Anonym bruker Skrevet 26. juli 2016 #1 Skrevet 26. juli 2016 Jeg har for litt siden kommet tilbake fra mammapermisjon. Mens jeg var borte har de endret på ting her på arbeidsplassen og det er ikke lenger bruk for min stilling. Nå er jeg vikar i en annen stilling for en person som kommer tilbake om ca ett år. Etter det er jeg usikker på hva som skjer. Jeg har ofte følt meg uønsket før jeg gikk ut i permisjon og er rett og slett redd for at jeg kommer til å få sparken nå når de ikke trenger den stillinga. Er alltid på jobb og jobber fletta av meg, men jeg er ikke av samme sort som de andre, er nok derfor jeg har følt meg uønsket. Kan noen svare på dette? Jeg lurer på om jeg bare skal søke ny jobb nå allerede, men jeg føler det er dårlig gjort når jeg har sagt ja til et vikariat. Anonymous poster hash: 21084...27d
soleia Skrevet 26. juli 2016 #2 Skrevet 26. juli 2016 Det er ikkje dårleg gjort å søkje ny jobb, det ville eg ha gjort om eg følte meg uønska på jobben. Lykke til!
Superdolly Skrevet 26. juli 2016 #3 Skrevet 26. juli 2016 Det er ikke du som skal bekymre deg over at det er dårlig gjort her. Arbeidsgiver fjernet stillingen din og har allernådigst gitt deg et vikariat. DET er dårlig gjort! Søk jobber og lykke til.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2016 #4 Skrevet 26. juli 2016 Det er ikke du som skal bekymre deg over at det er dårlig gjort her. Arbeidsgiver fjernet stillingen din og har allernådigst gitt deg et vikariat. DET er dårlig gjort! Søk jobber og lykke til. Det er ikke automatisk dårlig gjort av arbeidsgiver å gjøre endringer på arbeidsplassen altså. Selv om arbeidstager som regel mener det. Jeg representerer selv arbeidsgiver og vi er som regel vanlige mennesker vi også, som dessverre av og til må ta upopulære avgjørelser. Til deg HI: selvsagt bør du søke andre jobber. Uten dårlig samvittighet. Anonymous poster hash: ae615...1d0
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2016 #5 Skrevet 26. juli 2016 Takk for svar! Da skal jeg se meg om etter noe annet😊 Kan de gi meg sparken da? HI Anonymous poster hash: 21084...27d
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2016 #6 Skrevet 26. juli 2016 Du har ganske godt stillingsvern som gravid og i svangerskapspermisjon. Hva sier fagforeninga? Anonymous poster hash: 69caf...46e
Brennheite Badeand Skrevet 26. juli 2016 #7 Skrevet 26. juli 2016 Det ligger i arbeidsgivers styringsrett at de kan legge ned den stillingen du har og sette deg til andre oppgaver så lenge disse ikke er av vesentlig annen karakter enn oppgaven du opprinnelig er ansatt til å gjøre. Det innebærer blant annet at de ikke kan gjøre noe med betingelsene dine, derunder å overføre din faste ansettelse til et vikariat for på den måten å bli raskt kvitt deg når vikariatet utløper. I utgangspunktet kunne arbeidsgiver sagt deg opp når du kom tilbake, med bakgrunn i nedleggelse av stillingen (så lenge de kan vise til gode grunner for at stillingen ble lagt ned) hvis de ikke hadde hatt ledige stillinger ellers som du har kompetanse til å tiltre. Skulle de sette deg i vikariatet for å skuffe deg ut når kollegaen din er tilbake skulle de ha gitt deg en endringsoppsigelse. Det har de ikke gjort, og da betyr det nok enten at de ønsker å ha deg der, eller at de ikke kan reglementet. De kan IKKE si deg opp med begrunnelse i nedlagt stilling senere, det må de gjøre når nedleggelsen skjer. Det er helt greit å søke ny jobb hvis du ønsker det selvfølgelig, men ikke gjør det fordi du er redd for å få sparken.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2016 #8 Skrevet 26. juli 2016 Det ligger i arbeidsgivers styringsrett at de kan legge ned den stillingen du har og sette deg til andre oppgaver så lenge disse ikke er av vesentlig annen karakter enn oppgaven du opprinnelig er ansatt til å gjøre. Det innebærer blant annet at de ikke kan gjøre noe med betingelsene dine, derunder å overføre din faste ansettelse til et vikariat for på den måten å bli raskt kvitt deg når vikariatet utløper. I utgangspunktet kunne arbeidsgiver sagt deg opp når du kom tilbake, med bakgrunn i nedleggelse av stillingen (så lenge de kan vise til gode grunner for at stillingen ble lagt ned) hvis de ikke hadde hatt ledige stillinger ellers som du har kompetanse til å tiltre. Skulle de sette deg i vikariatet for å skuffe deg ut når kollegaen din er tilbake skulle de ha gitt deg en endringsoppsigelse. Det har de ikke gjort, og da betyr det nok enten at de ønsker å ha deg der, eller at de ikke kan reglementet. De kan IKKE si deg opp med begrunnelse i nedlagt stilling senere, det må de gjøre når nedleggelsen skjer. Det er helt greit å søke ny jobb hvis du ønsker det selvfølgelig, men ikke gjør det fordi du er redd for å få sparken. Min nærmeste leder har bedt meg om å søke om å få andre arbeidsoppgaver permanent. Dette ble avslått og grunnen var at jeg ikke har kompetanse til vikariatet jeg har. Alle har kompetanse til jobben jeg gjør nå... Dette har gjort meg veldig usikker på fremtiden. Med små barn hjemme tar jeg ikke sjangsen på å sitte uten jobb. Men da vet jeg det!👍🏻😊 Anonymous poster hash: 21084...27d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå