Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #1 Skrevet 25. juli 2016 Vi er relativt ressurssvake, der jeg ikke har jobb (enda), men går på AAP pga posttraumatisk stresslidelse som oppstod etter traumer etter jeg fikk baby for noen år siden. Ingen sammenheng med fødsel o.l. Gikk på skole før det skjedde. Mannen jobber, vi har bil. Men vi leier leilighet. Skal prøve å komme oss inn på boligmarkedet, men med meg som sliter så blir det vanskelig, ingen av oss har god råd, mannen har en "drittjobb" der han tjener 15 000 kr/mnd (80% stilling). Ser at husbanken muligens kan låne ut penger til oss, hvis vi er heldige. For meg er det å kjøpe seg et hus noe stort og viktig som familie. Leiligheten vi leier er ikke "tilstrekkelig" eller beboelig (mugg)... Men vi har ikke noe annet. Min plan er å få jobb etter hvert. Har lest mye om det med husbanklån, men ikke spurt dem. Vil at mannen får seg 100% stilling først, noe han skal spørre om i disse dager. Da tjener han 4000 kr mer i mnd. Dvs at vi tilsammen får inn 30 000kr/mnd + barnetrygd. Ikke så mye, noen har jo 40 000 kr på egenhånd liksom. Men saken er den at vi muligens etter hvert kan kjøpe et hus billig til mellom 800 000 - 1 000 000. Det er et gammelt og slitt hus, og oppussing er helt nødvendig! Det raser ikke sammen, men taket må skiftes bla.a og det koster 100 000 kr eller noe i den duren. Jeg lurer på om det er noe vi bør satse på eller om vi bør se etter noe ferdig som ikke behøver SÅ mye oppussing? Vet ikke om jeg vil bo der engang, men det er et "sikkert strøk", minimalt med dop o.l, sunne hobbyer og godt miljø sånn sett (jeg har vokst opp der selv). Mitt barn går i barnehage der, og stortrives. Men selv trives jeg ikke noe særlig, det er litt sånn "alle kjenner alle"-opplegg, men kanskje det er den eneste muligheten vi har? Anonymous poster hash: af778...9ca
pifi med tre nurk Skrevet 25. juli 2016 #2 Skrevet 25. juli 2016 (endret) Nå er ikke jeg noen ekspert altså, men å kjøpe et hus i dårlig stand som krever mye oppussing uten å være veldig handy eller ha god råd til å få fagfolk til å ta jobben høres ut som galskap. Særlig når det i tillegg ikke ligger i et område du trives i. Du skriver at du har planer om å få deg en jobb etterhvert. Hva gjør du for å komme deg dit? Hvorfor tjener mannen så dårlig? Kanskje burde dere flytte til et område med bedre arbeidsmarked, hvis det er det som er grunnen til at du ikke har jobb enda og mannen en så dårlig betalt jobb? Synes absolutt du kan kontakte kommunen og høre om muligheter for startlån, men tror ikke AAP vil legges til grunn, så du må nok ha en fast i nyrikt før det er aktuelt. Endret 25. juli 2016 av pifi med tre nurk
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #3 Skrevet 25. juli 2016 Det er ikke bedre å vente til du er i jobb og mannen har 100% sånn at dere kan betjene eventuell oppussing? Anonymous poster hash: aeb8a...e08
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #4 Skrevet 25. juli 2016 Å kjøpe noe som trenger oppussing er en fin måte å komme inn på boligmarkedet på. Vi gjorde det. Kjøpte et lite hus til 900.000, pusset opp for ca 100.000 og solgte for 1,5 mill to år senere. Da hadde vi egenkapital nok til å oppgradere. Det nye huset trengte også oppussing, vi tok badet, sikringsskapet/det elektriske og overflatene (tapet, maling, slipe gulv) med en gang også har vi egentlig pusset opp noe hele tiden de 10 årene vi har bodd her. Verdien på boligen har steget mye, men vi har ikke noe mindre lån fordi vi hele tiden har lånt opp for å pusse opp. Vi har i dag ca, 1,5 mill i egenkapital i huset. Men for å gjøre det på denne måten må dere være litt handy. Om dere har ti tommeltotter og må betale fagfolk for hver minste ting dere skal gjøre nytter det ikke, da blir det for dyrt.... Vi har gjort nesten alt selv, bare hatt rørlegger og elektriker så de tingene er gjort av fagfolk. Anonymous poster hash: 924f6...bc6
