surre_tulle Skrevet 24. juli 2016 #1 Skrevet 24. juli 2016 Vil ikke innrømme det men mannen min har nok rett....jeg liker å plukke bær på høsten, blåbær, tyttebær, ja alt som er i nærheten. Men problemet er at vi ikke bruker opp det jeg plukker. Lager saft og så blir det bare stående. Annet syltetøy enn jordbær går det lite av, og smoothie glemmer jeg liksom og lage...Ergo har jeg masse bær i frysern fra i fjor (og kanskje eldre også) som ikke er brukt - og det klør i fingrene etter å plukke de mengdene med blåbær som er bak garasjen... Noen som har forslag til hva jeg kan bruke bær til og gi bort i gaver? Både vertinnegaver, julegaver og som en liten oppmerksomhet. Eneste er at jeg kommer til å lage litt marmelade til ost som jeg vet om - vi kjøpte en blåbærmarmelade en gang med blant annet pepper og den var veeeeeeeeeeldig god på ost...
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #2 Skrevet 24. juli 2016 Blåbær med sukker og melk er supermoderne som det er til desert eller frokost. Til en hel familie går det fort litt. Det er aller best med nyplukkete bær men godt med tinte bær fra fryseren også. Ferdig blåbærsyltetøy er det mange som blir glade for. Blåbærgrøt med melk på en regnværsdag. Blåbærmuffins eller pai med blåbær. Blåbær på frokostblandingen. Anonymous poster hash: ce3fa...08e
surre_tulle Skrevet 24. juli 2016 Forfatter #3 Skrevet 24. juli 2016 takk for ideer men tar gjerne flere, både til hverdags, fest, gaver og alle typer ville bær...
soleia Skrevet 24. juli 2016 #4 Skrevet 24. juli 2016 Rørde blåbær er då supergodt på feks grove vaflar. Blåbær og mjølk, med liitt sukker på, var min favoritt som barn. Mor mi syntes det var litt sløsing med bær. Er då eit skikkeleg luksusproblem du har, de må nok byrje å ete meir bær, det er jo både godt og sunt Eg lagar smoothie minst ein gang i veka, og då brukar eg mykje blåbær. Bringebær er supre å lage lettvindt is av, og då plumpar eg og litt blåbær oppi. Frosne bær og litt melis i foodprosessor, fløyte eller yoghurt tilsettast til det får passe softiskonsistens. Heimelaga saft er ei fin gåve, som iallefall eg hadde vorte veldig glad for.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #5 Skrevet 24. juli 2016 Blåbærmuffins, blåbærpai, pannekaker med blåbærsyltetøy, på pavlova, mmmmm. Tyttebær bruker vi kun i syltetøy Gleder meg til å plukke bær. Anonymous poster hash: c462d...b07
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #7 Skrevet 24. juli 2016 Blåbærsuppe med krem Anonymous poster hash: 7bd34...f61
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #8 Skrevet 24. juli 2016 Bor vel ikke på Helgeland? I så fall kunne jeg godt hjulpet deg å bli kvitt noe. Elsker safte og sylte. Både ungene og mannen elsker resultatet så her blir det alltid for lite. 😉 Jeg hadde blitt veldig glad for saft og slikt til jul. Så både hos oss og i min vennekrets hadde det vært supert til julegave. ☺ svarte vel egentlig på det du spurte om, men kjør på med saft, syltetøy og det som er. Google er en fin ting med tanke på oppskrifter 😁 Anonymous poster hash: cc973...1ab
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #9 Skrevet 24. juli 2016 Hvis du plukker bringebær, så er jo bringebærsaft det aller beste i verden, omtrent. Anonymous poster hash: c122e...1b5
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #10 Skrevet 24. juli 2016 Hvis du plukker bringebær, så er jo bringebærsaft det aller beste i verden, omtrent. Anonymous poster hash: c122e...1b5
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #11 Skrevet 24. juli 2016 Vi lager smoothie flere ganger i uka, med litt havregryn, mandler, frø er det et sunt og godt lite måltid. Bruker masse bær til det. Sommerfavoritten er jordbær og mynte. Kjøper bare naturell yoghurt. Smaksetter selv med de bærene barna vil ha, og f.eks. litt honning. Tiner og rører blåbær med litt sukker når vi har pannekaker. Muffins: rører frosne bær lett i litt mel, og har noen bær i hver muffinsform rett før steking. Diverse kaker, smuldrepai o.l. - Google er full av gode oppskrifter. Anonymous poster hash: 74d1b...a07
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #12 Skrevet 24. juli 2016 Jeg kjøper gjerne blåbær av deg. Jeg har en drøm om å fylle fryseren med bær, som jeg kan bruke utover vinteren. Bær uten sprøytemidler...❤️ Anonymous poster hash: 063b4...8b3
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #13 Skrevet 25. juli 2016 Hvis du har solbær kan du bare gi dem til meg. Anonymous poster hash: d1752...982
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #14 Skrevet 25. juli 2016 Lag is til barn av bærene! Anonymous poster hash: c9494...fd5
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2016 #15 Skrevet 25. juli 2016 Blåbær tørket i stekovnen på 100 grader eller mindre er veldig bra ved diaré. Godt er det også men spiser du for mye, får du diaré. Anonymous poster hash: 5583c...525
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå