Gå til innhold

hvordan håndtere sengevæting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jente på snart 4. Slutta med nattbleie. Tørr 4 netter, så begynte det. Tissa hver natt i 1 mnd nå.

Hva bør jeg gjøre? :) takker for gode tips som ivaretar stoltheten hennes ;)

Anonymous poster hash: 3db5a...e8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nattbleie! Hun er jo ikke store jenta..

Anonymous poster hash: a73ec...bb3

Skrevet

Jenta mi på 4 tisser seg ofte ut på natta. Har funnet nattbleier med Elsa og Anna på så da blir det stas med bleie også

Anonymous poster hash: 4b94e...0db

Skrevet

Det kalles ikke sengevæting før de er 5-6 år og skal begynne på skolen

Det er helt vanlig og normalt at en fireåring ikke er tørr på natta enda

Bruk bleie.

Anonymous poster hash: 11830...011

Skrevet

Hun ville slutte selv. Har sagt at vi begynner med bleie igjen kun på natta, men da blir hun veldig lei seg. Hun er ikke den typen som blir lei seg/sint for alt, og det er ikke trass, den perioden har roet seg.

Så jeg ønsker jo egentlig å ta på henne bleie,men ønsker også å høre på hennes ønsker når hun er såpass innstilt på dette. Men nattbleier, er det noe eget?

Skrevet

Du får kjøpt egne nattbleier ja, de er tynnere og ser mer ut som en truse. Men de er temmelig dyre sammenlignet med vanlige bleier.

Anonymous poster hash: 11830...011

Skrevet

Det er ikke nattvæting før de er eldre. Man får heller ikke hjelp før barnet er 8 år. Ta på bleie og slapp av

Anonymous poster hash: f0411...1a4

Skrevet

Det er ikke nattvæting før de er eldre. Man får heller ikke hjelp før barnet er 8 år. Ta på bleie og slapp av

Anonymous poster hash: f0411...1a4

Trenger ikke hjelp fra helsevesenet el.l, ber bare om råd fra de som kanskje har opplevd det samme. Nei, hun er ikke store jenta, men hun er "voksen" i sin væremåte og i sine meninger. Hun var tørr på dagtid ds hun var 20 mnd. Så dette med bleie på natta er viktig for henne. Hun tisser forresten ikke mye, men en flekk i senga stort sett. Enkelte netter bare vått i trusa. Hun våkner og tisser på do, men uhell skjer likevel.

Vet jeg kan ta på henne bleie igjen, tenkte bare det fantes gode råd for ei lita som så gjerne vil være uten... :)

Skrevet

Et tips er å sette henne på do i halvsøster når du selv går å legger deg. Har gjort det med mine den første tiden etter at de sluttet med nattbleie.

Anonymous poster hash: 83159...bdf

Skrevet

Og min yngste var 2.5 når hun sluttet med nattbleie. Var ferdig med bleier på dagen lenge før det. Og ja det hendte at det kom uhell i perioder. Men er ikke tilhenger av å ta på bleie igjen når man først har sluttet. Så skjønner deg godt.

Skrevet

Et tips er å sette henne på do i halvsøster når du selv går å legger deg. Har gjort det med mine den første tiden etter at de sluttet med nattbleie.

I halvsøvne skulle det stå 😄

Skrevet

Gutten min sluttet med bleie for et år siden, han er fire nå. Han tisset myye i senga, og det skjer en til to ganger i uka fremdeles. Jeg tar han på do før jeg legger meg. I senga har vi slike engangstisselaken under lakenet, så vi får skifta fort på senga på natta. Vi gjør minst mulig ut av det. Trygger han på at det er vanlig å tisse på seg av og til og er blide selv om det gikk galt (igjen). Regner med det går over til slutt :)

Anonymous poster hash: 8971d...55d

Skrevet

Ta henne på do hver eneste kveld før du legger deg selv sånn i 23-00 tiden 👍🏻 det gjorde vi med jenta vår og etter noen uker var hun tør og vi sluttet med det 😊

Skrevet

Skal prøve det 😊😊😊

Skrevet

I halvsøvne skulle det stå 😄

Skjønte det ;)

Skrevet

Gutten min sluttet med bleie for et år siden, han er fire nå. Han tisset myye i senga, og det skjer en til to ganger i uka fremdeles. Jeg tar han på do før jeg legger meg. I senga har vi slike engangstisselaken under lakenet, så vi får skifta fort på senga på natta. Vi gjør minst mulig ut av det. Trygger han på at det er vanlig å tisse på seg av og til og er blide selv om det gikk galt (igjen). Regner med det går over til slutt :)

Anonymous poster hash: 8971d...55d

Samme her, tisselaken og godt humør ;) Skal prøve dette med å ta henne med på do før jeg legger meg 👍

Skrevet

Ta henne på do hver eneste kveld før du legger deg selv sånn i 23-00 tiden 👍🏻 det gjorde vi med jenta vår og etter noen uker var hun tør og vi sluttet med det 😊

Hvordan merket dere at hun var tørr? Slutta å tisse på do, eller prøvde dere en natt uten å ta henne med på do? :)

Skrevet

Min på 9 har akkurat sluttet å tisse på natta, og 6-åringen gjør det fremdeles.

Dette er ikke noe de styrer selv, så at det skal være så skambelagt som det er er faktisk veldig trist. 9-åringen har de siste to årene syntes at dette var kjempeflaut, og ingen skulle vite det. Det har vært hemmende mtp overnattinger, men nå har det endelilg gått seg til.

6-åringen er foreløbig ikke flau og sier at det er noe galt med kroppen som han ikke kan noe for, noe som jo er riktig.

Vi har prøvd det meste de siste fire årene, men stor sett dårlig resultat.

Det å våkne med våt seng flere ganger i uka kan gå på selvtillitten løs, så jeg ville heller sagt det som det er, kroppen er ikke klar enda, og trenger litt tid før den våkner når den må tisse I mellomtiden bruker dere nattbleier.

Lykke til! Jeg vet alt om hvor frustrerende dette er for alle parter.

Anonymous poster hash: c693e...8ee
Skrevet

Hun ville slutte selv. Har sagt at vi begynner med bleie igjen kun på natta, men da blir hun veldig lei seg. Hun er ikke den typen som blir lei seg/sint for alt, og det er ikke trass, den perioden har roet seg.

Så jeg ønsker jo egentlig å ta på henne bleie,men ønsker også å høre på hennes ønsker når hun er såpass innstilt på dette. Men nattbleier, er det noe eget?

Du må prøve å legge det fram på en måte som gjør at dette ikke er noe hun skammer seg over. Sannsynligvis er det flere av hennes venner i barnehagen som også må bruke bleie om natten. Gutten min var 3 år da han sluttet med dagbleie, men nattbleie slutten han ikke med før han var 5.5 år. Jeg var bekymret og spurte helsesøster da han var 5 år og fortsatt ikke tørr om natten, men hun sa at hele 20% av guttene fortsatt brukte nattbleie ved skolestart og at dette er hormonstyrt og utenfor barnets kontroll, som tannfelling og diverse andre kroppslige fenomen 😊

Gjør livet enkelt for deg og jenta di og la henne bruke bleie en stund til. Vi byttet til truse når sønnen min hadde vært tørr en hel måned i strekk. Tissevåt seng er ingenting å trakte etter 😖

Anonymous poster hash: 06e70...f1b

Skrevet

Min på 9 har akkurat sluttet å tisse på natta, og 6-åringen gjør det fremdeles.

Dette er ikke noe de styrer selv, så at det skal være så skambelagt som det er er faktisk veldig trist. 9-åringen har de siste to årene syntes at dette var kjempeflaut, og ingen skulle vite det. Det har vært hemmende mtp overnattinger, men nå har det endelilg gått seg til.

6-åringen er foreløbig ikke flau og sier at det er noe galt med kroppen som han ikke kan noe for, noe som jo er riktig.

