Gå til innhold

Barna mine har forskjellig statsborgerskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

De har begge for tiden dobbelt statsborgerskap, begge har norsk men sønnen min har også farens mens min datter har automatisk fått der hun ble født. Kan dette endres? Vil jo at hun også skal få fars.

Anonymous poster hash: af176...1bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt umulig å svare på uten å vite hvilke statsborgerskap det er snakk om. Dessuten får nok helt sikkert bedre svar hos de respektive landenes ambassader/konsulater.

Anonymous poster hash: 33a61...94d

Skrevet

Vær oppmerksom på at om dere søker om nytt statsborgerskap Fogn barnet risikerer dere å miste det norske og muligens det som ble gitt pga fødested.

Anonymous poster hash: 4060d...5e2

Skrevet

Dersom hun må søke om å få fars statsborgerskap, mister hun det norske.  Norge tillater dobbelt statsborgerskap kun dersom man får et statsborgerskap uten å gjøre noe for å få det, f.eks om man blir født i en land som gir statsborgerskap til dem som er født der, eller om et land ikke lar deg si i fra deg statsborgerskapet derfra.  Land som gjør det, bryr seg sjelden av hva slags andre statsborgerskap man har, så i forhold til det landet går det antageligvis fint an å få et statsborgerskap til.  Jeg kjenner folk med 3 statsborgerskap: et fra mor, et fra far og et medfødt.

Men som det blir sagt lenger oppe her, sånn ting er det umulig for oss å svare på.  Det kommer an på hvilke statsborgerskap det er snakk om om hva slags regler som gjelder i de forskjellige landene. Ta kontakt med de forskjellige myndighetene / ambassadene.

Skrevet

Dersom hun må søke om å få fars statsborgerskap, mister hun det norske. Norge tillater dobbelt statsborgerskap kun dersom man får et statsborgerskap uten å gjøre noe for å få det, f.eks om man blir født i en land som gir statsborgerskap til dem som er født der, eller om et land ikke lar deg si i fra deg statsborgerskapet derfra. Land som gjør det, bryr seg sjelden av hva slags andre statsborgerskap man har, så i forhold til det landet går det antageligvis fint an å få et statsborgerskap til. Jeg kjenner folk med 3 statsborgerskap: et fra mor, et fra far og et medfødt.

Men som det blir sagt lenger oppe her, sånn ting er det umulig for oss å svare på. Det kommer an på hvilke statsborgerskap det er snakk om om hva slags regler som gjelder i de forskjellige landene. Ta kontakt med de forskjellige myndighetene / ambassadene.

Det ser ut som om du har ferie på dette.. kan jeg spørre deg om noe? Jeg er tysk, men fødte barna mine i Norge. De fikk automatisk tysk statsborgerskap, men også det norske. Jeg trodde, at når barna fyller 18, så må se velge statsborgerskap. Eldste har fylt 18, men har ikke hørt noe... betyr det er han beholder begge to?

Anonymous poster hash: 36d64...7bd

Skrevet

Mente du har greie på dette....

Skrevet (endret)

Det ser ut som om du har ferie på dette.. kan jeg spørre deg om noe? Jeg er tysk, men fødte barna mine i Norge. De fikk automatisk tysk statsborgerskap, men også det norske. Jeg trodde, at når barna fyller 18, så må se velge statsborgerskap. Eldste har fylt 18, men har ikke hørt noe... betyr det er han beholder begge to?

I følge de norske reglene, kan de beholde statsborgerskapet sitt uten å gjøre noe for det så lenge de har bodd i Norge i 2 år før fyllte 22 år. Du kan bo i landet i flere perioder, men hver periode må være på minst 6 måneder for at det skal telle med.

Har de ikke det, kan de søke bibehold, dvs de må vise til at de har tilknytning til Norge, f.eks ved å ha vært her jevnlig på ferie, har mye nær familie her etc., eller du har bodd her en kortere periode enn 2 år.   Du må søke før du fyller 22 år. Tidligere kunne du søke tidligst etter fylte 21 år, men den regelen vet jeg ikke om gjelder fremdeles.

Og det er ditt eget ansvar å sørge for å følge reglene, du hører ikke noe fra noen myndigheter.  Det er derfor viktig å sette seg inn i reglene.  Det er forresten grunnen til at jeg vet mye om dette og er opptatt av dette, jeg har selv barn med dobbelt statsborgerskap og det er viktig for meg at de får beholde det, derfor følger jeg godt med.  

Endret av Yellow Brick Road
Skrevet

Basert på min oppfatning av regelverket skal dine barn da kunne ha dobbelt statsborgerskap hele livet

https://www.udi.no/ord-og-begreper/dobbelt-statsborgerskap/

Anonymous poster hash: ac7a3...89e

Skrevet

I følge de norske reglene, kan de beholde statsborgerskapet sitt uten å gjøre noe for det så lenge de har bodd i Norge i 2 år før fyllte 22 år. Du kan bo i landet i flere perioder, men hver periode må være på minst 6 måneder for at det skal telle med.

Har de ikke det, kan de søke bibehold, dvs de må vise til at de har tilknytning til Norge, f.eks ved å ha vært her jevnlig på ferie, har mye nær familie her etc., eller du har bodd her en kortere periode enn 2 år. Du må søke før du fyller 22 år. Tidligere kunne du søke tidligst etter fylte 21 år, men den regelen vet jeg ikke om gjelder fremdeles.

Og det er ditt eget ansvar å sørge for å følge reglene, du hører ikke noe fra noen myndigheter. Det er derfor viktig å sette seg inn i reglene. Det er forresten grunnen til at jeg vet mye om dette og er opptatt av dette, jeg har selv barn med dobbelt statsborgerskap og det er viktig for meg at de får beholde det, derfor følger jeg godt med.

Takk for utfyllende svar! Barna mine har norsk far og har levd i Norge i hele sitt liv. Jeg har alltid trodd at Norge kun tillater ett statsborgerskap, men nå skjønner jeg at det har forandret seg. Det er jo positivt 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...