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #5 Skrevet 25. juli 2016 Du å få deg jobb, og mannen bør jobbe 100% og dere må lære dere å spare opp en buffer. Lei til dere har fått mere orden. Dere kan late som dere har huslån, og sette av et bestemt beløp på en sparekonto. Late som det er deres utgifter. Da ser dere hvordan dere klarer dere. Du har kommet i en ond sirkel. Noen ganger må man bare komme seg videre etter en tragisk hendelse. Det blir ikke bedre av å gå på AAP. Har opplevd noe forferdelig traumatisk jeg også. Barnet mitt døde ifm fødselen. Jeg var ig er helt knust. Var ute av jobb et år, etter det pressa jeg meg til å møte hverdagen. Pressa neg hver dag. Slet med bilder i hodet mitt og små filmsnutter om hvordan det døgnet var. Der babyen min døde. Folkene, stemmene ordene. Alt. Sliter enda til tider der, men jeg har funnet min måte å overleve på. Eneste jeg vet er at det ikke er bedre å bare gjøre infenting. Det var tøft å begynne på jobb, ingenting var gøy, sleit med å møte folk. +++++ Fortsatt er det tøft 3 år etter, men bedre... Vil bare si at du må mobilisere alt for å komme deg i jobb igjen. Fortsett å leie til du er i jobb og til dere har fått opp inntekt. Lykke til🌸 Anonymous poster hash: 1e499...db3
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #6 Skrevet 25. juli 2016 Til du som tror at det du skriver skal "hjelpe meg å bli frisk", tenk igjen. Det er bare tragisk å tro at det å "skjerpe seg" hjelper... Til dere andre, takk for tanker Anonymous poster hash: af778...9ca
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #7 Skrevet 25. juli 2016 Til du som tror at det du skriver skal "hjelpe meg å bli frisk", tenk igjen. Det er bare tragisk å tro at det å "skjerpe seg" hjelper... Til dere andre, takk for tanker Anonymous poster hash: af778...9ca HUn skriver da ingen steder at du må "skjerpe deg"? Jeg syns du har fått mange gode råd her. Dessverre virker det som du går i angrep når du får høre noe annet enn det du ønsker å høre. Sånn som situasjonen deres er nå, er dere jo ikke i stand til å betjene et huslån, så du er kanskje nødt til å se på hvordan du kan komme deg i jobb, hvis du vil få drømmen om eget hus oppfylt. Anonymous poster hash: 9f8d5...d34
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #8 Skrevet 25. juli 2016 Til du som tror at det du skriver skal "hjelpe meg å bli frisk", tenk igjen. Det er bare tragisk å tro at det å "skjerpe seg" hjelper... Til dere andre, takk for tanker Anonymous poster hash: af778...9ca Jeg synes hun ga deg gode råd jeg, hvorfor angriper du henne? Hun forsøker faktisk bare å hjelpe deg. Kanskje du må begynne å tenke litt annerledes om en del ting enn hva du har gjort tidligere? Anonymous poster hash: 107e4...ffa
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #9 Skrevet 25. juli 2016 Til du som tror at det du skriver skal "hjelpe meg å bli frisk", tenk igjen. Det er bare tragisk å tro at det å "skjerpe seg" hjelper... Til dere andre, takk for tanker Anonymous poster hash: af778...9ca Jeg synes det var et veldig fint innlegg hvor hun ikke angriper deg på noen som helst måte. Så hvorfor angriper du henne? Anonymous poster hash: 48e93...612
