Gå til innhold

Hvor mange her skreller skallet av epler før de spiser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvor vanlig det er:p

Anonymous poster hash: 97a60...507

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare til 1-åringen. Omtrent all fiber er i skallet

Anonymous poster hash: fc3a9...0f0

Skrevet

Eneste jeg vet om er bestemora mi. Hun har gebiss da..

Anonymous poster hash: 46a2d...860

Skrevet

Amerikanske skreller jeg.

Europeiske vasker jeg.

Norske spiser jeg som de er.

Anonymous poster hash: 7886c...d29

Skrevet

Aldri gjort. Skreller eplene til eplekaka da.

Anonymous poster hash: 05d02...60d

Skrevet

Trodde skrellet var det sunneste på eplet jeg?

Skreller bare til kake

Anonymous poster hash: 13d03...d94

Skrevet

Jeg skreller. Det er så mye sprøytemidler på skallet! Skaper litt forsiktig med kniv IG det er masse hvitt dritt som løses - æsj. Det er ofte sprøytemidler på norske epler også, men mye mindre. Norske økologiske på høsten er det ingenting på! Eneste av epler som ikke skrelles :)

Anonymous poster hash: 39c19...699

Skrevet

Jeg skreller. Det er så mye sprøytemidler på skallet! Skaper litt forsiktig med kniv IG det er masse hvitt dritt som løses - æsj. Det er ofte sprøytemidler på norske epler også, men mye mindre. Norske økologiske på høsten er det ingenting på! Eneste av epler som ikke skrelles :)

Anonymous poster hash: 39c19...699

Du kan legge frukt og bær i iskaldt vann blandet med litt eddik i en halvtime tid, så er de fri for gift og bakterier :)

Anonymous poster hash: 1adee...e84

Skrevet

Selv 2-åringen spiser skallet :)

Anonymous poster hash: 637ab...8cc

Skrevet

Jeg skreller vanlige epler fordi jeg tydeligvis reagerer på sprøytestoffer.

Derfor kjøper jeg egentlig bare økologiske epler, de bare vasker jeg. Det meste av næringsstoffer i eplet sitter jo i skallet og rett under skallet, så dumt å skrelle dem.

Noen nevner et belegg på epler - epler skiller naturlig ut et slags voksstoff som egenbeskyttelse, så det er ikke alltid slike belegg er sprøytemidler. Økologiske epler kan også ha et slikt vokslag, noe eplet skiller ut for å beskytte fruktkjøttet.

Imidlertid er det også en del epler som blir vokset i tillegg, dette er da epler som også er blitt brukt sprøytemidler på. Selve sprøytemidlene ligger sjelden utenpå eplet i lag, det trekker inn i skallet og fruktkjøttet nærmest skallet.

Anonymous poster hash: 0c3b0...1e5
Skrevet

Du kan legge frukt og bær i iskaldt vann blandet med litt eddik i en halvtime tid, så er de fri for gift og bakterier :)

Anonymous poster hash: 1adee...e84

Nei det er de ikke.

Det er påvist at sprøytemidlene trekker inn i frukten ettersom det sprøytes allerede når frukten er en blomst. Det er noen få frukter og grønnsaker som ikke har sprøytemidler andre steder enn skallet, som avokado feks.

For å svare på HI, jeg kjøper økologisk og skreller ikke. Men jeg skreller når jeg lager kake og om det er til småbarn som kan sette skall fast i halsen.

Anonymous poster hash: 91add...3ac

Skrevet

Jeg gjør det. Synes det er ekkelt å tenke på at folk har tatt på eplet i butikken. Ofte føles skallet "seigt" ut og. Også er det dette med at de kan ha blitt sprøytet med giftstoffer.

Anonymous poster hash: f8774...d54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...