Gå til innhold

Hva tenker dere om dette??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okei, jeg må få noen synspunkter på dette.

Det er en gutt i nabolaget som pleier å komme for å leke med barnet vårt. Denne gutten er fem år. Han har et armbåndsur som ringer når han skal komme hjem. Jeg vet ikke hvor ofte denne ringer, men jeg ser ham ofte rusle gatelangs i mange timer, sånn til langt på ettermiddagen og, nå, som klokka er kvart over åtte ringte han på for å spørre om å leke med vårt barn, men vårt barn gjør seg jo klar for natta nå. Han er også den første som ringer på om morgenen. Det virker for meg som om han blir sendt ut halv ni om morgenen, og ringer på hos naboene til han finner noen å leke med, og ikke kommer hjem før i nitiden på kvelden. Når jeg har bedt ham gå hjem fordi vi skal spise middag og ikke har nok mat til gjester sitter han ofte på trappa vår til vi er ferdige. Når jeg har sagt at han burde gå hjem fordi de sikkert skal spise snart de også sier han bare at klokka ikke har ringt. Jeg syntes dette er meget spesielt?

Når han har vært på do her tørker han seg ikke, og drar heller ikke opp. Det virker ikke som han aner konseptet engang. Han har også gjort svært stygge ting mot vårt barn, som å ødelegge vårt barns leker med vilje for så å stikke av når han ikke fikk det som han ville. Han har truet vårt barn med at han "gi deg en på tryne" og prøvd å kle av, blandt annet iherdig prøvd å dra trusa av barnet vårt. 

Han kom en dag på døra vår for å si at vårt barn hadde ødelagt en av hans leker (en slags happy meal leke, med et uhell som vårt barn sa unnskyld for) og at vårt barn ikke lenger var velkommen i deres hus. Det skulle han "hilse å si" fra faren sin. Merkelig av foreldre å sende en fem år gammel unge for å overrekke en sånn beskjed? Ikke minst smålig av dem? Hva?

Jeg syntes ALT dette er veldig merkelig, og det gir meg en svært dårlig følelse, men dem jeg har snakket med om det, blandt annet svigermor og barselgruppa, trekker på skuldrene og gir et "jaja" til svar. Er det bare jeg som overreagerer?

Anonymous poster hash: f282d...e7c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg synes ikke du overreagerer. Jeg ville varslet barnevernet og latt det være opp til dem å vurdere om dette er noe de bør undersøke eller ikke.

Det at han blir sittende på trappen deres istedenfor å gå hjem kan bety at han får kjeft om han kommer hjem for tidlig, at han er redd for å gå hjem om klokken ikke har ringt. Hva om han slår seg eller på annen måte har behov for å gå hjem tidligere, tør han heller ikke da gå hjem fordi klokken ikke har ringt? Er foreldrene i det hele tatt hjemme tidsrommet før klokken hans ringer?

Jeg synes dette høres veldig pussig ut, samme med det at en 5-åring blir sendt for å gi en slik beskjed fra faren om at ditt barn ikke lenger er velkommen i deres hus. Det er ikke noe 5-åringen selv finner på - dvs. dette er en fullstendig overreaksjon fra farens side.

Det virker på meg som om foreldrene til denne gutten trenger foreldreveiledning for å bli gode foreldre, så jeg ville latt det være opp til barnevernet å avgjøre om det er bekymringsverdige forhold. Og siden eneste måten de kan få tatt den vurderingen er hvis noen er bekymret for gutten, så ville jeg meldt det.

Anonymous poster hash: c00e5...eb4
Skrevet

Jeg ville fulgt denne gutten hjem å sett hvor og hvem han bor med. Det kan ikke akkurat være oppegående folk.

Anonymous poster hash: bc628...b52

Skrevet

Akkurat det at han ikke går hjem frivillig ville ikke jeg reagert på, jeg har en femåring selv som ikke ville kommet hjem så lenge han øynet muligheter til å leke med andre barn. Om nabobarna skal spise, bade og dra på butikken før de kan komme ut og leke så kan han sette seg på trappa deres for å vente for å ikke gå glipp av tidspunktet de er klare til å leke. :P Men vi roper han inn til måltidene da, hvis denne guttens foreldre ikke gjør det så er det jo litt rart...

Han glemmer også ofte å trekke ned på do etter seg, det tror jeg ikke er så uvanlig for en 5-åring da jeg ser flere av vennene hans gjør det også. Vi minner ham på det hver gang han glemmer det, men det er mye å huske på når man skal ordne alt selv. (Han pleier å få hjelp hjemme fremdeles.)

Men resten av det du beskriver høres jo unektelig litt merkelig ut...

Anonymous poster hash: 8e977...40a
Skrevet

Åh, jeg vet hvor han bor. Både jeg og min mann har hilst på moren. Hun virker jo helt vanlig, om enn noe "fjern", men sånn blir sikkert mange når de snakker med fremmede? Jeg vet at faren til gutten/kjæresten hennes bor der, men han er ikke registert på adressa, og han har heller ikke kommet ut for å hilse på oss, bare sett herretøy i gangen, pluss "man cave" hjørne i stua deres. Hvis vårt barn har spurt om å få gå dit har jeg eller mannen min fulgt. Jeg liker ikke at ungene går aleine der hvor biler kjører, og det er skogholt i nærheten. De kunne gå inn i skogen og gå seg vill. Vårt barn er litt eldre, men denne gutten er jo bare fem. 

Anonymous poster hash: f282d...e7c
Skrevet

Å vær så snill å ring barnevernet! Vi hadde et søskenpar som ikke fikk komme hjem før på kvelden, gjorde rampestreker midt på lyse dagen (byttet om på brev i postkasser mens vi så på), var overdrevent opptatt av seksuelle ting osv. De ble heldigvis fratatt foreldrene og er i dag i fosterhjem. Fikk i ettertid vite at de ofte kom sultne på skolen, fikk bank av stemoren og ikke hadde klær nok.

Er bedre å varsle en gang for mye enn for lite.

Anonymous poster hash: 9fa2e...0de

Skrevet

Jeg ville også ringt. Alt du skriver her, virker meget merkelig.

Ring bv, og la de sjekke saken. Det skader ikke.

Du kan også be han inn på middag. Spør om han ikke skal spise hjemme, du kan snike inn spm som hva de pleier å spise/hva han liker best å spise.

Du kan spørre om mamma eller pappa er hjemme. Og om han sier at han ikke kan gå hjem fordi klokken ikke har ringt, kan du fint spørre han om hvorfor han ikke kan gå hjem/hva som skjer om han går hjem.

Han er, som du sier, bare 5 år, så.han vil ikke reagere på hvorfor du spør.

Anonymous poster hash: 45c45...9b1

Skrevet

Jeg ville i første omgang prøvd å snakke litt med gutten jeg! Inviter han på middag, eller vafler en dag - litt sånn impulsivt liksom! Snakk med han i stedet for å la han sitte på trappa..

Skrevet

Som en som jobber i barnevernet selv vil jeg si meld fra til barnevernet! Her er flere ting jeg reagerer på! Barnevernet burde inn og undersøke hva som foregår i dette hjemmet! Dere kan melde anonymt om dere ønsker det. Ikke vent og risiker at dette barnet lever enda lengre i et dårlig hjem. Meld fra!

Gjest Antarctica
Skrevet

Å vær så snill å ring barnevernet! Vi hadde et søskenpar som ikke fikk komme hjem før på kvelden, gjorde rampestreker midt på lyse dagen (byttet om på brev i postkasser mens vi så på), var overdrevent opptatt av seksuelle ting osv. De ble heldigvis fratatt foreldrene og er i dag i fosterhjem. Fikk i ettertid vite at de ofte kom sultne på skolen, fikk bank av stemoren og ikke hadde klær nok.

Er bedre å varsle en gang for mye enn for lite.

Anonymous poster hash: 9fa2e...0de

Helt enig! Jeg fikk frysninger av hovedinnlegget og ser for meg en liten stakkar som går for lut og kaldt vann! 😢

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...