Gå til innhold

Bør ikke den som ikke lager middag ta oppvasken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så lei av at jeg må ta oppvasken nesten hver dag selv om jeg alltid lager middag. Han tar aldri initiativet til det og går og gjør andre ting når middagen er ferdig spist. Synes egentlig at det er rettferdig å dele opp. Tar uansett lenger tid å lage middagen enn å vaske opp. Men er konfliktsky og orker ikke ta det opp igjen, ble dårlig stemning når jeg gjorde det for noen år siden. For han vasker jo nemlig bilen må vite...

Anonymous poster hash: 5597c...980

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde denne samtalen med mannen min i starten av forholdet. Han mente den som lagde middagen måtte ta oppvasken, for det var den som lagde rotet🤔 Flaks for ham at jeg "alltid" lagde middag😅 Hvis han en sjelden gang lagde middag mente han jeg måtte ta oppvasken. Han hadde tross alt vært flink og stått på kjøkkenet... Trenger vel ikke si at vi var uenige der, og at det raskt ble endringer.

Anonymous poster hash: fb408...d59

Skrevet

Hvis den ene liker å lage middag og begge hater å vaske opp bør de dele på oppvasken. Hvis derimot begge deler bare er noe som må gjøres bør dere dele på det arbeidet som på annet arbeid.

Anonymous poster hash: c85f9...4d2

Skrevet

Nå har vi oppvaskmaskin.

Men en lager middag og den andre dekker på og av og setter i maskinen som oftest. Jeg rydder kjøkkenbenken fortløpende mens jeg lager mat og vasker stekepanne og kjeler for hånd før vi spiser.

Når mannen lager middag klarer ikke han holde kjøkkenbenken ryddig så jeg rydder og dekker. 🙊

Ellers har mannen ansvar for snø, gress og tømme oppvaskmaskin og jeg har klesvask og senger.

Resten av husarbeidet deler vi likt på.

Jeg har en veldig flink mann forresten.

Nå står han på terrassen og vasker alle hagemøbler med klut.

Før ferien vasket han alle vinduer i 1. etg. Sistnevnte fordi vi har elektrisk vindusvasker og han liker alt som lager lyd. 😊

Anonymous poster hash: c2bdd...5fb

Skrevet

Han kommer hjem først. Så han lager middag. Jeg vasker opp.

Anonymous poster hash: 0ff33...ef5

Skrevet

Det er greit å dele på det ja... Men ofte må mannen rydde litt selv også, for det er stoor forskjell på om han eller eg har laget mat.. Eg rydder etter meg etterhvert... Liker ikke ha det rotete rundt meg nær eg lager mat.. Nær han lager mat derimot..det er gjerne strøkent på kjøkkenet før han begynner, og når han er ferdig så ser det ut som et takras der.. Skjønner seriøst ikke hvordan han klarer det.. 😂 desverre er han best på å lage mat(bortsett fra rotet) så blir han som oftest gjør det.. Så prøver å la være å klage for mye på rotet... 😉 så deler vi på å rydde vekk maten etterpå... 😉

Anonymous poster hash: 24773...818

Skrevet

Det kommer jo an på hva dette noe annet er.

Her i huset lager jeg middag og setter i maskinen /vasker opp.

Mannen setter seg ikke ned og hviler, men gjør annet husarbeid.

Jeg kan dessverre ikke slå en spikker rett så jeg slipper ikke til på oppussing. (Får være med hvis vi river noe jeg er en kløper til å destruere. Hadde mannen prøvd seg på at han vasker bilen så han slipper hadde jeg laget middag like ofte som bilen trengs å vaskes. Vel og merke så ofte som jeg syns bilen trengs å vaskes.

Anonymous poster hash: 000b0...e23

Skrevet

Vi deler alt ganske likt. Jeg lager oftest middag og da er det oftest han som rydder og så varierer det litt. Noen ganger tar han barnet vårt ut på lekeplassen etter middag mens jeg da rydder. Han rydder nok mer på kjøkkenet enn det jeg gjør!

Skrevet

Setter ikke folk inn i maskina etter seg selv? Her er regelen at den som lager mat også sørger for ryddig og rent kjøkken. Skitne tallerkner setter vi rett inn i maskina. Aldri i verden om jeg rydder opp etter han har laget mat, ser jo ikke ut da! Han lager oftest mat.

Anonymous poster hash: d4ed2...d92

Skrevet

Setter ikke folk inn i maskina etter seg selv? Her er regelen at den som lager mat også sørger for ryddig og rent kjøkken. Skitne tallerkner setter vi rett inn i maskina. Aldri i verden om jeg rydder opp etter han har laget mat, ser jo ikke ut da! Han lager oftest mat.

Anonymous poster hash: d4ed2...d92

Enig!

Man rydder etterhvert som man lager mat. Når middagen er klar er kjøkkenet nesten helt ryddig. Etter maten tar alle sine ting ig setter i oppvaskemaskinen. Så hjelper alle med alt annet som står på bordet.

Nå har vi omtrent alt i oppvaskemaskinen. Gryter og!

Har dere ikke oppvaskemaskin så kjøp en!

Anonymous poster hash: 5aa7c...2d0

Skrevet

Hos oss så er det som regel mannen som lager middag å jeg som vasker opp, men han er kjempeflink til å vaske rundt seg å vasker opp de han kan underveis.

Anonymous poster hash: 8b268...9d5

Skrevet

Herregud, snakk med mannen! Du kan ikke la ting plage deg i årevis uten å si noe pga det ble "dårlig stemning " sist!

Men ja, jeg er enig med deg.

Skrevet

Har dere ikke oppvaskmaskin?

Anonymous poster hash: 690af...f31

Skrevet

Har oppvaskmaskin men den tar vi bare glass, bestikk og tallerkener i. Blir gjerne tre kjeler, stekepanne, kokkekniver, serveringsskåler og diverse annet (stavmikser, blender eller lignend) som må vaskes for hånd. Og kaste mat, vaske benk og bord osv. Selv om jeg vasker mens jeg lager mat så blir det alltid en del oppvask til etter middag.

Anonymous poster hash: 5597c...980

Skrevet

Kokkekniver skal ikke i oppvaskmaskin.

Anonymous poster hash: 4d082...6d4
Skrevet

Bør ikke to voksne mennesker som deler hus, heim og kanskje barn og mer til kunne føre en enkel samtale å bli enige om hvordan man gjør nettopp det - dele hus, heim og barn?  Hvem som bør gjøre hva i et hus er det bare de som bor i huset som kan svare på. 

Skrevet (endret)

Eg synes mannen skal ta oppvasken uansett kven som lagar middag. Han er nok litt ueinig i det.

Endret av ★..
Skrevet

Her er det som regel eg som lagar middag, og då ryddar mannen av bordet og skyller grytene etterpå.  Eg prøver ellers å rydde undervegs i matlaginga, men serverar rett frå grytene.

Men du kan jo ikkje rekne diskusjonen for tapt fordi de snakka om det ein gang for nokre år sidan, det får då vere grenser for konfliktskyheit!  Mykje betre å snakke om ting enn å gå og ergre seg i lang tid.

Skrevet

Her er det jeg som lager middag og han som rydder/vasker opp. Jeg rydder så klart litt mens jeg lager mat, men litt oppkast blir det jo. Heldigvis er begge to fornøyde med ordningen.

Anonymous poster hash: 185da...690

Skrevet

Her rydder den som lager mat underveis. Redskap, fjøler etc går i oppvasken etterhvert som det er ferdigbenyttet. Etter middag tar det da max fem minutter å rydde kjøkkenet, og så små jobber bryr vi oss ikke med å fordele, en av oss bare gjør det automatisk. Hver enkelt setter tallerkner og bestikk rett i maskinen, da gjenstår det jo bare å skylle opp en kjele og tørke av bord og benk.

Anonymous poster hash: 853d8...4d8

Gjest Antarctica
Skrevet

Vasker han bilen hver dag, da?

Eller har han veldig mye mer fritid enn du? Da ville jeg bite i det sure eplet og begynne å fordele oppgavene mer rettferdig.

Skrevet

Eg synes mannen skal ta oppvasken uansett kven som lagar middag. Han er nok litt ueinig i det.

Sånn er det her i huset. :)

Anonymous poster hash: 077f0...423

Skrevet

Vi deler husarbeid slik: han har ansvar for kjøkkenet (dette inkluderer vask, matlaging, handling av mat osv) og alt ute (dette inkluderer bil, hagearbeid, søppelspann, garasjen osv. Jeg har ansvaret for resten, ungene har vi begge ansvaret for. Jeg har mest det praktiske av klær og følge med på ting som skjer, han har for gjennomføring av fritidsaktivitetene.  Dette har vi avtalt etter flere år med irritasjon og at jeg må fortelle eller be om han kan gjøre ditt eller datt.

Så siden han lager middag, tar han også oppvasken.

Anonymous poster hash: da5fe...928

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...