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #10 Skrevet 25. juli 2016 Vi er relativt ressurssvake, der jeg ikke har jobb (enda), men går på AAP pga posttraumatisk stresslidelse som oppstod etter traumer etter jeg fikk baby for noen år siden. Ingen sammenheng med fødsel o.l. Gikk på skole før det skjedde. Mannen jobber, vi har bil. Men vi leier leilighet. Skal prøve å komme oss inn på boligmarkedet, men med meg som sliter så blir det vanskelig, ingen av oss har god råd, mannen har en "drittjobb" der han tjener 15 000 kr/mnd (80% stilling). Ser at husbanken muligens kan låne ut penger til oss, hvis vi er heldige. For meg er det å kjøpe seg et hus noe stort og viktig som familie. Leiligheten vi leier er ikke "tilstrekkelig" eller beboelig (mugg)... Men vi har ikke noe annet. Min plan er å få jobb etter hvert. Har lest mye om det med husbanklån, men ikke spurt dem. Vil at mannen får seg 100% stilling først, noe han skal spørre om i disse dager. Da tjener han 4000 kr mer i mnd. Dvs at vi tilsammen får inn 30 000kr/mnd + barnetrygd. Ikke så mye, noen har jo 40 000 kr på egenhånd liksom. Men saken er den at vi muligens etter hvert kan kjøpe et hus billig til mellom 800 000 - 1 000 000. Det er et gammelt og slitt hus, og oppussing er helt nødvendig! Det raser ikke sammen, men taket må skiftes bla.a og det koster 100 000 kr eller noe i den duren. Jeg lurer på om det er noe vi bør satse på eller om vi bør se etter noe ferdig som ikke behøver SÅ mye oppussing? Vet ikke om jeg vil bo der engang, men det er et "sikkert strøk", minimalt med dop o.l, sunne hobbyer og godt miljø sånn sett (jeg har vokst opp der selv). Mitt barn går i barnehage der, og stortrives. Men selv trives jeg ikke noe særlig, det er litt sånn "alle kjenner alle"-opplegg, men kanskje det er den eneste muligheten vi har? Anonymous poster hash: af778...9ca Aldri i mine villeste fantasier hadde jeg kjøpt et oppussingsobjekt med den lønna dere har. Det blir alltid mye dyrere enn planlagt og det tar MYE tid og krefter. Det er ikke sikkert dere får lån av husbanken heller, for de har krav på boligens stand. Anonymous poster hash: 194a5...8c0
Miamimom Skrevet 25. juli 2016 #11 Skrevet 25. juli 2016 Orker du å drive med massiv oppussing/renovering når du ikke orker å jobbe? Jeg synes det høres ut som en dårlig ide. Man skal ha en gjennomtenkt plan og budsjett for å kjøpe et oppussingsobjekt, og man bør ha god helse også hvis man skal gjøre mye selv. Hvis ikke bør man ha god økonomi.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #12 Skrevet 25. juli 2016 Men hvis dere ikke trives der, hvorfor kjøpe noe der? Og er ikke det viktigste at dere trives? Kan dere ikke flytte til en større by, kanskje det blir lettere for din mann å få jobb, og lettere for deg, den dagen du skal ut i jobb. Anonymous poster hash: 6f306...b4e
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #13 Skrevet 25. juli 2016 Å pusse opp blir alltid dyrere enn du tror. Foreldrene mine skiftet netopp tak og da var det ingen problemer under og det kom på 180 000 kr. Er det råte under blir det mye dyrere. Anonymous poster hash: 5ae81...19d
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #14 Skrevet 25. juli 2016 Jeg ville statset på ett rekkehus, hvor dere kunn har ansvaret for det innvendige, dere må nok stille på dugnad og male osv. Anonymous poster hash: 4ccc6...de6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå