Gå til innhold

Hvordan fortalte du arbeidsgiver at du var gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heia! Lurer på erfaringer med å dele en slik nyhet på jobb. Hvordan gikk dere frem med nyheten? Hvilke jobbsituasjon var du i? (Hvor lenge var du ansatt, fast/vikar, heltid/deltid, forfremmelser/ny stilling, etc.). Hvor langt var du på vei? Hvordan tok arbeids giver nyheten? Følte du at det påvirket deg negativt på noen måte? (Forfremmelse gikk til en annen kandidat, mindre vakter, etc)

Anonymous poster hash: 88353...cc0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Deltid, fast. Var tolv uker på vei da jeg startet. Fortalte det til sjefen via mail ti uker etter at jeg startet. Kollegaene mine fikk vite det samtidig.

Anonymous poster hash: a0370...b83

Skrevet

Ventet fire måneder, gikk til sjefen og sa "jeg er gravid", fikk klem, og fikk tilbud om videre jobb etter permisjonen, som jeg takket nei til da jeg fikk ny jobb i løpet av permisjonen. Var på det tidspunktet jeg fortalte om graviditeten i ett års vikariat, gikk i perm en måned før vikariatet gikk ut.

De andre to gangene var jeg i fast jobb, og hadde vært i jobben ca 1 år da jeg ble gravid ( to ulike jobber)

alle gangene ble nyheten tatt fint i mot, selv om gang nr to opplevde jeg diskriminering pga graviditeten..

Skrevet

1 gang sa jeg ifra etter ultralyd i uke 20-21. Gratulasjoner fra alle. Fast jobb i bhg.

2gang måtte jeg fortelle i uke 13 pga forandringer på jobb. Skulle gjerne ventet nå også.

Anonymous poster hash: 7fa63...a1e

Skrevet

Sjefen min spurte meg rett ut pga mye fravær pga blødninger. Var da i uke 13.

Jeg søkte om en intern forfremmelse rett før jeg ble gravid. Fant ut at jeg var gravid dagen før intervjuet. Lurte på om jeg skulle trekke meg eller takke nei dersom jeg fikk den, men la fra meg den tanken. Fikk forfremmelsen og har ikke merket noe negativt i etterkant.

Anonymous poster hash: cd4c4...12e

Skrevet

Hadde vært ansatt ett og ett halvt år med nr 1. Fortalte sjefen da jeg brått ble sykemeldt i uke 6 pga kraftig hyperemesis. De ble vel litt overrasket både siden jeg var forholdsvis ung (23) og gikk deltidsstudier ved siden av 100% jobb. Tok det bra og prøvde å tilrettelegge, kom etterhvert i jobb igjen og klarte også fullføre siste året med studiene.

Nr 2 ga jeg også beskjed om tidlig. Det var vel ikke mer enn uke 7. Pga forhold på arbeidsplassen ønsket jeg at de skulle være forberedt og ha en plan dersom svangerskapet ble som det første. Jobbet et par uker før hyperemesisen satte inn og jeg ble sykemeldt. Ble tatt godt imot, ingen sure miner. Følte det var viktig med åpenhet for å gjøre det best mulig for kollegaer og andre som ble påvirket av at jeg ble sykemeldt.

Men for å ha sagt det så hadde jeg nok ikke sagt det så tidlig med noen av dem om jeg ikke blir så dårlig som gravid.

Skrevet

Er foresten fast ansatt, med nr 2 hadde jeg vært ansatt i 3 og et halvt år da jeg ble gravid.

Skrevet

Jeg fortalte det på et ledermøte, med hele ledelsen og min sjef til stede. Var ca 18 uker. Gikk fint :)

Anonymous poster hash: a77a5...268

Skrevet

Fortalte det tidlig. Hadde vært der i 3 år, 100 %. Det ble et helvete. Fikk mye positiv og alt var veldig fin tur frem til jeg ble gravid.

Jeg sa opp i permisjonen.

Anonymous poster hash: 717c2...601

Skrevet

Alt var veldig fint frem til jeg ble gravid. Skulle det stå.

Skrevet

Jobbet i barnehage og sa i fra rundt uke 9 til styrer fordi jeg sleit med mye kvalme og trøtthet og det var mye sykefravær på huset. Tenkte jeg skulle spille med åpne kort om jeg ble verre(som jeg ble).

Fikk til svar at de fleste er jo i fin form, ikke noe gratulerer.

Hun måtte ha dårlig hukommelse fordi de fire kollegaene mine som hadde gått gravide før meg hadde blitt sykemeldt ganske tidlig og det var svært lite tilrettelagt slik at man kunne fungert lengre i jobb

Anonymous poster hash: 1ece5...35d

Skrevet

Jeg var vikar. Fortalte det når jeg jeg var 15 uker. Jeg fikk ingen flere vakter frem til tillitsvalgt tok tak i saken.

Anonymous poster hash: a9581...aa4

Skrevet

Tror aldri j egentlig fortalte til arbeidsgiver at jeg var gravid. Min søster som var assisterende der jeg jobbet, klarte ikke å holde noe hemmelig. Hun trengte ikke å si noe for at folk skulle skjønne det var noe, det virka som hun tok mye rare stoffer når hun hadde en hemmelighet og når hun itilegg smilte fra øre til øre var det bare å spørre utspørringen.

