Gå til innhold

Kan fødselssmerter og cøliaki sammenliknes??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Min mann sier at at han har lest at smerter ved cøliaki er mye verre enn smerter man opplever under fødsel. Han har tatt dette opp når jeg har beskrevet min første fødsel, som var svært smertefull. Det har også blitt nevnt en gang jeg og mine venninner pratet om hvordan neste fødsel kan bli. Jeg skal føde om ikke så lenge. Jeg opplever dette som en litt merkelig sammenligning, men siden jeg ikke har cøliaki kan jeg jo ikke vite om det stemmer. Er det noen der ute med erfaring med begge deler som kan hjelpe meg med å forstå ?

Anonymous poster hash: a4313...231

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cøliaki er vidt forskjellig fra person til person.

Min gutt blir skikkelig dårlig og får veldig vondt. Men at det kan sammenlignes med fødselssmerter kan det nok ikke.

Anonymous poster hash: 3fbcf...a57

Skrevet

Har mannen din cøliaki?

Høres ut som en typisk "jeg har det verre enn deg"-ide...

Anonymous poster hash: f7ccf...54b

Skrevet

Jeg har ikke cøliaci, men ulserøs colitt og smertene ved det var for meg ( både smetene ved uc og fødsel er ulikt fra person til person) som smertene da åpningen under fødsel var på ca. 8 cm. Så fødselen ble enda mye verre, men følte meg forberedt.

Anonymous poster hash: 2e028...fa3
Skrevet

Det er jo veldig individuelt, men jeg har født ett barn og har cøliaki. Å føde var så innihelvetes vondt at jeg ikke ante hva jeg skulle gjøre. Følte jeg gikk i en slags transe og bare fikk meg selv til å holde ut ett minutt til, og så ett minutt osv. 

Jeg har ikke hatt så mange uhell med min glutenfrie diett, men det har så klart hendt noen ganger. Som regel blir jeg kvalm og kaster opp, men to ganger har jeg hatt så vondt i magen jeg ikke har vært i stand til en shit. Men likevel oppegående nok til å saumfare Netflix, noe jeg aldri kunne ha gjort den siste delen av fødselen. 

Vil si at i mitt tilfelle (jeg har veldig lav smerteterskel da) er fødsel 9/10, mens cøliakiuhell er 3/10. Ganske stor forskjell, selv om sistnevnte også er veldig vondt. 

Anonymous poster hash: 46d4c...20d
Skrevet

Det kan ikke sammenlignes. Cøliaki kan gi 'kramper' i tarmen. Noe som er smertefullt i seg selv. Veldig smertefullt.

Men når livmoren jobber på sitt tøffeste er det til tider jævlig! Det er jo en diger muskel som trekker seg sammen og presser en unge som i grunnen er altfor stor for å komme ut gjennom en trang kanal.

Jeg tror mannen din skal spise et kneippbrød når du går i fødsel, så får han se hvem som er den tøffeste av dere😉

Anonymous poster hash: b45c8...196

Skrevet

Det er jo veldig individuelt, men jeg har født ett barn og har cøliaki. Å føde var så innihelvetes vondt at jeg ikke ante hva jeg skulle gjøre. Følte jeg gikk i en slags transe og bare fikk meg selv til å holde ut ett minutt til, og så ett minutt osv. Jeg har ikke hatt så mange uhell med min glutenfrie diett, men det har så klart hendt noen ganger. Som regel blir jeg kvalm og kaster opp, men to ganger har jeg hatt så vondt i magen jeg ikke har vært i stand til en shit. Men likevel oppegående nok til å saumfare Netflix, noe jeg aldri kunne ha gjort den siste delen av fødselen. Vil si at i mitt tilfelle (jeg har veldig lav smerteterskel da) er fødsel 9/10, mens cøliakiuhell er 3/10. Ganske stor forskjell, selv om sistnevnte også er veldig vondt.   Anonymous poster hash: 46d4c...20d

Takk for svaret. Det var det inntrykket jeg hadde. Jeg har sett at han har vært veldig smertepåvirket når han har fått i seg glutenholdig mat, så jeg har full respekt for at det er smertefullt. Men jeg stiller meg litt undrende til at han bruker cøliakien som bevis for at han har opplevd verre ting enn en fødsel :)

Anonymous poster hash: a4313...231

Skrevet

Jeg har cøliaki og har født to barn. Som noen sier så er det jo veldig individuelt hvor store smerter man får om man får i seg gluten, men for min del kan det absolutt sammenlignes med riene jeg hadde rundt 6 cm. Min mor har også cøliaki, hun trodde hun fikk hjerteinfarkt sist hun hadde fått i seg gluten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...