Gå til innhold

allergivennlig bakverk?? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi har akkurat fått resultat av blodprøve som viser allergi for intet mindre enn:

Melk(og laktose), hvete og gluten. Noe utslag på egg, men tåler å spise dette da hun har spist det uten reaksjon lenge. Sitrus og histaminrik mat gir kløe og utslett.

Går det an å bake boller og kaker som hun kan smake? Jeg skal bake til en konfirmasjon, og tenkte å lage noe allergivennlig. Men gjør det kun om det smaker bra.

Noen som har prøvd, og lykkes?

Anonymous poster hash: 23811...33c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Toro sine glutenfrie kakemikser er helt ok, bedre enn mye annen glutenfri bakst jeg har smakt. Sist lagde jeg eplekake av den lyse muffinsmiksen, hadde eplebiter, kanel og sukker i dem.

Melkefri margarin finner du i alle butikker.

Disse er gode

http://www.detsoteliv.no/oppskrift/kransekakekonfekt

Denne er også god, men jeg har bare laget den med vanlig margarin i smørkremen og ikke melkefri så det tør jeg ikke svare for hvordan blir.

http://www.detsoteliv.no/oppskrift/sjokoladerullekake

Anonymous poster hash: d92fe...ba0
Skrevet

Pavlova med soyakrem og bær er jo et alternativ. Gjærbakst blir fort tørt når det skal være glutenfritt, men jeg har lagd noen "boller" med mandelmel og kardemomme som smaker godt. Ellers er bananpannekaker en favoritt her for mine barn.

Skrevet

Har hun tatt testene hos en lege eller hos et humbugfirma? Det er svært få som faktisk er allergiske mot så mye og mange fler som bare tror det.

Anonymous poster hash: c6207...2ed

Skrevet

Prøv Arne Brimis sjokolademoussekake (Google, så finner du). Den har egg, men hvis ikke det gir utslag, så går det kanskje bra?

Jeg pleier å lage den med sjokoladeglasur.

Skrevet

Er det sjekket allergi for soya også? Det er en velkjent kryssallergi for de som ikke tåler melk (melkeprotein) da soyaproteinet er veldig likt oppbygd. Havreprodukter er ellers veldig gode som erstatning :) Du kan melde deg inn i barn med melkeallergi-gruppa på facebook, der deles det stadig vekk kakeoppskrifter og der er det mange som har samme allergier som din datter :) 

Anonymous poster hash: 83729...a81
Skrevet

Sjekk produktene for hvetestivelse og, mange av de glutenfrie produktene har hvetestivelse i seg. Jeg har hvete allergi, og tåler ikke dette.

Dessverre så smaker ikke glutenfri hvetebakst så godt. Men glutenfrie kaker smaker godt, da muffins, Brownies, gulrot kake osv.

Og vær obs på soya og, for jeg har og laktose allergi, men soya er mye verre. Jeg tester ikke positivt på verken laktose eller soya, men reagerer kraftig på det.

Jeg er allergisk for veldig mye forskjellig mat, og med tiden så blir man vant til det. Og da går det lett. Det er i starten det er vanskelig. På meny har de en stor hylle med glutenfrie og laktose/melkefrie produkter.

Anonymous poster hash: 7fbd3...9ca
Skrevet

Har hun tatt testene hos en lege eller hos et humbugfirma? Det er svært få som faktisk er allergiske mot så mye og mange fler som bare tror det.

Anonymous poster hash: c6207...2ed

Jeg vet hva humbug er altså, mrn humbugfirma? 😅 finnes det? 😛 ble tatt prikktest hos barnelege (privat) og blodprøve på barne- og ungdomsavdelingen på sykehuset :)

Skrevet

Er det sjekket allergi for soya også? Det er en velkjent kryssallergi for de som ikke tåler melk (melkeprotein) da soyaproteinet er veldig likt oppbygd. Havreprodukter er ellers veldig gode som erstatning :) Du kan melde deg inn i barn med melkeallergi-gruppa på facebook, der deles det stadig vekk kakeoppskrifter og der er det mange som har samme allergier som din datter :)

Anonymous poster hash: 83729...a81

Soya er ikke testet, men hun reagerer på samme måte som.ves melkeprotein. Takk for tips 😊😊😊

Skrevet

Sjekk produktene for hvetestivelse og, mange av de glutenfrie produktene har hvetestivelse i seg. Jeg har hvete allergi, og tåler ikke dette.

Dessverre så smaker ikke glutenfri hvetebakst så godt. Men glutenfrie kaker smaker godt, da muffins, Brownies, gulrot kake osv.

Og vær obs på soya og, for jeg har og laktose allergi, men soya er mye verre. Jeg tester ikke positivt på verken laktose eller soya, men reagerer kraftig på det.

Jeg er allergisk for veldig mye forskjellig mat, og med tiden så blir man vant til det. Og da går det lett. Det er i starten det er vanskelig. På meny har de en stor hylle med glutenfrie og laktose/melkefrie produkter.

Anonymous poster hash: 7fbd3...9ca

Så dumt da :( men godt å høre at kaker kan blit bra :) ja soya er også noe hun reagerer på, glemte å nevne det. Ser samme reaksjon som ved inntak av melk.

Skrevet

Pavlova med soyakrem og bær er jo et alternativ. Gjærbakst blir fort tørt når det skal være glutenfritt, men jeg har lagd noen "boller" med mandelmel og kardemomme som smaker godt. Ellers er bananpannekaker en favoritt her for mine barn.

Har du lyst til å dele bolleoppskriften med mandelmel?

Anonymous poster hash: 799aa...d61

Skrevet

Har du lyst til å dele bolleoppskriften med mandelmel?

Anonymous poster hash: 799aa...d61

Jeg fant den på fotbsllfrue sin blogg en gang. Sikkert bare å Google den. Den har noe kesam eller yoghurt i seg, men det er bare å erstatte med noe hun tåler.
Skrevet

Som liten var jeg allergisk mot "alt". Min mor lagde "strull" sol likner på krumkaker. De inneholder ikke egg og kan lages med laktosefri rømme og glutenfritt mel. Steke i krumkakejern. Serveres med laktosefri krem og bær/frukt.

http://www.tine.no/oppskrifter/kaker/vafler-og-smakaker/strull

I Sverige har de stort utvalg av gluten/laktosefrie produkter.

Mine foreldre var kjempenøye med å følge opp mine allergier. Jeg tålte ikke hvete, egg, fisk, skalldyr, jordbær, sitrusfrukter, nøtter, mandler, sjokolade, tomater, eple, gulrot ... you name it. I dag har jeg i praksis vokst av med alle allergier, med unntak av laktoseintoleranse som kom i starten av puberteten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...