Sjefen tok det veldig bra og var igrunn gladere enn meg, første graviditet var ikke planlagt for å si det mildt så gleden lot litt vente på seg. Jeg jobbet deltid så jeg fikk flere vakter slik at jeg fikk mer i permisjonstiden. Jeg valgte lang permisjon, men jeg skulle jobbe i ferier og i kriser. Pappan tok pappaferpen sin gradert utover slik at jeg fikk dette til. For meg så var dette bare positivt, for når jeg startet tilbake i jobb fikk jeg skreddsydd arbeidstider slik at jeg slapp å ha barnehage. Jobbet pappan tok min søster med seg ungen når jeg kom på jobb. Slik gjorde jeg med unge nr2 også og det gjorde min søster når hun fikk barn ett år etter. Jeg følte jeg hadde mange år med permisjon selv om jeg ikke hadde det, hverdagen med småbarn ble ikke tidsklemme på denne måten.

Anonymous poster hash: 4c535...298

Skrevet

Jeg fikk tre barn mens jeg var hos samme arbeidsgiver. Hadde da vært ansatt i 3, 4 og 5 år. (Jobbet ca 1- 1,5 år mellom hver graviditet). Hadde korte permisjoner, ca 6 mnd.

Aldri noe problem eller noe negativt med noe av svangerskapene, arbeidsgiver alltid profesjonell. Sluttet i firmaet etter nr tre.

Anonymous poster hash: 3984c...b23

Skrevet

Var fast ansatt, slutten av prøvetiden. Kjøpte tåteflaske og body hvor det stod "the new boss" og la ved positiv test.

Anonymous poster hash: 06cc0...f58

Skrevet

Jeg er sykepleier og måtte fortelle det ganske tidlig, så sjefen og de kollegaene som måtte vite det, fikk vite det når jeg var ca 6 uker på vei. Gikk helt fint det, har vært der endel år :)

Anonymous poster hash: c5bbc...42e

Skrevet

Var fast ansatt, slutten av prøvetiden. Kjøpte tåteflaske og body hvor det stod "the new boss" og la ved positiv test.

😂😂😂

Anonymous poster hash: a0370...b83

Skrevet

1.gang var jeg urolig fordi jeg hadde jobb der jeg var uunværlig. De absolutt måtte ha noen i min plass men siden jeg hadde blødninger,hadde ikke den personen innføring som hun skulle hatt.

Veldig stressende,enda sjefen min var relativt ok.

2.gang ble jeg gravid etter at jeg har vært i intervju for ny jobb og ventet på svar. En av lederne virkelig likte ikke meg og da hun fant at jeg var gravid,var hun rasende. Fikk føle det etter permisjon.

3.gang var jeg totalt avslappet og sjefen tok det fint. Veldig fornøyd per dags dato.

Anonymous poster hash: 4487a...fbe

Skrevet

1. 2 års vikariat. Ble uplanlagt gravid, og fortalte det etter uke 12. Samlet ledelsen og ga de beskjed om at jeg var gravid. Begynte å jobbe gradert da baby var 6 mnd. Ble ikke diskriminert på noe vis pga graviditeten.

2. 1 års vikariat i annen jobb, sa ifra da jeg hadde 2 mnd igjen av vikariatet og var 4,5 mnd på vei. Bare fortalte det rett ut. Sjefen gratulerte og var positiv. Fikk fast jobb.

3. Var i samme jobb som sist. Sa ifra i uke 12 pga mye sykdom. Sjefen tok det pent denne gangen og. Men jeg var mye sykemeldt denne gangen, og følte at jeg ikke fikk noe god oppfølging på jobb. Ble heller ikke informert om ulike prosesser o.l. Følte meg litt skviset ut på en måte... Spent på hvordan det blir når jeg kommer tilbake.

Anonymous poster hash: 29535...bf8

Skrevet

Første gang jeg ble gravid hadde jeg vært fast ansatt i 2,5 år, sa i fra til sjefen i uke 7 pga jeg ble sykemeldt pga kvalme, andre gang så jeg også fra til sjefen i uke 7, sykemeldt pga kvalme, samme jobben. Sjefen sa bare gratulerer med graviditeten og god bedring med svangerskapskvalmen.

Anonymous poster hash: e89b2...9f1

Skrevet

jeg visste (utrolig men sant) ikke om nr 3 før hun hadde vært 6 mnd i magen. da var jeg akkurat ferdig med permisjon etter nr 2.

så jeg buste ut med det i lunchen, da sjefen min sa endelig er du tilbake. jeg svarte vel at jeg er kommet for å snu, ny permisjon om 2,5 mnd :)

gikk helt fint, det - men jeg mistet mange arbeidsoppgaver og ble tatt permanent ut av vaktordningen. noe jeg tapte mye penger på :-/

Anonymous poster hash: 16d71...ef1

Skrevet

Sjefen min røyker hver time. Når jeg ikke hadde blitt med ut på to dager samt blødde neseblod når hun kom inn på kontoret mitt så spurte hun meg. Hun sa "hvis dette er ønsket så er jeg glad på dine vegne".

Hadde nettopp økt fra 80-100%, fordi jeg planla å bli gravid. Fast ansatt, hadde jobbet ca et år

Anonymous poster hash: 04618...435

Skrevet

Fortalte det tidlig. Hadde vært der i 3 år, 100 %. Det ble et helvete. Fikk mye positiv og alt var veldig fin tur frem til jeg ble gravid.

Jeg sa opp i permisjonen.

Jeg hadde vært fast ansatt i 1 år, men bortsett fra det var det helt likt!

Anonymous poster hash: 876f5...f11

Skrevet

Håper virkelig dette er tull.....?

Anonymous poster hash: 69d34...9cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...