Gå til innhold

Første svangerskapskontroll i disse dager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får en attpåklatt og har skjønt at ting har forandret seg siden sist jeg gikk gravid. Har fått første svangerskapskontroll i uke 13. Men slik jeg har forstått det blir det da ikke sjekket om fosteret faktisk er i live? Man får heller ikke sjekket om det er flere fostre?

Disse tingene blir ikke avklart Før på OUL i uke 18. Er dette riktig?

Er fullt klar over at jeg kan bestille privat UL om jeg ønsker. Bare lurer på om dette er standard opplegg nå?

Anonymous poster hash: fc3c1...873

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ultralyd får man ikke før ca uke 18 om det ikke er noen speiell grunn til å få det før. Men de kan sjekke hjertelyden og får de mistanke om at de hører 2 fosterhjerter så blir man sikkert henvist for å sjekke om det er to. Men det varierer når leger el jordmørde sjekker hjertelyden. Noen nekter før ultralyden mens noen gjør det etter en bestemt uke, f.eks på mitt legekontor så sjekker de ikke hjertelyden før uke 15. Siden det tidligere kan være vanskelig å finne hjertelyden og da kan den gravide bli redd uten at det er grunn til det.

Hvis det er lenge siden sist du var gravid og du ønsker det så kan du spørre jordmor om å få en "førstegangs gravid time" i uke 16. Noen jordmødre gir slike timer til de som ikke har vært gravid på lenge. Skader ikke å spørre :)

Anonymous poster hash: 20f83...0ef

Skrevet

Og selvfølgelig hvis de hører på hjertet og mistenker at det er noe galt så blir man henvist til UL.

Skrevet

Hvor lenge siden er det du fikk siste?

Det du beskriver var slikt det var også da jeg ble gravid med første for 12 år siden.

Anonymous poster hash: 57358...369
Skrevet

Ja, det er standard

Første kontroll hos lege er gjerne en gang mellom uke 10 og 13, da lager de helsekort, tar de obligatoriske blodprøvene osv

De pleier ikke lete etter hjertelyden så tidlig fordi den kan være vanskelig å finne.

Jeg personlig har valgt å ha en ultralyd i uke 13-14 for å se om alt er ok.

Anonymous poster hash: 076c6...846

Skrevet

Hvor lenge siden er det du fikk siste?

Det du beskriver var slikt det var også da jeg ble gravid med første for 12 år siden.

Anonymous poster hash: 57358...369

Det er 15 år siden jeg fikk førstemann. Men kan jo være at jeg var bare var heldig å kom inn tidlig og fikk flere UL Før uke 18. Var ikke noe galt og de mistenkte ikke det heller.

H.i

Skrevet

Ultralyd får man ikke før ca uke 18 om det ikke er noen speiell grunn til å få det før. Men de kan sjekke hjertelyden og får de mistanke om at de hører 2 fosterhjerter så blir man sikkert henvist for å sjekke om det er to. Men det varierer når leger el jordmørde sjekker hjertelyden. Noen nekter før ultralyden mens noen gjør det etter en bestemt uke, f.eks på mitt legekontor så sjekker de ikke hjertelyden før uke 15. Siden det tidligere kan være vanskelig å finne hjertelyden og da kan den gravide bli redd uten at det er grunn til det.

Hvis det er lenge siden sist du var gravid og du ønsker det så kan du spørre jordmor om å få en "førstegangs gravid time" i uke 16. Noen jordmødre gir slike timer til de som ikke har vært gravid på lenge. Skader ikke å spørre :)

Ok. Synes bare at det er fryktelig lenge å vente til nesten halvveis Før man vet om hjertet slår eller ikke. Men jeg får vel bare smøre meg med tålmodighet og tenke at alle symptomene jeg har er et tegn på at ting er under prosess 😊

H.i

Skrevet

Jeg hørte hjertelyd på første kontroll begge ganger, men legenvar veldig klar på at den kunne være vanskelig å finne men vi prøvde siden jeg var så slank som hun sa. Så er nok litt opp og ned. Ellers er det ikke noe før på OUL nei.

Anonymous poster hash: 50032...b00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...