Vi har prøvd det meste de siste fire årene, men stor sett dårlig resultat.

Det å våkne med våt seng flere ganger i uka kan gå på selvtillitten løs, så jeg ville heller sagt det som det er, kroppen er ikke klar enda, og trenger litt tid før den våkner når den må tisse I mellomtiden bruker dere nattbleier.

Lykke til! Jeg vet alt om hvor frustrerende dette er for alle parter.

Anonymous poster hash: c693e...8ee

Takk for innspill. Ja trist at det er skam rundt dette. Det er absolutt ikke barnets feil nei. Jenta til en god venninne pleide å sove hos oss før. Plutselig ville hun aldri sove over mer. Fikk vite av venninna mi at det var pga sengevæting. Trist.

Skrevet

Du må prøve å legge det fram på en måte som gjør at dette ikke er noe hun skammer seg over. Sannsynligvis er det flere av hennes venner i barnehagen som også må bruke bleie om natten. Gutten min var 3 år da han sluttet med dagbleie, men nattbleie slutten han ikke med før han var 5.5 år. Jeg var bekymret og spurte helsesøster da han var 5 år og fortsatt ikke tørr om natten, men hun sa at hele 20% av guttene fortsatt brukte nattbleie ved skolestart og at dette er hormonstyrt og utenfor barnets kontroll, som tannfelling og diverse andre kroppslige fenomen 😊

Gjør livet enkelt for deg og jenta di og la henne bruke bleie en stund til. Vi byttet til truse når sønnen min hadde vært tørr en hel måned i strekk. Tissevåt seng er ingenting å trakte etter 😖

Anonymous poster hash: 06e70...f1b

Hun skammer seg ikke. Vi snakker mye om dette og hun får mye skryt. Hun synes bleie er ekkelt/klumpete. Hater å ha det på. Nektet å bruke badebleie i bassenget etter bleieslutt osv. Men mulig disse nattbleiene er tynnere? Hun vil bruke truse fordi det er mer behagelig for henne. Hun har venner som fortsatt bruker bleie i barnehagen, så hun synes ikke det er rart eller skamfullt å bruke bleie (enn så lenge, og vi prøver å holde på den tankegangen).

Skrevet

Gjorde som flere her har sagt, tok de opp før jeg la meg og lot de tisse i søvne. Sluttet når de ikke tisset lenger, etter å ha ventet ett minutts tid.

Har selvfølgelig sengekladd under lakenet for sikkerhets skyld, men nå har det ikke vært uhell på flere år *bankibordet*.

Skrevet

Dette med å la barna tisse i halvsøvne når foreldrene legger seg kan fort bli ris til egen bak. Tissing blir en ubevisst handling som barnet ikke registrerer eller kontrollerer, og det er jo nettopp det som er problemet til mange sengevætere.

Har blitt frarådet av alle fagpersoner vi har pratet med (jeg har hatt to sengevætere). Men mulig det er ok for mindre barn i en overgangsfase som ikke har "anlegg" for sengevæting.

Anonymous poster hash: a1cd4...d1f

Skrevet

Dette med å la barna tisse i halvsøvne når foreldrene legger seg kan fort bli ris til egen bak. Tissing blir en ubevisst handling som barnet ikke registrerer eller kontrollerer, og det er jo nettopp det som er problemet til mange sengevætere.

Har blitt frarådet av alle fagpersoner vi har pratet med (jeg har hatt to sengevætere). Men mulig det er ok for mindre barn i en overgangsfase som ikke har "anlegg" for sengevæting.

Anonymous poster hash: a1cd4...d1f

Ja er nok forskjell for de som er sengevætere og de barna som bare skal slutte med nattbleie. Har fungert supert med mine. Og min datter pleide i lang tid faktisk våkne rundt kl 23 og tisse om hun måtte det. Hender hun gjør det enda. Tisser og går og legger seg og sover videre. Og det var rundt kl 23 jeg pleide å løfte henne på do.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...