Gå til innhold

Den evige diskusjonen - politikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er noe jeg ikke får snakket med noen om fordi jeg ikke har møtt noen som føler det samme... 

Jeg har valgt å ikke bruke mye energi på å bry meg om andre sine avgjørelser..

Jeg har besluttet å ta avstand fra politikk fordi jeg har funnet ut at det til syvende og sist ikke er et eneste parti jeg "stolt" kan si jeg er tilhenger av. Det er gode og dårlige områder med  alle.. Men såå er det på målstreken ingen som tørr å si, mene, eller gjøre de store endringene, uansett hva det gjelder. Gjentakelser, bortforklaringer og evig lange prosesser... ALLTID 😂

Det som får meg til å riste enda mer på hodet av  politikk er - dem som sterkt støtter et parti, og som da går rundt og dømmer andre om de ikke holder med de samme.. Toppen av kransekaka er når folk begynner å analysere oppførsel og være måte og konkluderer med at "ja, h*n støtter jo vaffelpartiet så er ikke rart h*n har fem unger"  (et helt nøytralt eksempel - haha) 

Altså ,jeg blir skremt av dem som nærmest roper HALELUJA når de hører en autoritær person snakke. Å rope høyt, juble og bli så gira at man nærmest gråter er jo å dra ting litt langt. Det du hører på talerstolen er jo i utganspunktet ikke din mening, men noe som blir sakt på en så bra måte at du blir påvirket til å føle at det er noe som er viktig og riktig for deg å mene.. Retorikk er det faktisk noe som heter.. 

Det er skremmende hvor enkelt det er å plante en mening i hode på noen andre - så lenge man har litt autoritet.. Man lærer på skolen at man skal være kildekritisk..  Da burde man egentlig aldri ta noe for god fisk, men heller kanskje tenke litt mer over ting og være åpen for at det faktisk er flere siden av andre saker- og da mener jeg UANSETT  hva det gjelder.. Ikke bli paranoid og nevrotisk, men rett og slett være mer åpen for ting. 

Nei, dette ble bare  rot, men allikevel godt og få ut.. Håper ikke jeg høres "crazylady" ut. 

Anonymous poster hash: c6ff1...820
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner ikkje så mange som ropar "halleluja" over politiske talar.  Eg kjenner mange som er medlemmar av politiske parti, men som likevel ikkje er einige i alt innan partiet.  Det ein må finne ut av for seg sjølv er kva saker ein synes er viktigast, og kva parti som deler mest av grunnhaldninga di, og stemme deretter. 

Dei som sit på gjerdet og berre klagar over politikarar, utan å sjølv ta standpunkt og ansvar, er ei fare for demokratiet.  Som ein annan sa, "demokratiet har mange svakheiter, men det er likevel det beste alternativet vi har"

Skrevet

Kjenner ikkje så mange som ropar "halleluja" over politiske talar.  Eg kjenner mange som er medlemmar av politiske parti, men som likevel ikkje er einige i alt innan partiet.  Det ein må finne ut av for seg sjølv er kva saker ein synes er viktigast, og kva parti som deler mest av grunnhaldninga di, og stemme deretter. 

Dei som sit på gjerdet og berre klagar over politikarar, utan å sjølv ta standpunkt og ansvar, er ei fare for demokratiet.  Som ein annan sa, "demokratiet har mange svakheiter, men det er likevel det beste alternativet vi har"

Jeg kjenner heldigvis få som roper halleluja selv, det var litt satt på spissen, noe jeg nok skulle poengtert bedre :) Men ser at det blir så ekstremt i USA under dette presidentvalget, tårer og roping, buing og heiing. 

Hehe, jeg er ikke av dem som bare sitter å klager over politikere, men kanskje mer den som drar frem det gode som blir gjort uansett hvem det måtte være snakk om, og uavhengig av hvilket parti de hører til. Uansett, poltikk går mye i det samme uansett hvem det er som "styrer tronen". Jeg vil alltid fortsette å stemme under valg, men jeg stemmer kanskje mer på en god leder (som selvsagt har gode verdier...)  

"demokratiet har mange svakheiter, men det er likevel det beste alternativet vi har" 

Her ville ikke jeg sett så svart hvitt på det da, men det er jo bare meg da :)

Skrevet

Men hva legger du i begrepet 'politikk'? For er ikke alt politikk, og politikk alt? Helsepolitikk, skolepolitikk, miljø osv

Så hvis du tar avstand fra politikk? Tar du da avstand fra alt?

For det går jo fint an å diskutere problemstillingen, og ha meninger, uten at det skal knyttes opp mot et politisk parti! Selv ikke jens og Jonas er enige om alt!

Skrevet

Men hva legger du i begrepet 'politikk'? For er ikke alt politikk, og politikk alt? Helsepolitikk, skolepolitikk, miljø osv

Så hvis du tar avstand fra politikk? Tar du da avstand fra alt?

For det går jo fint an å diskutere problemstillingen, og ha meninger, uten at det skal knyttes opp mot et politisk parti! Selv ikke jens og Jonas er enige om alt!

Jo det er nettopp det, politikk er alt, og det er derfor det er så vanskelig - fordi ALLE har en mening, og det blir i noen tilfeller så ekstremt at folk blir hårsåre. Jeg kan ha en mening om all mulig type "politikk" det er ikke det, men min mening trenger ikke nødvendigvis være knyttete opp til et enkelt parti.  

Skrevet

"Oss og dem" retorikken hører ikke hjemme noe sted. Oss de dannede og resten mobben...

Oss som er for flyktninger og de som er i mot. Jeg kjenner veldig få, faktisk ingen, som er i mot mennesker. De er heldigvis i et fåtall, sånn globalt sett.

Polarisering er et onde, og det er nettopp polarisering og avsrandskPing du bedriver, det er polarisering den artikkelen skaper.

En må heller enes om, heller diskutere hvordan en skal nå felles idealistiske mål, under de praktiske og økonomiske forutsetninger vi har.

Det er dette som er politikk, fordele goder og byrder. Den idealistiske plattformen er veldig lik, hos de fleste av oss.

Anonymous poster hash: 6a1d8...b48

Skrevet

"Oss og dem" retorikken hører ikke hjemme noe sted. Oss de dannede og resten mobben...

Oss som er for flyktninger og de som er i mot. Jeg kjenner veldig få, faktisk ingen, som er i mot mennesker. De er heldigvis i et fåtall, sånn globalt sett.

Polarisering er et onde, og det er nettopp polarisering og avsrandskPing du bedriver, det er polarisering den artikkelen skaper.

En må heller enes om, heller diskutere hvordan en skal nå felles idealistiske mål, under de praktiske og økonomiske forutsetninger vi har.

Det er dette som er politikk, fordele goder og byrder. Den idealistiske plattformen er veldig lik, hos de fleste av oss.

Anonymous poster hash: 6a1d8...b48

Jeg kommenterte at  artikkelen var bra, men nevnte ikke hva jeg syns var bra med den, og om jeg i det hele tatt likte ALT ved artikkelen...  Hva i all verden har dette her med flyktninger og personer som er i mot mennesker?  Jeg var interessert i hva som ble skrevet om kritisk tenking, det handler ikke om at jeg er kritisk til noe spesifikt. Dette handler ikke om polarisering jeg ønsker ikke å skape avstand og noe ekstremt verken i den ene eller andre enden.. Her har du misforstått.. 

Skrevet

Jeg kommenterte at artikkelen var bra, men nevnte ikke hva jeg syns var bra med den, og om jeg i det hele tatt likte ALT ved artikkelen... Hva i all verden har dette her med flyktninger og personer som er i mot mennesker? Jeg var interessert i hva som ble skrevet om kritisk tenking, det handler ikke om at jeg er kritisk til noe spesifikt. Dette handler ikke om polarisering jeg ønsker ikke å skape avstand og noe ekstremt verken i den ene eller andre enden.. Her har du misforstått..

En hvilken som helst debatt vil i dagens debattklima begynne å handle om flyktninger.

Jeg er utrolig trøtt av det.

Anonymous poster hash: 55eff...fea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...