Anonym bruker Skrevet 23. juli 2016 #1 Skrevet 23. juli 2016 Hei. Hva er regler (legg inn gjerne relevante link) for forbrukslån som en av ektefellene - min mann i vårt tilfellet - tar opp. Dette sklir rett i fullstendig ukontrollert kaos. Han har ikke lenger oversikt over hvor mye han skylder, og tar fortsatt opp lån siden "det rekker ikke med bare lønn" som han sier. Han mistet oversikten på 60 000...Ja, skilsmisse er i sikte, men vil ta mange måneder. Noen som har råd hvordan jeg kan begrense "skadene"? Vi har felles boliglån og to små barn. Anonymous poster hash: b491a...aa8
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2016 #2 Skrevet 23. juli 2016 Han bør frivillig gjøre slik at han ikke kan ta opp mer lån/kreditt, ikke sikker på hvor det gjøres, men det kan sikkert banken svare deg på. Ellers bør du sikre at det ikke kan tas opp mer lån med huset som sikkerhet. Har dere felles kontoer, sørg for at det ikke kan tas ut penger fra sparekonto uten at begge undertegner, det kan du få ordnet i banken. Ha en felles konto hvor penger til faste utgifter settes inn av dere begge, sjekk at begge setter inn penger på avtalt dato. Hold resten av økonomien mest mulig separat. Kontakt gjerne økonomisk rådgiver i banken og/eller kommunen dere bor i. Jeg tror jeg ville skaffet meg advokat også, for å være sikker på at ting gjøres på best mulig måte for deg og barna. Anonymous poster hash: 7f854...d29
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2016 #3 Skrevet 23. juli 2016 Tusen takk! Har snakket med banket, men det var en ung rådgiver som ikke visste så mye om slikt, så han hadde ikke forslag som du sier med underskrift en gang. Skal til advokaten i august. Foreløpig tar jeg ut alt fra rammelån på boligen, noe som gjør mannen flyforbanna selv om jeg gjør det bare for å sette avdrag på min konto som han ikke har tilgang på. Felleskontoen fungerer ikke. Dette menneske mener at jeg må betale ALLE utgifter, og han kan "eventuelt" betale det som overstiger min månedslønn Anonymous poster hash: b491a...aa8
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2016 #4 Skrevet 23. juli 2016 Ring og be om råd hos en økonomisk rådgiver. Banken eller Nav. Mannen din kan gjøre dere begge til gjeldsslaver... Anonymous poster hash: 4fbb2...787
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2016 #5 Skrevet 23. juli 2016 http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokat/alle-sporsmal/Ansvarlig-for-konas-gjeld/ https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1991-07-04-47/KAPITTEL_2-3#KAPITTEL_2-3 Anonymous poster hash: ca8a0...1e3
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2016 #6 Skrevet 23. juli 2016 Takk for linker! Forstår jeg det riktig at når det er et ekteskap på vanlige vilkår, uten særeie ol, så gjelder hans forbrukslån kun hans andel av fellesboet? Anonymous poster hash: b491a...aa8
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2016 #7 Skrevet 23. juli 2016 Takk for linker! Forstår jeg det riktig at når det er et ekteskap på vanlige vilkår, uten særeie ol, så gjelder hans forbrukslån kun hans andel av fellesboet? Anonymous poster hash: b491a...aa8 ja han er i de fleste tilfeller ansvarlig alene for gjeld han tar på seg alene.Kan han bevise at dere sammen har brukt pengene kan du bli del ansvarlig , men har han brukt de alene er det bare hans gjeld selv om dere er gifte. Anonymous poster hash: ca8a0...1e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå