Gå til innhold

Hvordan få barn til å rydde etter seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to barn som hver dag tar ut en masse leker både på rommene sine og i stua som de leker med. Hver dag er det et mas om at de skal rydde opp etter seg, noe de veldig sjelden gjør. Det blir krangling og dårlig stemning og ender med at jeg stort sett må rydde opp. Har forsøkt å gi straff, eller belønning, forklare hvorfor osv. Men ingenting virker. Er det noen som har noen geniale tips for å få barn til å rydde opp etter seg? De er 3 og 6 år. Er så lei av å rydde hele tiden!

Anonymous poster hash: 87821...3e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en 5-åring som er veldig glad i å ha andre barn på besøk, og vennene hans er veldig glade i å komme hit. Rydder han ikke etter seg får han ikke ha besøk før det er gjort. Besøk som ikke hjelper til å rydde etter seg før de går får heller ikke komme hit igjen på en stund. Det har vært veldig effektivt her, nå har de begynt å minne hverandre på å rydde uten at jeg må si noe.

Da jeg var barn selv havnet alt som ikke ble ryddet i en søppelsekk i kjelleren og ble ikke tatt frem igjen på en god stund. Det fungerte også.

Anonymous poster hash: 30425...6c4
Skrevet

Kjøp en lekekasse og ha i stuen slik at det ikke blir så vanskelig og rydde der og rydd sammen med dem gjør det til en lek. I bhg ( jobber med de minste) så rydder alle 3 leker hver, da lærer vi og telle til 3.

Skrevet

Jeg har en 3 åring som rydder stua hver kveld før han går på badet. Da sitter jeg på gulvet sammen med han og gjør ryddingen til en lek. Jeg spør han hvor bilene skal, dyrene, bøkene osv.

Anonymous poster hash: 94876...4b7

Skrevet

De får ikke rote ut noe nytt før det gamle er ryddet. Er de ferdig med togbanen må de rydde det opp før de drar frem legoen

Med rydding underveis blir det ikke så mye på sliten av dagen

Anonymous poster hash: b68a2...9ab

Skrevet

Jeg har stort sett aldri problemer med å få barna til å rydde, så mine råd/måter å gjøre det på er kanskje ikke så gode, men vi gjør hvertfall dette om de ikke hører.

- tilbyr de rydde-musikk (musikk på iPad)

-gjør det til en lek

Når vi "leke-rydder" kan jeg f.eks si "om å gjøre å rydde alt som er grønt/firkantet/ begynner på bokstaven B" osv.

Utover dette vet de konsekvensene av at de ikke hører. De får f.eks ikke sette seg ved middagsbordet om de ikke har ryddet først.

Anonymous poster hash: a388a...c7f

Skrevet

min har ryddet siden han var 1 år, da ryddet jeg selvsagt sammens med han, nå er han 3,5 år er veldig flink til og rydde, de må jo lære det av noen,så hvis dere ikke er flinke ,så er det kanskje grunnen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...