Gå til innhold

Er dette grunn nok til å snu bilstolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt snur seg rundt i bilstolen hele tiden. Dersom vi krasjer er det neppe noe bra at hun likevel sitter vridd framover? Hun fylte 3 år tidligere i år så det hjelper ikke med den dingsen som skal gjøre at hun ikke klarer å vri seg ut av selene.

Anonymous poster hash: 8a76d...997

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er greit men blir vel hudfletta pga det

Anonymous poster hash: 9d9c9...e99

Skrevet

Hvis hun er tre år så burde hun vel skjønne at hun skal sitte rolig med selene på i bilstolen??

Anonymous poster hash: f99ae...eea

Skrevet

jeg snudde min rett etter fylte to...det var så mye hyling og baksing at det var ikke forsvarlig å kjøre i trafikken med ungen....særlig ikke alene! Men har bilsete med magepute, ikke 5 punkts sele. 

Anonymous poster hash: ac13b...8f3
Skrevet

Personlig mener jeg at du kan snu setet. En urolig unge i baksetet er såpass forstyrrende for sjåføren, at det kan være farligere enn å ha setet forovervendt.

Anonymous poster hash: ad712...26b

Skrevet

jeg snudde min rett etter fylte to...det var så mye hyling og baksing at det var ikke forsvarlig å kjøre i trafikken med ungen....særlig ikke alene! Men har bilsete med magepute, ikke 5 punkts sele.

Magepute kan være livsfarlig. I en frontkollisjon får kroppens innvoller en altfor stor belastning og kan føre til dødelige skader. Det er også en fare for at barnet støtes ut av sete.

Anonymous poster hash: 64043...8c9

Skrevet

Magepute kan være livsfarlig. I en frontkollisjon får kroppens innvoller en altfor stor belastning og kan føre til dødelige skader. Det er også en fare for at barnet støtes ut av sete.

Anonymous poster hash: 64043...8c9

Da burde de jo ikke selges, for de setene er jo ganske vanlige

Anonymous poster hash: 9bd48...8eb

Skrevet

Da burde de jo ikke selges, for de setene er jo ganske vanlige Anonymous poster hash: 9bd48...8eb

De selger sigaretter, gåstoler osv også uten at de er bra...

Skrevet

Se på YouTube så skjønner du hvorfor hun sier at de burde vært forbudt

Skrevet

Hva med å montere bilstolen bakovervendt i fremsetet?

Skrevet

Noen mener at de er trygge, har lest at de både er trygge og utrygge. Vi har et slikt sete og brukte det bare i en uke fordi ungen ble sittende med armene oppå puta og det var ubehagelig, dessuten så så det ut som om at han kunne skli ut av setet i en kollisjon. Så da kjøpte vi er sete som man bruker bilens belte på.

Skrevet

De skal ikke ha 5 punkt sele når de sitter fremover men bruke bilens eget belte.

Skrevet

De skal ikke ha 5 punkt sele når de sitter fremover men bruke bilens eget belte.

hvorfor?

Anonymous poster hash: fb0dd...bb3

Skrevet

hvorfor?

Husker ikke men har lest det en plass, dessuten så lages de aller fleste forovervente seter uten seler eller med pute. Tror (kan ta feil) at de fremovervente setene med seler lages med 3 punktseler. Setet som vi hadde nettopp var en Cybex Seronia (el hva den heter) og det er et sete man kan snu, dvs ha både forovervent og bakovervent. Som bakovervent er det 5 punktsele mens som fremovervent er det pute. Om 5 punktseler var greit som fremovervent så hadde man jo brukt de og ikke hatt puta. Så det er en grunn, jeg husker bare ikke :) Tror det har noe med hvordan ungen kan skades i en kollisjon.

Skrevet

man bruker bilens belte i den bilstolen jeg har, men har en pute foran som fordeler trykket jevnere ved sammenstøt.

Skrevet

hvorfor?

Fordi kroppen sitter bom fast, og ved en kollisjon vil da bare hodet slenges framover og nakken knekker.

Anonymous poster hash: 6a409...494

Skrevet

Se på YouTube så skjønner du hvorfor hun sier at de burde vært forbudt

Jeg vet hvorfor de burde være forbudt, det er jo ikke det jeg skriver

Skrevet

Kan noen legge inn en link til youtube? Jeg kjøpte akkurat et som var best i test. Fremovervendt med pute som festes med bilselene. Puten skulle brukes frem til barnet var 18 kg for å redusere risikoen for nakkesleng. Trodde jeg hadde gjort et godt valg, men nå ble jeg jo usikker. Min er 4 år og 17 kg.

Anonymous poster hash: 1e5e5...e7e

Skrevet

Kan noen legge inn en link til youtube? Jeg kjøpte akkurat et som var best i test. Fremovervendt med pute som festes med bilselene. Puten skulle brukes frem til barnet var 18 kg for å redusere risikoen for nakkesleng. Trodde jeg hadde gjort et godt valg, men nå ble jeg jo usikker. Min er 4 år og 17 kg.Anonymous poster hash: 1e5e5...e7e

Ja da har du bæsja på leggen. Best i test hvor? I Europa? Der tester de ikke sikkerhet, bare brukervennlighet og design...

Skrevet

Mye synsing her.. Cybex pallas m-fix og tidligere modeller har faktisk kommet bedre ut i testet både når det gjelder frontkolisjoner og påkjørsel bakifra enn bakovervente stolene som bsafe izi.

Anonymous poster hash: 1ec9e...fcc

Skrevet

Mye synsing her.. Cybex pallas m-fix og tidligere modeller har faktisk kommet bedre ut i testet både når det gjelder frontkolisjoner og påkjørsel bakifra enn bakovervente stolene som bsafe izi.

Tok er kjapt google søk og her er noe av resultatene, som du ser så gjør faktisk setene med pute det bra i sikkerhetstester, men forbrukerådet tar de ikke med pga. at de ikke anbefalet fremovervente setet til små barn.

http://www.klikk.no/foreldre/article896947.ece

https://www.nrk.no/livsstil/test-av-barneseter-1.7853947

Skrevet

Tok er kjapt google søk og her er noe av resultatene, som du ser så gjør faktisk setene med pute det bra i sikkerhetstester, men forbrukerådet tar de ikke med pga. at de ikke anbefalet fremovervente setet til små barn.

http://www.klikk.no/foreldre/article896947.ece

https://www.nrk.no/livsstil/test-av-barneseter-1.7853947

Sikkerheten er jo ikke testet på de setene da

Skrevet

man bruker bilens belte i den bilstolen jeg har, men har en pute foran som fordeler trykket jevnere ved sammenstøt.

Den stolen vi hadde med pute skulle man kun bruke puta på, ikke bilens seler.

Skrevet

Vi har sete med magepute til den minste. Eneste måten å holde han i setet på tur. Han ormer seg ut av alt av seler. Så det er det tryggeste alternativ her.

Anonymous poster hash: 63569...a7d

Skrevet

Barnet mitt snur seg rundt i bilstolen hele tiden. Dersom vi krasjer er det neppe noe bra at hun likevel sitter vridd framover? Hun fylte 3 år tidligere i år så det hjelper ikke med den dingsen som skal gjøre at hun ikke klarer å vri seg ut av selene.

Anonymous poster hash: 8a76d...997

Hvis hun ønsker å se hva som skjer fremover, monter et sladrespeil på nakkestøtten foran henne. Fås kjøpt for en rimelig penge på Biltema feks. Da kan både barnet se fremover uten å snu seg, og sjåføren kan se barnet i bakspeilet sitt uten å snu seg. Vi har et slikt. Det fungerer utmerket.

Anonymous poster hash: 38263...1c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...