Gå til innhold

Hvordan er det å ta abort i uke 12?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan føre en arvelig sykdom til mitt barn og for å finne ut av dette må fosteret sjekkes, noe de ikke kunne gjøre før i uke 12. Hvis fosteret har denne sykdommen må jeg ta abort. Jeg har ikke fått så tydelig svar på om dette kan være kirugisk, men forsto at det måtte være medisinsk. Er det noen som har gjort det og hvordan var det?

Anonymous poster hash: b3a59...539
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde en Missed Abortion tidligere i sommer. Dette ble oppdaget i uke 9. Jeg fikk Cytotec-tabletter (stikkpiller).

Jeg fikk skrevet ut Paralgin Forte ved siden av.

Her fant jeg en del nyttig informasjon:

http://www.oslo-universitetssykehus.no/pasient/behandlinger/cytotec-tabletter-ved-spontanabort-eller-missed-abortion

Jeg var sykemeldt en uke i etterkant også gikk jeg ut i ferie. Brukte to-tre uker på å innhente meg rent fysisk. Mentalt begynner jeg å bli meg selv igjen nå.

Det gjorde fryktelig vondt. Det er også en stor emosjonell påkjenning.

Det er traumatisk og du MÅ ikke være alene.

Du MÅ ha noen hos deg _hele_tiden_ mens det pågår. Dersom du har barn fra før bør du skaffe barnevakt.

Jeg kombinerte smertestillende med rikelige mengder rødvin og varmeflaske på mage/korsrygg. Jeg drakk lite og tett i omtrent 3/4 døgn. Legen min sa at man egentlig ikke bør kombinere alkohol og smertestillende, men at det er lov i slike tilfeller.

Hold deg i ro, les, spis noe du liker, se på film, spill spill, prat med noen ... alt for å holde deg distrahert.

Du må også sørge for å ha STORE bind (type bleie) i huset.

Jeg håper at det ordner seg for deg. Lykke til og klem <3

Skrevet

Jeg fikk medisinsk i vinter, fosteret var str 14+4. Syntes ikke det var nevneverdig vondt, annet enn gravingen etter morkaken. Et par rier var drøyt ubehagelige, men ingenting i forhold til fødsel. Fikk Paracet, Diklofenac, Oxycontin og Ketorax IV til slutt. (Hadde klart meg uten Ketoraxen hvis ikke de hadde gravd i meg)

Var verst å "miste alle fremtidsdrømmene"

Skrevet

Jeg hadde en missed abortion med tvillinger i uke 12, de døde i uke 11.

Jeg fikk tabletter to dager før jeg møtte på sykehuset. Jeg vet ikke om jeg fikk gjennomført det på sykehus pga lengden på svangerskapet, at de var to stk eller fordi jeg nettopp hadde mistet et barn før denne graviditeten, altså vet jeg ikke om du ev må gjennomføre en ev abort hjemme eller på sykehus.

Da jeg ble innlagt satt jeg to tabeletter i skjeden og måtte ligge i ro i minst en time. Jeg fikk også paracet.

Da jeg reiste meg fra sengen etter en time var det som noe løsnet og det ene fosteret kom faktisk ut med det samme.

Så ruslet jeg litt i gangene og etter en times tid kom nr to. Det var svært lite smerter og jeg klarte meg med paracet den dagen aborten skjedd. Jeg blødde endel.

Jeg håper at alt er bra med spiren din, men om det ikke er så skal du være glad for at man kan oppdage det såpass tidlig. Ønsker deg all verdens lykke til!

Anonymous poster hash: b474e...455

Skrevet

Jeg hadde en Missed Abortion tidligere i sommer. Dette ble oppdaget i uke 9. Jeg fikk Cytotec-tabletter (stikkpiller).

http://www.oslo-universitetssykehus.no/pasient/behandlinger/cytotec-tabletter-ved-spontanabort-eller-missed-abortion

Jeg var sykemeldt en uke i etterkant også gikk jeg ut i ferie. Brukte to-tre uker på å innhente meg rent fysisk. Mentalt begynner jeg å bli meg selv igjen nå.

Du MÅ ha noen hos deg _hele_tiden_ mens det pågår. Dersom du har barn fra før bør du skaffe barnevakt.

Jeg kombinerte smertestillende med rikelige mengder rødvin og varmeflaske på mage/korsrygg. Jeg drakk lite og tett i omtrent 3/4 døgn. Legen min sa at man egentlig ikke bør kombinere alkohol og smertestillende, men at det er lov i slike tilfeller.

Hold deg i ro, les, spis noe du liker, se på film, spill spill, prat med noen ... alt for å holde deg distrahert.

Herregud så dramatisk da, SÅ ille er det ikke, smertene altså..

Anonymous poster hash: fa802...4ac

Skrevet

Hadde en medisinsk abort ved uke 7. Var sterke mensen smerter, men fikk ta paracet. Var på dagpost slik at det var sikkert at alt var ute. Etterpå hadde jeg ikke vondt, men blødde i en uke etterpå. Greit å ha med seg en person dersom du synes det er skummelt, eller sårt. ;)

Anonymous poster hash: d0435...e99
Skrevet

Jeg hadde en Sa eller MA i uke 10. Ble innlagt pga de sa det var for stort til at de ville sende meg hjem.

Fikk cytotec tabl, lå stille en time, deretter oppmuntret til å bevege meg mye, samt gå på do hvert 15-20 min. Fikk smertestillende. Voltaren og paracet tror jeg det var. Var ikke så fysisk vondt til meg, hadde litt mensmurringer, men psykisk veldig vondt. Var så inderlig ønsket❤️❤️❤️❤️

Blødde endel etterpå. Brukte nattbind.

Anonymous poster hash: 42ec9...b03

Skrevet

Jeg tror det er veldig individuelt hvordan man reager på disse pillene. Jeg synes også jeg hadde sterke menssmerter i flere dager etterpå. Fikk paralgin major med meg hjem fra sykehuset, så var høy gjennom hele prosessen. Blødde helt usakelig mye, på det verste holdt det største bindet i 10 min. Var også i uke 9. Og ja, enig at man MÅ ha noen der. Men det sier de også på sykehuset.

Anonymous poster hash: d5557...fe4

Skrevet

Man opplever smerte forskjellig. Kom heller med din egen opplevelse heller enn å disse andres opplevelse.

Anonymous poster hash: ff7c1...8a1

Skrevet

Alkohol løser aldri noe. Aldri...

Anonymous poster hash: fc793...c57

Skrevet

Jovisst! For noen reduserer det smerter, for andre blir kjedelige samtaler interessante. For noen er det et sosialt glidemiddel, for andre gjør det det meste mer moro.

Skrevet

Helt uenig.

Hvis dette er en beslutning du kan innestå for, HI, så er det ikke en traumatisk opplevelse. Jeg har tatt abort i uke 12 og syntes ikke det var en påkjenning, men jeg var også helt sikker på mitt valg og hadde ikke ambivalens eller skuffelse i det. Selve prosedyren kan vel gjøres på ulike måter, min var kirurgisk, med (fastende) innleggelse om morgenen, narkose, oppvåkning og hjem samme ettermiddag. Blødde vel litt mer enn en vanlig menstruasjon, men ikke enormt. Syns ikke det var mye smerte involvert heller.

Anonymous poster hash: 5771e...47d

Skrevet

Det du skal være litt forberedt på er at den lille ser ut som en minibaby. Jeg hadde missed abortion der fosteret hadfr sluttet å vokse 11+3. Medisinsk abort var visst det beste for kroppen min, ville bli gravid så raskt som mulig etterpå. Var på sykehuset over natta og fikk god oppfølging der. Ville ikke gjort det der hjemme alene.

Anonymous poster hash: 889aa...f84

Skrevet

Det du skal være litt forberedt på er at den lille ser ut som en minibaby. Jeg hadde missed abortion der fosteret hadfr sluttet å vokse 11+3. Medisinsk abort var visst det beste for kroppen min, ville bli gravid så raskt som mulig etterpå. Var på sykehuset over natta og fikk god oppfølging der. Ville ikke gjort det der hjemme alene.

Man trenger ikke se fosteret. Jeg har tatt abort i både uke 12 og 16 og har ikke sett noen av dem.

Anonymous poster hash: b474e...455

Skrevet

Det gjør ikke husholdningssaft heller, men vin smaker så utrolig mye bedre.

Skrevet

Har gjort det rett før uke 12, ja. Tungt psykisk, fysisk er det som en litt kraftig mens. Så ikke fosteret, glad for det.

Anonymous poster hash: be625...089

Skrevet

Min abort i uke 18 var ikke på langt nær så ille som det du beskriver her. Og jeg måtte føde.

Anonymous poster hash: b8a06...a2b

Skrevet

Min abort i uke 18 var ikke på langt nær så ille som det du beskriver her. Og jeg måtte føde.

Anonymous poster hash: b8a06...a2b

Jeg visste ikke at det var en konkurranse ... "Min abort var verre en din abort", "Min fødsel er verre enn din fødsel" ...

Skrevet

Jeg visste ikke at det var en konkurranse ... "Min abort var verre en din abort", "Min fødsel er verre enn din fødsel" ...

Samme som hun over her. Hadde også etter oul og måtte inn på føden.

Nå må du ta deg sammen. Du aborterte i uke 9! Uke 9!!! Det er 3 uker før lovlig selvbestemt abort. Det er en klump!

Du er så dramatisk om dette her at det er ikke sant!

Og skjerp deg å skrem andre folk med dine overdramatiske opplevelser. Det du opplevde er faktisk ganske vanlig!!

Anonymous poster hash: 74953...c63

Skrevet

Jeg så fosteret mitt etter en spontanabort og det så ikke ut som en minibaby i det hele tatt. Var en lys hudfarget klump, sikkert missdannelser så kroppen støttet det fra seg. Du trenger ikke skremme HI mer enn nødvendig.

Anonymous poster hash: 9d4e1...869

Skrevet

Jeg var på dagopphold på sykehuset for det er slik de gjør det her. Andre steder i landet er du hjemme. Det er forder og ulemper med begge deler. Hjemme er du i kjente omgivelser, men kan for noen føles skummelt at "profesjonell" hjelp er så langt borte. På sykehuset har du alltid noen å spørre når man er usikker, men du får ikke enerom og det ligger mange andre skjebner og ører der. Å man må dele do...

Jeg fikk godt med smertelindring. Det er fint om du klarer å være i bevegene for det hjelper på i prosessen. Drikk godt med væske. Etter noen timer med menssmerter (for meg, kan variere fra person til person) skle det noe ut av skjeden. Jeg hadde bestemt meg på forhånd at jeg ikke skulle se (hvorfor påføre seg selv muligens mer traume enn det man allerede har ved å måtte utføre en abort?) og det gjorde jeg heller ikke. Etter det begynte jeg å blø rimelig mye, mye mer enn en kraftig mens. Dette varte et par timer og så ble det mer som en kraftig mens. Da fikk jeg dra hjem.

Hadde veldig lite smerter under det hele.

Anonymous poster hash: 37e11...719

Skrevet (endret)

Samme som hun over her. Hadde også etter oul og måtte inn på føden.

Nå må du ta deg sammen. Du aborterte i uke 9! Uke 9!!! Det er 3 uker før lovlig selvbestemt abort. Det er en klump!

Du er så dramatisk om dette her at det er ikke sant!

Og skjerp deg å skrem andre folk med dine overdramatiske opplevelser. Det du opplevde er faktisk ganske vanlig!!

Anonymous poster hash: 74953...c63

Så utrolig stygg og uempatisk du er. Min dypeste medfølelse til de som må forholde seg til deg på daglig basis.

Gjør alle rundt deg en tjeneste å bli eneboer.

Dette er min fortelling, min subjektive opplevelse. Min opplevelse var fæl og jeg velger å omtale den som et traume. Det har du bare vær så god å akseptere. Jeg var totalt uforberedt på både grad ov smerter og mengde blod.

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Etter uke 9 må man abortere i sykehus. Ønsker deg uansett lykke til, ikke en grei situasjon å være i..

Anonymous poster hash: be625...089

Skrevet

Så utrolig stygg og uempatisk du er. Min dypeste medfølelse til de som må forholde seg til deg på daglig basis.

Gjør alle rundt deg en tjeneste å bli eneboer.

Dette er min fortelling, min subjektive opplevelse. Min opplevelse var fæl og jeg velger å omtale den som et traume. Det har du bare vær så god å akseptere. Jeg var totalt uforberedt på både grad ov smerter og mengde blod.

Jeg har mye av den samme opplevelsen som deg i uke 9. Måtte i tillegg ha ! utskrapning fordi ikke alt kom ut, og jeg ble veldig syk. Stor klem til deg!

❤️

Skrevet

Jeg har mye av den samme opplevelsen som deg i uke 9. Måtte i tillegg ha ! utskrapning fordi ikke alt kom ut, og jeg ble veldig syk. Stor klem til deg!

❤️

Klem tilbake ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...