vårt om X antall år, kan ikke han da kreve 50% av huset, når jeg har betalt nesten hele. Eller...? Hva er vanlig å gjøre? HI Anonymous poster hash: e2144...392 Hvis du kjøper nesten hele huset kan han ikke kreve noe annet enn sin andel i det, nei. Men det er jo en fordel i det også for ham: du vil neppe forlange husleie av ham all den stund dere er gift. Og når han (evt) flytter ut, er han gjeldfri og blir kjøpt ut for en sum han står fritt til å bruke. Der er jo ikke noe gjeld å trekke fra. Du kan også beholde gjelda i huset som den er, og investere penger i annen eiendom, aksjer, obligasjoner, hva som helst. Men da bør du kanskje be om råd hos en finansrådgiver?
Gjest Antarctica Skrevet 29. juli 2016 #17 Skrevet 29. juli 2016 Hvor får du pengene fra, er det arv? Arv er det særeie på, så den har du krav på å få med deg ut av forholdet om det en gang blir slutt. Jeg får også en sum snart, ikke veldig høy, men noen hundre tusen. Jeg tenker å betale inn på boligen, uten å forandre eierdel. Men om det blir slutt en dag skal jeg ha de pengene mer enn mannen med meg ut av forholdet. Mange vil nok tenke at det beste er å forandre eierdelen sånn at man også får en større del av verdiøkningen, men siden mannen i huset her tjener mer enn meg og derfor bidrar mer til husholdningen hele tiden synes ikke jeg det er nødvendig. Anonymous poster hash: 93150...53f Da kan du bli lurt. Penger som er brukt opp og ikke dokumentert, får du ikke med ut. Samme om de var arv.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2016 #18 Skrevet 29. juli 2016 ville kjøpt en leilighet for utleie, da står ikke pengene der å taper seg. Om jeg skulle søkt om økonomiske råd ville jeg betalt en profesjonell for det, banken er kun ute etter å tjene selv Anonymous poster hash: 07b4b...d26
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2016 #19 Skrevet 29. juli 2016 Takk for tips og råd. Det blir helt sikkert en tur til økonomisk rådgiver. Bare så forbasket synd at det som skulle være en fin gulrot midt oppi alt dette (altså pengene) skal bli noe vi krangler om. HI Anonymous poster hash: e2144...392
Gjest Antarctica Skrevet 29. juli 2016 #20 Skrevet 29. juli 2016 Takk for tips og råd. Det blir helt sikkert en tur til økonomisk rådgiver. Bare så forbasket synd at det som skulle være en fin gulrot midt oppi alt dette (altså pengene) skal bli noe vi krangler om. HI Anonymous poster hash: e2144...392 Mannen din har ikke skaden/sykdommen som du har. Du får spørre om han virkelig, virkelig vil bytte...?
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2016 #21 Skrevet 29. juli 2016 Skjønner han godt på at han ønsker å eie halve huset. Dersom dere felles skal betale ned hans gjeld mens du ikke har gjeld ville jeg heller plassert pengene i annen eiendom. Om du kjøper en leilighet med pengene og må ta litt lån kan inntekten av leie bli brukt til å betale ned på lånet, slik så vil dine penger vøre dine. Men mindre mannen din tjener mye mer enn deg, da er det kanskje greit at du kjøper deg inn i halve huset og dere felles betaler ned på hans del, siden han i utgangspunktet bidrar med mest økonomisk uten å kreve delt økonomi Anonymous poster hash: 07b4b...d26
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2016 #22 Skrevet 29. juli 2016 Invester i bolig(er) for utleie? Så får dere ekstra cash inn hver mnd (som dere igjen kan investere). Anonymous poster hash: a58a2...e31
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2016 #23 Skrevet 30. juli 2016 Takk for alle tips og råd! HI Anonymous poster hash: e2144...392
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2016 #24 Skrevet 31. juli 2016 Jeg har mere penger enn mannen, jeg hadde mere egenandel i huset. Så vi eier forskjellige prosenter. Det har vi skrevet ned. At mannen din ikke ønsker det, forstår jeg ikke. Dere vil jo få det mye bedre økonomisk. Ellers bør du invistere lurt med pengene dine. Det er penger som sikkert kommer godt med etterhvert. Anonymous poster hash: 0ff3f...074
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2016 #25 Skrevet 31. juli 2016 Jeg arver snart 1,5 mill. Jeg og mannen eier et hus sammen til en verdi av 2.5 mill og vi har gjeld på 1 mill. Jeg har selv bestemt meg for å ikke putte pengene i huset, for jeg selv tjener mer på å kjøpe en egen leilighet for utleie, ser utleiepengene går til å betale ned resterende lån på leiligheten. For pengene som blir betalt ned på felles lån er jo begge med å betale på Anonymous poster hash: 07b4b...d26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå