Yellow Brick Road Skrevet 27. juli 2016 #1 Skrevet 27. juli 2016 Inspirert av Tapas-til-åtte-tråden. Vi har flere anledninger vi skal markere og har invitert til oppsamlings-familiefest i midten av september. Det blir barn og voksne, ca 30 tilsammen i alderen 2 til 80 år. Vi satser på å lage forskjellige retter, ikke noe typisk koldtbord og heller ikke typisk tapas, men noe midt i mellom eller både-og. Vi har fått låne et fint lokale, men det har begrenset med kjøkkenkapasitet, derfor må mesteparten av maten være kald og gjerne laget en- til to dager i forveien. Vi har tre kokeplater, stekovn og microbølgeovn, til å varme opp / holde maten varm på og vi vil prøve å klare oss uten "kjøkkenhjelp" så alt, i alle fall det aller meste bør være ferdig på forhånd. Lefseruller er satt på menyen, spekemat og ostefat tenker jeg at er greitt å lage, og kjøttboller hører jo med. Men vi må ha noe tradisjonelt også. 80-åringen er åpen for det meste, men det er andre i familien som er litt "satte" - for å si det pent. Og så må vi ha noe som passer til de yngste også. Noen som har forslag til mat som kan lages klar en dag eller to i forveien, tilberedes enkelt før det serveres / varmes opp? Jeg kjenner at jeg låser meg veldig til "vanlige" koldtbord eller tapas ting, men det hadde vært artig med noen overraskelsen.
MammantilNurket Skrevet 27. juli 2016 #2 Skrevet 27. juli 2016 Hva med caprese? Superlett å lage til mange og kjempegodt
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2016 #3 Skrevet 27. juli 2016 Pølser Gryterett Rømmegrøt og spekemat Potetstuing Karbonader og bearnaise Gulrøtter Brokkoli Fiskekaker Fiskepinner Ris Taco Anonymous poster hash: 0171a...ec7
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2016 #4 Skrevet 27. juli 2016 - innbakte pølser - fylte horn - fruktspyd - mini vårruller - kyllingkebab på spyd - ostestenger rullet i spekeskinke - minihamburgere - stekte poteter - couscous salat - sommerskinke - fat med forskjellig kjøtt / fiskepålegg - djevelegg Anonymous poster hash: 2a60d...d6c
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2016 #5 Skrevet 27. juli 2016 - Aspik er vel noe for den eldre generasjonen - pastasalat - hel laks - pølsebiter Anonymous poster hash: 2a60d...d6c
Yellow Brick Road Skrevet 27. juli 2016 Forfatter #6 Skrevet 27. juli 2016 - Aspik er vel noe for den eldre generasjonen - pastasalat - hel laks - pølsebiter Anonymous poster hash: 2a60d...d6c Ja, jeg har tenkt aspik-tanken, for nostalgiens skyld, men da var det rett før mannen truet med skilsmisse her...
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2016 #8 Skrevet 27. juli 2016 Ja, jeg har tenkt aspik-tanken, for nostalgiens skyld, men da var det rett før mannen truet med skilsmisse her... Anonymous poster hash: 2a60d...d6c
Yellow Brick Road Skrevet 28. juli 2016 Forfatter #9 Skrevet 28. juli 2016 Taco-buffet! Det var en av mine første tanker, taco-buffet med masse godt, men jeg ble nedstemt. Lurer likevel på om jeg skal lage noen enkle taco-ingredienser, f.eks servert med nachos.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2016 #10 Skrevet 28. juli 2016 Jeg ville holdt meg unna både aspik og taco Lager "ofte" slike bord selv. Pleier å ha, f.esk: Spekemat Ostefat/kjeks Karbonader (m stekt løk) Potetsalat Roastbiff ( m rødløk og remulade ved siden av) Kyllingvinger Spanske kjøttboller i tomatsaus Helstekt laks/ørret Eggerøre Asparges m spekeskinke Div oppkuttet grønnsaker m dipp Frukt (melon, druer, appelsin, kiwi etc etc, skjært opp) Salatbolle (Evnt pølser til "kresne" barn) Kan og lage spyd av kylling, kjøtt el l med grønnsaker, og steke i ovnen. Det tar litt tid, for det er populært og går først. Anonymous poster hash: fe5e5...5d7
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2016 #11 Skrevet 28. juli 2016 Det var en av mine første tanker, taco-buffet med masse godt, men jeg ble nedstemt. Lurer likevel på om jeg skal lage noen enkle taco-ingredienser, f.eks servert med nachos. Hva har man på en tacobuffet? Anonymous poster hash: 2a60d...d6c
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2016 #12 Skrevet 28. juli 2016 Glemte poteter. Enten ovnsstekte, eller lun potetsalat er godt Jeg ville holdt meg unna både aspik og taco Lager "ofte" slike bord selv. Pleier å ha, f.esk: Spekemat Ostefat/kjeks Karbonader (m stekt løk) Potetsalat Roastbiff ( m rødløk og remulade ved siden av) Kyllingvinger Spanske kjøttboller i tomatsaus Helstekt laks/ørret Eggerøre Asparges m spekeskinke Div oppkuttet grønnsaker m dipp Frukt (melon, druer, appelsin, kiwi etc etc, skjært opp) Salatbolle (Evnt pølser til "kresne" barn) Kan og lage spyd av kylling, kjøtt el l med grønnsaker, og steke i ovnen. Det tar litt tid, for det er populært og går først. Anonymous poster hash: fe5e5...5d7 Anonymous poster hash: fe5e5...5d7
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2016 #13 Skrevet 28. juli 2016 Hva med en god gryterett i tillegg til noe av det de andre har nevnt her, masse snadder! Den kan du lage i forveien og varme opp! Å ris evt potet lager seg selv, så kan det være rundstykker , smør og salat! Av gryteretter er det mange å velge mellom. Personlig elsker jeg stroganoff og viltgryte! Men det er jo veldig individuelt! Kan å steke noen oksesteiker eller svinesteiker en- to dager i forveien, kutte i stykker og varme opp. Med en god saus, ris/potet, grønnsaker og rundstykker er du kommet langt! Noe de aller fleste spiser, tror jeg iallefall! Anonymous poster hash: be274...085
MammantilNurket Skrevet 28. juli 2016 #14 Skrevet 28. juli 2016 (endret) Hva har man på en tacobuffet? Anonymous poster hash: 2a60d...d6c Hvis jeg skulle ha laget et "tacobuffet" ville jeg hatt følgende på den- tortillas, nachos og tacoskjell - hjemmelaget salsa og guacamole - rømme - revet cheddarost - Chilli sin Carne av bønner - ulike typer salat, tomat, agurk, mais, paprika, vårløk, sorte oliven, finhakket rødløk, frisk koreander, limebåter - alt ferdig oppskåret i boller - stekt karbonadedeig, strimlet kylling og kjøttdeig av svin smaksatt med hjemmelaget krydderblanding - ceviche - MASSE marguaritas og mojitos. Endret 28. juli 2016 av MammantilNurket
Yellow Brick Road Skrevet 28. juli 2016 Forfatter #15 Skrevet 28. juli 2016 (endret) Hva har man på en tacobuffet? Anonymous poster hash: 2a60d...d6c Forskjellige typer kjøtt (kjøtteig, kylling, biffstrimler, svinekjøtt etc), kanskje med et par forskjellige kryddersmaker, alt man liker av grønnsaker, kanskje et par typer ost (en med litt mer smak enn andre), forskjellige salsaer og sauser, forskjellige typer skjell og leftser, nachos. I det hele tatt alt man liker eller tror at andre liker. Krydra poteter og ris kan man også ha, for de som gjerne vil ha det i stede for skjell og lefser. Endret 28. juli 2016 av Yellow Brick Road
Yellow Brick Road Skrevet 28. juli 2016 Forfatter #16 Skrevet 28. juli 2016 Pluss taco av laks, bønner og sikkert noe annet også.
MammantilNurket Skrevet 28. juli 2016 #17 Skrevet 28. juli 2016 Pluss taco av laks, bønner og sikkert noe annet også. Som et litt freshere alternativ til laksetaco kan du lage ceviche av laks - nyyyydelig
jojoen Skrevet 28. juli 2016 #18 Skrevet 28. juli 2016 Quinoasalat med laks, mango og avocado er digg. Pastasalater er også godt og kan være et fint alternativ for eventuelle vegetarianere. Fylt paprika/tomat kan prepareres dagen før. Div. dipper som hummus, aioli, taziki, pesto osv kan lages flere dager i forveien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå