Gå til innhold

Jeg tåler ikke lyd lenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og føler meg ellers konstant sliten. Verst er det hvis det enten er høy lyd eller for eksempel to eller flere forskjellige kilder til lyd samtidig (for eksempel TV som står på og noen som snakker samtidig, eller at flere snakker samtidig). Jeg blir helt ør av det, kan nesten bli irritert. 

Hver kveld når resten av huset sover føler jeg at jeg må ligge litt våken alene, bare for å nyte stillheten. 

Jeg vet ikke når det ble sånn, men det har i alle fall ikke vært sånn bestandig. Er det noen som har det likt? 

Anonymous poster hash: 59b88...dd0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det likt tror jeg. Ble slik etter spedbarnstiden med datteren min.

Hun hadde langvarig kolikk, sov dårlig, krevde at jeg var konstant "på" og jeg var på kanten til sammenbrudd.

Nå snart fem år etter klarer jeg fortsatt ikke å være på feks utesteder/kafeer/storsentre om det er for mange folk og musikk samtidig. Jeg må ha stillhet på kvelden, orker ikke musikk eller at tv'en står på, i hvert fall ikke med en gang etter at ungene har lagt seg. Jeg blir veldig fort stresset og uvel om mange prater samtidig.

Jeg vet ikke om det var noe liknende slik du har det?

Anonymous poster hash: e485e...582

Skrevet

Jeg har det likt tror jeg. Ble slik etter spedbarnstiden med datteren min.

Hun hadde langvarig kolikk, sov dårlig, krevde at jeg var konstant "på" og jeg var på kanten til sammenbrudd.

Nå snart fem år etter klarer jeg fortsatt ikke å være på feks utesteder/kafeer/storsentre om det er for mange folk og musikk samtidig. Jeg må ha stillhet på kvelden, orker ikke musikk eller at tv'en står på, i hvert fall ikke med en gang etter at ungene har lagt seg. Jeg blir veldig fort stresset og uvel om mange prater samtidig.

Jeg vet ikke om det var noe liknende slik du har det?

Anonymous poster hash: e485e...582

Jo, det høres veldig likt ut! Her jeg bor er det spesielt en kafe jeg unngår der det er mye støy, jeg spør alltid venner om vi heller kan treffes et annet sted. Før pleide jeg alltid å høre på musikk når jeg kjørte bil, nå slår jeg automatisk av med en gang jeg setter meg inn dersom den står på fra før. Jeg prøver vel å benytte enhver anledning til å ha det litt stille. Når du sier det, så kan det godt hende at det ble sånn etter at jeg fikk barn. Håper virkelig det går over. 

Hi 

Skrevet

Her og. Jeg skrur av all lyd. Hater at TV står på. Men nå jobber jeg på tannlegekontor. Noe som bråker veldig.

Skrevet

Jeg har det som deg, hi. Det kom også etter spedbarnstiden etter førstemann. Nå har vi tre små i hus, og det er kun stille etter kl 20 på kvelden frem til ca 05. Jeg kan også ligge i sengen lenge og bare lytte til stillheten. Deilig.

Anonymous poster hash: b0181...ffa

Skrevet

Har det også litt likt. Tror jeg er såkalt hypersensitiv, da jeg er ganske var og følsom for enkelte ting.

Anonymous poster hash: 6344c...adb
Gjest Antarctica
Skrevet

HI, har du vurdert å ta en hørselstest?

Hvis man har vært utsatt for mye og sterk lyd, kan du ha en begynnende hørselsskade. Da kan man bli mer lydfølsom. Viktig å skjerme seg!

Skrevet

HI, har du vurdert å ta en hørselstest?

Hvis man har vært utsatt for mye og sterk lyd, kan du ha en begynnende hørselsskade. Da kan man bli mer lydfølsom. Viktig å skjerme seg!

Nei, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Jeg visste ikke at det kunne henge sammen, ville heller trodd at man ble mindre sensitiv for lyd da? Morssiden min er svært belastet med hørselstap, mange av dem er nesten døve (min mor inkludert).

Hi

Skrevet

Ta en hørseltest for sikkerhetsskyld. Jeg opplevde at lydverden ble vondere og mer slitsom da jeg fikk stort tap i diskanten (lyse lyder) og i de myke lydene (som går på konsonantene i talen). Å få dårligere hørsel er ikke ensbetydende med at bare selve volumet går ned. Det er forskjellige typer hørselstap (tap i bass og diskant). Og det trenger ikke å være store tapet. Er nok med et lite fall i f.eks diskanten.

Anonymous poster hash: b300b...961

Gjest Antarctica
Skrevet

Ta en hørseltest for sikkerhetsskyld. Jeg opplevde at lydverden ble vondere og mer slitsom da jeg fikk stort tap i diskanten (lyse lyder) og i de myke lydene (som går på konsonantene i talen). Å få dårligere hørsel er ikke ensbetydende med at bare selve volumet går ned. Det er forskjellige typer hørselstap (tap i bass og diskant). Og det trenger ikke å være store tapet. Er nok med et lite fall i f.eks diskanten.

Helt riktig, og hørselsskade er også mer en hørselstap. Man kan få en begynnende tinnitus også, som man nesten ikke hører (hører, på en bevisst måte, altså), men som ligger der og irriterer og gjør at andre lyder føles plagsomme.

Skrevet

Takk for tips. Vet du om diskant er det samme som "høyfrekvente lyder"? Fikk forklart ved en hørselstest for 15 års tid siden at de så at jeg ikke oppfattet de høyeste frekvensene. Har hatt mye piping i øret de siste årene når jeg tenker meg om, så kanskje det faktisk har med hørsel å gjøre.

Hi

Skrevet

Helt riktig, og hørselsskade er også mer en hørselstap. Man kan få en begynnende tinnitus også, som man nesten ikke hører (hører, på en bevisst måte, altså), men som ligger der og irriterer og gjør at andre lyder føles plagsomme.

Helt riktg, hørselsskade er mer enn "bare høre dårlig". Tinnitus er en følgesvenn hos meg. Så født med hørselsskade, har tinnitus og nå blitt døv så har jeg fått full jackpot på hørsel...

Skrevet

Takk for tips. Vet du om diskant er det samme som "høyfrekvente lyder"? Fikk forklart ved en hørselstest for 15 års tid siden at de så at jeg ikke oppfattet de høyeste frekvensene. Har hatt mye piping i øret de siste årene når jeg tenker meg om, så kanskje det faktisk har med hørsel å gjøre.

Hi

Beklager, så ikke før nå at du skrev "lyse lyder". Da skjønner jeg.

Hi

Gjest Antarctica
Skrevet

Helt riktg, hørselsskade er mer enn "bare høre dårlig". Tinnitus er en følgesvenn hos meg. Så født med hørselsskade, har tinnitus og nå blitt døv så har jeg fått full jackpot på hørsel...

Auda! Er tinnitusen fortsatt der etter at døvhet inntraff?

Skrevet

Hi

Lyder er ikke bare på en frekvens. Det kommer ann på hva slags type tap du har.

Kan ta meg som et eksempel: jeg er døv, men jeg oppfatter faktisk stemmen til ei venninne som synger opera. Det har rett og slett med frekvensen av stemmen hennes.

Skrevet

Lyder er ikke bare på en frekvens. Det kommer ann på hva slags type tap du har.

Kan ta meg som et eksempel: jeg er døv, men jeg oppfatter faktisk stemmen til ei venninne som synger opera. Det har rett og slett med frekvensen av stemmen hennes.

Her er det mye å sette seg inn i skjønner jeg. Jeg får prøve å komme meg inn på ØNH til en ny sjekk. Det var leit å høre at du har blitt døv!

Hi

Skrevet

Auda! Er tinnitusen fortsatt der etter at døvhet inntraff?

Oh yeah. Tinnitus blir gjerne høyere jo mindre hørsel en har.

Gjest Antarctica
Skrevet

Oh yeah. Tinnitus blir gjerne høyere jo mindre hørsel en har.

Huff. Forferdelig...

Skrevet

Her er det mye å sette seg inn i skjønner jeg. Jeg får prøve å komme meg inn på ØNH til en ny sjekk. Det var leit å høre at du har blitt døv!

Hi

Takk :-)

Ja, er mye å sette seg inn. Og mye en ikke tenker over som har sammenheng med hørselstap og døvhet. Tinnitus er ikke bare for oss som har hørselsskade. Den kommer også gjerne når en har sovet lite over tid, spist lite (enten over tid eller glemt/ikke rukket å spise et måltid), stress og har det tøft psykisk.

Synes det er lurt av deg å ta en ny sjekk hos ØNH.

Skrevet

Huff. Forferdelig...

Er ikke noe kjekt. Men har nå blitt så vant med det og flink til å unngå ting som trigger frem økende tinnitus.

Skrevet

Nei, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Jeg visste ikke at det kunne henge sammen, ville heller trodd at man ble mindre sensitiv for lyd da? Morssiden min er svært belastet med hørselstap, mange av dem er nesten døve (min mor inkludert).

Hi

Ånei du :) De er de som blir svimmel av lyder (meg og min far), de som opplever lyder som smertefulle (meg, det heter Hyperacusis), og de som blir slitne av mye lyder. Det sist er jeg usikker på om er en hørselsgreie men det kan være lurt å få time hos en audiograf i hvertfall. Selv hører jeg noe dårlig og min far enda dårligere men vi sliter veldig med lyder.

Det kan hende at du bare er veldig sliten, utbrent av lyder eller noe sånt.

Anonymous poster hash: 186d7...13e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...