Anonym bruker Skrevet 26. juli 2016 #1 Skrevet 26. juli 2016 Jeg er en kvinne i 20-årene. Har alltid vært veldig privat rundt min egen kropp, kanskje litt i overkant også. Nå har jeg flyttet, og skulle bytte fastlege. Det var kun mannlige leger som alle var over 50 år gamle. I tillegg gjorde det ikke det så mye bedre at alle hadde utenlandske navn (ikke misforstå, jeg misliker ikke innvandrere, men jeg kunne gjerne tenke meg en av samme kultur som fastlege). Jeg skulle helst hatt en gynekologisk undersøkelse nå, men jeg tør ikke bytte fastlege til disse mennene. Må jeg pent og pyntelig stille meg i kø på en av de andre, og vente med undersøkelsen? Eller finnes det noen "snarvei"? Vurderer nesten å skaffe meg fastlege i nabobyen 2 timer unna.. Anonymous poster hash: b9b72...e4f
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2016 #2 Skrevet 26. juli 2016 Jeg forstår veldig godt hvordan du føler det. Jeg valgte kvinnelig fastlege med norsk navn av nøyaktig de samme grunnene. Hun viste seg å være kald, uempatisk og kun opptatt av å spare helsevesenet for penger. Etter én forferdelig opplevelse på kontoret hennes gikk jeg rett hjem og byttet fastlege på nettet. Har nå mannlig, utenlandsk fastlege og han er utrolig dyktig og hyggelig! Han har satt spiral på meg, så jeg har kommet over den kneika. Det gikk mye bedre enn jeg fryktet og fordommene mine var grunnløse i mitt tilfelle. Har du snakket med familie og venner og spurt hvilken fastlege de har? Jeg valgte min nye fastlege basert på anbefaling fra familiemedlemmer med samme fastlege. Kan du bytte og bestille en time til noe annet enn GU, hvis du har noe annet du trenger legetime for? Så får du møtt ham uten at første time trenger å være GU. Jeg tror det kommer til å gå fint! Anonymous poster hash: b2f89...b61
QueeenBeee Skrevet 26. juli 2016 #3 Skrevet 26. juli 2016 Har mannlig fastlege og når jeg skal ha slike undersøkelser ber jeg bare om time til en kvinnelig lege. Man må ikke gå til fastlegen hver gang.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2016 #4 Skrevet 26. juli 2016 Jeg synes mannlig fastlege er helt gull. Erfaringsmessig er mannlige leger langt lettere å snakke med enn kvinner, men det kan så klart være tilfeldig at jeg synes. Men jeg angrer ikke på at jeg byttet til min mannlige fastlege, selv om han ikke er 50+ men bare noen år eldre enn meg. Det fine med GU og mannlig fastlege er at du kan ønske deg en kvinnelig lege som tar GU. Jeg synes det er supert, for jeg er såpass mye til legen at jeg ikke ville fått GU hos vedkommende uansett om det var en kvinne eller mann. Synes det da er lettere å ønske meg en annen, fordi jeg kan skylde på at jeg vil ha en kvinne. Anonymous poster hash: d0397...59b
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2016 #5 Skrevet 26. juli 2016 Man kan vel kontakte sykehus eller noe for å få undersøkelse hos kvinnelig lege. Men tror det da er lang ventetid. Vet om veldig mange som heller har gynekologisk undersøkelse hos en privat (ofte kvinnelig) gynekolog. Koster litt, men slipper venting og trenger ikke å gjøre det hos fastlegen. Kan jo også være man bare ikke ønsker å "blottlegge seg" helt for fastlegen fordi fastlegen har så mange andre funksjoner. Anonymous poster hash: 4e4ce...f32
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2016 #6 Skrevet 26. juli 2016 Man kan vel kontakte sykehus eller noe for å få undersøkelse hos kvinnelig lege. Men tror det da er lang ventetid. Vet om veldig mange som heller har gynekologisk undersøkelse hos en privat (ofte kvinnelig) gynekolog. Koster litt, men slipper venting og trenger ikke å gjøre det hos fastlegen. Kan jo også være man bare ikke ønsker å "blottlegge seg" helt for fastlegen fordi fastlegen har så mange andre funksjoner. Anonymous poster hash: 4e4ce...f32 Nei, man kan ikke bare ta kontakt med sykehuset for å få undersøkelse. Skulle gynekologene på Norges sykehus gjort GU på alle damer, ville de ikke hatt tid til syke og gravide. Du kan betale for privat gynekolog. Anonymous poster hash: dc2b4...9f5
Surogvanskelig Skrevet 26. juli 2016 #7 Skrevet 26. juli 2016 Hadde samme problemstilling som deg. Fant en gynekolog uten drivtsavtale, men med kontor på et vanlig legesenter med fastleger. Kostet litt mer med time hos henne, men ingen ventetid.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2016 #8 Skrevet 26. juli 2016 Har en mannlig fastlege på over femti. Han er gullgod! Streng med sykemeldinger, og har alltid tid til pasientene. Tar gu hos han, regner med jeg ikke har noe han ikke har sett før for å si det sånn. Anonymous poster hash: ed1db...d09
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2016 #9 Skrevet 26. juli 2016 Gynekologisk undersøkelse tar jeg hos gynekolog, betaler med glede de pengene altså Min fastlege er et år yngre enn meg, vi har barn på samme alder. Han er en fantastisk god lege, empatisk, grundig, lett å prate med...men han kommer ikke "i buksene på meg" 😉 Anonymous poster hash: 3f273...70b
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2016 #10 Skrevet 26. juli 2016 Har mannlig fastlege 50+, ikke noe problem! Disse fastlegene har jo sett "alt" fra før. 😉 Ville faktisk heller unngått en mannlig fastlege på min egen alder eller yngre... Eller for den del en kvinne på samme alder. Anonymous poster hash: baab6...f3e
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2016 #11 Skrevet 26. juli 2016 Jeg går til en gynekolog uten driftsavtale. Går en gang i året og får innkalling. Koster jo litt, men verd pengene. Hun vet hva hun holder på med! Har en eldre, mannlig fastlege som jeg går til for alt annet. Anonymous poster hash: 0dcdb...f23
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2016 #12 Skrevet 27. juli 2016 Følg med på fastlegelisten ofte, den oppdateres månedlig tror jeg. Noen pasienter dør jo, så da blir det ledige plasser. Anonymous poster hash: 5efa9...150
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2016 #13 Skrevet 27. juli 2016 En eldre, mannlig fastlege er den beste legen jeg har hatt! En yngre, kvinnelig fastlege var helt forferdelig. Hun hadde sine egne, bestemte oppfatninger om ting og ville ikke henvise meg videre, noe som forsinket diagnostisering av sykdommen min (og dermed medførte forverring) med mange år, inntil jeg byttet lege. Hun mente at symptomene mine var psykiske (men henviste meg heller ikke til psykolog). Sjekk legelisten og les hva slags tilbakemeldinger legene får. Anonymous poster hash: f833d...acf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå