Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #1 Skrevet 25. juli 2016 Hvor gammel var katten deres, og hvor lenge hadde dere hatt den, før dere begynte å slippe den litt ut - under tilsyn og uten tilsyn? Fikk kattunge da den var 12 uker. Nå er den 17 uker gammel, og viser klare tegn på at den vil ut. Vi har tatt den med litt i bånd, men den vil mer ut. Gruer meg til å slippe den ut uten bånd. Finner ulike råd på nett, så hvilken erfaring har dere? Anonymous poster hash: 2a6b7...a10
Nullstress;) Skrevet 25. juli 2016 #2 Skrevet 25. juli 2016 De var ett år da du sikkert gå ut alene. Katter har ikke ferdig utviklet stedsnavn før de er ca ett år. Ja, jeg er klar over at de fleste slipper ut før, men da vet dere det 😉 Og før vi slapp de ut, går vi rundt huset vårt med katten i bånd. På den måten Var de kjent med lukt osv rundt husveggene våre 😉
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #3 Skrevet 25. juli 2016 mine var ca 8-9 mnd når de var ute med tilsyn 17 uker er altfor tidlig dessverre. Anonymous poster hash: 0d08b...72e
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #4 Skrevet 25. juli 2016 De var ett år da du sikkert gå ut alene. Katter har ikke ferdig utviklet stedsnavn før de er ca ett år. Ja, jeg er klar over at de fleste slipper ut før, men da vet dere det Og før vi slapp de ut, går vi rundt huset vårt med katten i bånd. På den måten Var de kjent med lukt osv rundt husveggene våre Takk for svar... Den er ute i bånd nesten hver dag, men er ikke for nøyd med så lite lufting. Dessuten er hun ikke veldig glad i båndet, og jobber fælt med å slippe og ha det på Anonymous poster hash: 2a6b7...a10
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #5 Skrevet 25. juli 2016 mine var ca 8-9 mnd når de var ute med tilsyn 17 uker er altfor tidlig dessverre. Anonymous poster hash: 0d08b...72e Vi mente å vente til våren, men snakket med en nabo som sa de var ute med den etter 4 uker (16 uker gammel), da under tilsyn. Derfor eg ble usikker. Er bare at hun står ved dørene og skraper på veggen for å komme ut Anonymous poster hash: 2a6b7...a10
Ylva og Mathilde Skrevet 25. juli 2016 #6 Skrevet 25. juli 2016 (endret) Den skal kastreres og vaksineres først. Kattepest og FIV (hiv for katter) går i perioder, og FIV smitter ved slossing/kontakt. Det slipper man ved vaksinering og kastrering. Og tro meg, du vil ikke se katten lide under noen av disse sykdommene, det er det veldig vondt! Endret 25. juli 2016 av Ylva og Mathilde
Mumua Skrevet 25. juli 2016 #7 Skrevet 25. juli 2016 Den skal kastreres og vaksineres først. Kattepest og FIV (hiv for katter) går i perioder, og FIV smitter ved slossing/kontakt. Det slipper man ved vaksinering og kastrering. Og tro meg, du vil ikke se katten lide under noen av disse sykdommene, det er det veldig vondt! Enig i denne Mine var vaksinert og kastrert innen de slapp ut ved ca 8 mnd alder, da klarte jeg ikke holde dem inne lenger. Men vi bodde ute på landet, trygt unna det meste farlig og jeg var ute med dem så det gikk veldig greit. Man må se an katten litt også. Men sørg for å ha alt på stell først. Det er dessverre vanskelig å holde en katt inne dersom man først har presentert den for "utelivet" selv om det er i bånd. Det beste er at de ikke vet hva de går glipp av før de er gamle nok til å få ut å løpe fritt
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #8 Skrevet 25. juli 2016 Den må vaksineres og kastreres. Vår var 6-7 måneder ved kastrering. Anbefaler å få den merket i øret og få chip. Gjerne katteluke med chip, det er genialt. Anonymous poster hash: cc815...f4d
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #9 Skrevet 25. juli 2016 Den skal kastreres og vaksineres først. Kattepest og FIV (hiv for katter) går i perioder, og FIV smitter ved slossing/kontakt. Det slipper man ved vaksinering og kastrering. Og tro meg, du vil ikke se katten lide under noen av disse sykdommene, det er det veldig vondt! Takk for svar. Hun er alt chippet og vaksinert (2 ganger), men de ville ikke kastrere henne før hun bikket 2,2 kilo (5-6 mnd) Blir å ta henne med i bånd fortsatt, og prøver nok å vente til våren før vi slipper henne ut uten bånd. Anonymous poster hash: 2a6b7...a10
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #10 Skrevet 25. juli 2016 Stedsansen er ikke ferdig utviklet før ca 8 mnd alder, og de må være chippet og kastrert først. Så første sommeren er innesommer. Anonymous poster hash: 89cf1...97c
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #11 Skrevet 25. juli 2016 Våre er ute med mor fra de er 6 uker, så de er godt vant. Når de flytter er de ute etter et par dager inne for å bli hjemkjær. Har aldri hørt noe om at de skal være inne i et helt år. Det er brutalt for en katt synes jeg. De vil jo opp og ut. Vår minste på 12 uker er allerede en musefanger.. De vet hvor de får mat og vi har åpen verandadør så de rusler inn og ut som de vil. Anonymous poster hash: 61bcf...e4b
Ylva og Mathilde Skrevet 25. juli 2016 #12 Skrevet 25. juli 2016 Våre er ute med mor fra de er 6 uker, så de er godt vant. Når de flytter er de ute etter et par dager inne for å bli hjemkjær. Har aldri hørt noe om at de skal være inne i et helt år. Det er brutalt for en katt synes jeg. De vil jo opp og ut. Vår minste på 12 uker er allerede en musefanger.. De vet hvor de får mat og vi har åpen verandadør så de rusler inn og ut som de vil. Anonymous poster hash: 61bcf...e4b Jeg var nok litt overbeskyttende med mine to første, så de fikk ikke gå ut før de var halvannet, men min yngste nå får slippe ut så fort han er chippet, kastrert og vaksinert, dvs ca 6-8 mnd. De kan bli drektige før året, og om de forviller seg bort er det best om de er chippet. Fullt av poster på FB om tiden om folk som har funnet kattunger som har forvillet seg bort, og som ikke har ID. Jeg går tur med den yngste i bånd, han har testklatret alle trærne i botanisk hage.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #13 Skrevet 25. juli 2016 Hva med å lage en midlertidig kattegård? Anonymous poster hash: 71405...98f
Gjest Antarctica Skrevet 25. juli 2016 #14 Skrevet 25. juli 2016 Hva med å lage en midlertidig kattegård? Anonymous poster hash: 71405...98f Eller en permanent en.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2016 #15 Skrevet 26. juli 2016 Våre er ute med mor fra de er 6 uker, så de er godt vant. Når de flytter er de ute etter et par dager inne for å bli hjemkjær. Har aldri hørt noe om at de skal være inne i et helt år. Det er brutalt for en katt synes jeg. De vil jo opp og ut. Vår minste på 12 uker er allerede en musefanger.. De vet hvor de får mat og vi har åpen verandadør så de rusler inn og ut som de vil. Anonymous poster hash: 61bcf...e4b Jeg har lest at de må være minst 4 uker på et sted for å føle tilknytning, så å slippe kattunger ut etter 2 dager er alt for tidlig. Men nå, etter råd, kommer jeg uansett til å vente til retningssansen er utviklet. Hi Anonymous poster hash: 2a6b7...a10
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2016 #16 Skrevet 26. juli 2016 Eller en permanent en. Hvorfor skulle jeg ville det? Alle mine naboer (5 stk) har egne katter som streifer i min hage. Utover disse er skogen nærmeste nabo. Katter beveger seg stort sett i en radius på 100-300 meter, og da er det lite sannsynlig at katten vil gå til andre enn disse naboene. Katter vil heller aldri like seg særlig godt i en kattegård. Dessuten kan jeg ikke legge nettingtak på store deler av hagen. Har du sett mange kattegårder iom at du synes det er en god ide? Anonymous poster hash: 2a6b7...a10
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2016 #17 Skrevet 26. juli 2016 Våre er ute med mor fra de er 6 uker, så de er godt vant. Når de flytter er de ute etter et par dager inne for å bli hjemkjær. Har aldri hørt noe om at de skal være inne i et helt år. Det er brutalt for en katt synes jeg. De vil jo opp og ut. Vår minste på 12 uker er allerede en musefanger.. De vet hvor de får mat og vi har åpen verandadør så de rusler inn og ut som de vil. Anonymous poster hash: 61bcf...e4b Kan ikke få sagt hvor uansvarlig du er. Hvis noe skjer har de ingen sjanse alene, og moren kan ikke redde alle samtidig. Ved 6 uker har de INGENTING ute å gjøre, men det sier jo sitt om deg at du har ukastrert hunnkatt da. Sånne som deg skal ikke ha dyr. Anonymous poster hash: 4176e...5fa
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2016 #18 Skrevet 26. juli 2016 Kattunger skal i hvertfall aldri være ute alene. Du kan la katten gå ut alene når den er 10 måneder gammel. Hvis man flytter, skal katten være inne i minst 4 uker før man slipper den ut. Anonymous poster hash: acec1...f8c
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2016 #20 Skrevet 28. juli 2016 Hmmm. Vi skal få en kattunge fra naboen, og denne har faktisk aldri vært inne. Bor på låven og løper fritt ute på gårdsplassen om dagen. Jeg ønsket i utgangspunktet en katt som hadde vokst opp inne men det blir nå slik. Vi tenker selvsagt å ha den inne den første tiden, men for folk her er det helt utenkelig å holde katter innendørs i månedsvis. Mange her har katter som ikke får være inne i bolighus i det hele tatt! Slik vil jeg ikke ha det, men ettersom denne katta allerede er vant til å være ute vil jeg tro den ikke liker å bli innesperret. Er det virkelig så uansvarlig? Anonymous poster hash: 9966a...ad5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå