Gå til innhold

Jeg får ikke være med!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal bygge terrasse på huset denne sommeren, noe som har vært planlagt i nærmere ett år. Verken jeg eller mannen min har gjort akkurat det før, men vi er begge ganske praktisk anlagte. Han har noe mer erfaring med bygging enn det jeg har, men jeg ville fint ha klart å sette meg inn i prosessen. Jeg har gledet meg til dette prosjektet lenge, og har snakket om at jeg ser frem til at vi skal bygge terassen sammen. Jeg har bitt meg merke i at han ofte har omtalt terassen som hans prosjekt og han har ofte snakket med kompiser om hvilke løsninger han skal velge og hvordan han skal løse praktiske problemer. Jeg har kommentert, med glimt i øyet, at dette er vårt prosjekt og at vi sammen kan løse det. Han har ledd og svart at selvsagt er det vårt prosjekt, han bare forsnakket seg. Jeg fikk tidlig en følelse av å bli holdt utenfor, noe jeg har kommentert men fått svaret at det ikke er reelt.

Så kommer sommeren og oppstart for bygging. Jeg er 15 uker gravid, men i fin form. Da får jeg beskjed fra mannen om at jeg ikke får være med på byggingen, dette da jeg ikke kan bære tungt. Jeg kommenterer at jeg kjenner kroppen min, er i utgangspunktet fysisk sterk og frisk og at graviditet ikke er en sykdom. Han vil ikke gå med på det, og vil ikke ta sjangsen på at noe skal skje. Han har ikke tro på at jeg kan vurdere egen form ut fra min kropps signaler, dette fordi han mener at jeg er sta og vil være med på trass. Dobbeltmoralen er ganske åpenbar med tanke på at han ikke har motforestillinger mot at jeg bærer handleposer, fulle skittentøyskurver eller vasker og støvsuger. Han påpeker at dette også er oppgaver som må gjøres, og han sier han ikke skjønner at jeg blir provosert når han nevner disse oppgavene som eksempler på ting jeg kan gjøre i stedet for å bygge.

Siden han ikke ville stole på at jeg sier at jeg fint kan være med å bygge, så ringte jeg jordmor på sykehuset hvor jeg har fødeplass. Jeg stilte spørsmål ifht min situasjon og fikk som svar at jeg skal leve som normalt, det er ingenting i veien for at jeg er med å bygge terasse men at jeg skal lytte til kroppen min og ikke løfte noe mer enn jeg ville gjort før. Dette svaret er ikke godt nok for mannen min. Jeg får fortsatt ikke være med, han har hentet inn assistanse fra en kompis. I tillegg er han nå sur og sår for at jeg ikke tar følelsene hans på alvor.

Jeg blir fryktelig frustrert og lei meg, er det flere som ville ha reagert på samme måte? Jeg er ingen typisk "feminin" dame, jeg har alltid vært med når fysisk arbeid må gjøres.

Anonymous poster hash: d046a...ebe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg deg i solstol med bok og drikke med isbiter rett ved arbeidsplassen, hver gang de jobber, så lenge de jobber. Stille protest😊

Anonymous poster hash: 739a7...f27

Skrevet

Save the drama for your mama...

Anonymous poster hash: ef756...eb7

Skrevet

Hadde blitt sur og snurt jeg og.

Jeg elsker også å arbeide.

Anonymous poster hash: ab2d5...850

Skrevet

Kjære deg.... La nå mannen få lov til å bygge denne terrassen alene

Skrevet

La mannen få holde på med det lille prosjektet sitt. Så lenge den ser ut sånn som du vil 😉

Anonymous poster hash: 12ca4...cf5

Skrevet

La nå mannen bygge rede til dere bokstavelig og metaforisk.

Anonymous poster hash: 750f3...7e4

Skrevet

Her må det være mye hormoner ute og går.

Argumentene til mannen er tynne da.

Uansett, la nå han få hygge seg med kompiser å bygge terrasse.

Kanskje du faktisk ikke er så flink som du tror og mannen ikke vil si det til deg?

Lag nå ikke drama for en slik filleting.

Anonymous poster hash: a9f05...313

Skrevet

Og problemet er? At mannen vil bygge? La han bygge!!

Anonymous poster hash: e5194...14f

Skrevet

Jeg er så hjertens enig med deg hi! Og jeg er ikke gravid 😉 Jeg er vokst opp med en far som styrer hardt på gamle kjønnsroller og kjenner jeg blir forbanna hver gang han henviser en jente til oppvaskbenken. Slik ønsker ikke jeg å leve! Jeg blir også forbanna om mannen har et byggeprosjekt jeg ikke får delta i og at det er en selvfølge at jeg tar barn, hus og matlaging! Ikke noe er mindre tilfredsstillende enn å bruke masse tid på ting som egentlig aldri blir ferdig! Rent hus, oppvask osv... Deretter står mannen og soler seg i glansen over hva HAN har klart... Ingen tenker over hva JEG har måttet gjøre for at HAN skulle kunne bruke hele sommeren til sine prosjekter... Nei, krev din plass! Slik kunnskap kan være meget god å ha! Og til de som mener mannen jobber for oss. Joa på sett og vis rett, men noen mannfolk liker å bygge/pusse opp og vi har derfor renovere et helt hus. Ikke noe av all tiden som investeres i huset er like mye verdt som tid sammen med barna! Barn med gifte foreldre trenger også en far! 😀

Anonymous poster hash: 327a8...f7a

Skrevet

Terassen er felles eiendom og hvis du ønsker å bidra har du like stor rett som mannen. Selv ville jeg tatt kommandoen og sagt at hvis mannen ikke ønsket å samarbeide med meg så fikk han holde seg unna terrasebyggingen og jeg hadde gjort det alene sammen med en av mine venner. Jeg blir faktisk forbanna på de som sier la nå mannen få gjøre dette da. Nei faktisk ikke...det er ingen grunn til at mannen skal settes foran hi sine ønsker. Ja mannen kan bygge alene, men da må det være en avgjørelse som er tatt i fellesskap.

Anonymous poster hash: b54e5...441

Skrevet

Kjønnsroller.. Hadde lat han bygge, men bedd han bære handleposer, skittentøy og støvsuge, siden du må vere forsiktig. Han kunne berre spurt om han kunne bygge aleine ilag med kompisen? Tullete! Skjønner deg godt- dobbelmoral funker dårlig..

Skrevet

La mannen bygge, ikke lag noen big deal ut av det.

Anonymous poster hash: 74ef5...710

Skrevet

Skjønner ikke alle dere som støtter mannen???

Det er jo mye mer gøy å bygge terrasse enn å gå inne og vaske!

Men det er mange tradisjonelle damer her inne, som selv også dyrker gamle kjønnsroller, så svarene blir deretter.

Anonymous poster hash: 79838...1b7

Skrevet

Første barnet? Nyt sommerdagene i fred, gå på tur, sol deg, drikk kaffe i sola, les en bok, bad. Det er lenge til du kan slappe av igjen om sommeren.

Anonymous poster hash: 6c940...a63

Skrevet

Da får han ta alt annet like tungt, som gulvvask, oppvask, klesvask, handling, vindusvask etc. Utrolig irriterende! Klart du vil ha dette som felles prosjekt. Skjønner deg godt.

Anonymous poster hash: a6c1e...1c3

Skrevet

Har vært med og bygge terrasse en gang og aldri mer! Nyt ferien du og se på de som jobber.

Skrevet

Hei dere!

Ja, det er mitt første barn, han har barn fra før. Når jeg tenker meg om så er jeg svært hormonell og griner for alt mulig og har kjent bekkenet litt i det siste. Det "glemte" jeg visst å nevne når jeg snakket med dem på Kalnes. Så helt uttafor er han nok ikke. Nå fikk jeg sove litt på saken og innser at jeg tok litt vel hardt i. Dessuten må terassen være ferdig før vi reiser på ferie på mandag, så det er et tidsperspektiv å tenke på her. Jeg var hormonell og urettferdig, men tusen takk for engasjementet.

Skrevet

Jeg tenker at det er fantastisk at du har en mann som ønsker det beste for babyen og deg!

Med mindre han "undertrykker" deg på andre måter ville jeg ikke gjort så mye ut av dette.

Anonymous poster hash: 99c51...7f5

Skrevet

Hei dere!

Ja, det er mitt første barn, han har barn fra før. Når jeg tenker meg om så er jeg svært hormonell og griner for alt mulig og har kjent bekkenet litt i det siste. Det "glemte" jeg visst å nevne når jeg snakket med dem på Kalnes. Så helt uttafor er han nok ikke. Nå fikk jeg sove litt på saken og innser at jeg tok litt vel hardt i. Dessuten må terassen være ferdig før vi reiser på ferie på mandag, så det er et tidsperspektiv å tenke på her. Jeg var hormonell og urettferdig, men tusen takk for engasjementet.

Flott at du har kommet til denne konklusjonen:)

Anonymous poster hash: 99c51...7f5

Skrevet

Jeg tenker at det er fantastisk at du har en mann som ønsker det beste for babyen og deg!

Med mindre han "undertrykker" deg på andre måter ville jeg ikke gjort så mye ut av dette.Anonymous poster hash: 99c51...7f5

Hei!

Nei jeg blir absolutt ikke undertrykket ellers! Huff, jeg var hormonell og dum! Jeg ser jo også hvordan han er mot sine døtre, og det er absolutt sunne og likestilte verdier han formidler. Her var det jeg som laget et storm i et vannglass gitt!

*føler seg dum*

Skrevet

Du kan få komme å bygge hos meg :P

Anonymous poster hash: 6dbc2...fe2
Skrevet

Hei!

Nei jeg blir absolutt ikke undertrykket ellers! Huff, jeg var hormonell og dum! Jeg ser jo også hvordan han er mot sine døtre, og det er absolutt sunne og likestilte verdier han formidler. Her var det jeg som laget et storm i et vannglass gitt!

*føler seg dum*

Det høres ut som en fornuftig konklusjon :) Frem med solstolen/parasollen, boka og isteen! Neste sommer tilbringer du tiden med kald kaffe (evt varm iste), mat i håret og konstant løping etter en liten tass som mener stein og jord er en naturlig del av kostholdet ;)

Skrevet

HI Jeg er enig at du skal få lov til å bygge terrasse hvis du vil det.Det bestemmer du. Men jeg er glad for at det endte med at mannen tar det sammen med kompiser.😊

Anonymous poster hash: d129b...29b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...