Gå til innhold

Kan jeg være gravid i 2. trimester?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har en del symptomer, som selvsagt kan være symptomer på andre ting, plutselig på fredag slo tanken meg at kanskje jeg er gravid. Jeg har jobbet veldig mye, og vært veldig opptatt av alt mulig annet enn min egen kropp. 

 

Jeg har vært veldig trøtt de siste tre-fire månedene, hatt hovne føtter, (var til legen for dette, han sjekket ikke graviditet,) kvalm og synet mitt ble plutselig dårligere. Jeg har tenkt at dette kommer av medisiner jeg går på, og sykdommen som medisinene er for, men når jeg nå tenker tilbake så gir det jo ikke så veldig mening at disse bivirkningene skulle oppstå først når jeg har gått på medisinene i ett år, og alle i samme periode på 4 måneder. 

 

Jeg mistet plutselig matlysten for to uker siden, og er en del svimmel når jeg reiser meg fra liggende stilling. 

 

Jeg har trykket på magen og funnet en hard kant rett under navlen og på en måte opp på siden av navlen på venstre side, denne harde klumpen går nedover under navlen. Det dunker veldig her, jeg tror det er min puls som dunker, men det dunker veldig mye i dette området. Når jeg holder hånden over kan jeg ikke kjenne om det er babyspark eller min egen puls fordi den er så kraftig. Denne kanten har jeg forstått kan være livmoren, og da er man vel i uke 20 eller noe slikt. Innimellom er jeg helt sikker på at jeg kjenner noe sparke, men så tenker jeg at jeg kanskje er gal?

 

Jeg har tatt graviditetstest, en var svaaaaakt positivt, så svak at jeg kun kunne se streken nede i vesken fordi der var det mørkere, de andre negative, men jeg har nå lest at de kanskje ikke slår ut om man er langt på vei fordi HCG er for høyt? Leste fra en jordmor iallefall at etter uke 12 slår de ikke ut.

 

De siste to dagene har jeg også hatt litt halsbrann, men veldig svakt, kanskje fordi jeg tenker på dette nå.. 

 

Jeg har smerter i korsryggen og igår føltes det som om jeg hadde muskelsammentrekninger i hele nedre del av magen. Jeg har fått time hos legen på torsdag, og syntes det er fryktelig lenge og vente. 

Jeg har trykket litt på magen til en venninne, og kjente ikke det samme harde området, kanten eller pulsen slik som på meg, men kan det være noe annet enn en livmor jeg kjenner? 

 

Jeg har forøvrig hormonspiral, har aldri klart å finne denne selv inni der, og har lest at medisinene mine kan svekke effekten av denne, men legen sa at det ikke ville gjøre det. Hormonspiralen har jeg hatt i to år. Jeg har ikke hatt mensen i det siste, men har hatt korte blødninger med 3-4 ukers mellomrom, kanskje bare nok til 1 tampong, kanskje to. 

 

Det ser ut som jeg har en kul nederst på magen, mer om kvelden enn om dagen, så kanskje det bare er oppblåst? Men har alltid fått magen helt flat ved å holde den inne, nå er det liksom en kul igjen. 

Min kjære sa plutselig at jeg hadde lagt på meg litt på rumpen. 

 

Veier rundt 60 kg og er 160 cm høy, hvis det har noe å si for hvordan og når man kjenner magen? 
Så nå er jeg redd for at jeg enten er gravid og så langt som 20 uker på vei, eller har blitt gal siden fredag.. Hjelp! 

 

Tusen takk for svar, om noen tar seg tid til å gjøre meg litt klokere :) 



Anonymous poster hash: 7ad96...d82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel igrunn bare legen som kan gi deg svar på om du er gravid eller ikke, som du selv sier kan jo symptomene skyldes mye rart. Men i sum virker jo ikke svangerskap usannsynlig. Har du vært gravid før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar!

 

Helt klart at legen må finne ut av dette, men det er ikke før om to dager og det føles veldig lenge når man lurer så fælt.

Jeg har vært gravid en gang før, da var jeg veldig kvalm, slik har det ikke vært nå, hadde abort i uke 10 forrige gang. 

Men jeg har vært kvalm i det siste, men ikke slik at jeg må spy.

 

Når jeg trykker på magen er det helt hardt fra like under navlen, og nedover, rett under navlen og mot siden kjenner jeg en betydelig kant. Jeg prøver å finne ut om dette kan være noe annet enn en livmor, noen som ikke er gravide som kjenner det samme? Hva har man inni her? Bare tarmer? De er vel ikke så harde? (Her dunker pulsen min veldig mye også, så vanskelig å kjenne om det er noe liv der inne.) 



Anonymous poster hash: 7ad96...d82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kjent noe som kan ligne en slags puls lignende følelse fra magen område men den går i litt ugjevn tempo? Det er slik det føles for meg noe barnet beveger seg inni der.

 

Anonymous poster hash: c9030...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å kjenne forskjell på spark og egen puls. Pulsen din er regelmessig og vil være der hele tiden. En baby sparker ikke regelmessig i takt i flere minutter på samme sted.

 

Anonymous poster hash: 212de...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er jeg sikker på at jeg kjenner noe som ikke er jevnt og som ikke kan være min puls, om kvelden for eksempel, da kjenner jeg det godt, men så slår jeg det fra meg med at jeg må ha blitt gal.. hehe. så blir nok ikke klok før jeg får vært hos legen imorgen. Takk for svar! 



Anonymous poster hash: 7ad96...d82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...