Gå til innhold

Snakker dere med små barn om 22 juli?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble så rørt da jeg leste om 22 juli og så noen videoer på nettet. Kom noen tårer og 5 åringen spør hvorfor jeg gråter. Fortalte da hvorfor. At mamma var lei seg fordi en slem mann tok livet av mange mennesker. Snakket litt videre om dette om følelser og at vi voksne kan gråte både når vi er lei oss og veldig glade (hun hadde sett tanten din gråte i bryllupet vårt i fjor sommer).

Vil samtidig ikke skremme barna men måtte bare si noe siden de så meg gråte.

Anonymous poster hash: 4fdae...072

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri snakket med barna om dette. Eldste var 11 da det skjedde og vi kjente en som var på utøya. Jeg svarte på det hun ville vite og mer enn det synes jeg ikke var nødvendig.

De andre var 1 og 2 da det skjedde og de vet ikke noe i det. Lærer det sikkert på skolen etterhvert som det kommer inn i lærebøkene

Anonymous poster hash: 964f4...4e7

Skrevet

Nei. De har ikke hørt om det enda. Ser ikke nyheter mens de er våkne. Eldste er 6.

Skrevet

Nei

Eldste på 10 leser om det i Aftenposten jr og ser om det på Supernytt. Og han spør om han lurer på noe.

Skåner barna lengst mulig og lar dem heller ikke se på eller høre på nyhetene.

Anonymous poster hash: 68fc4...dc9

Skrevet

Ja, snakker med barna om absolutt alt!

Skrevet

Ja, snakker med barna om absolutt alt!

Greit å snakke med barna om alt, men da håper jeg du vet å ordlegge deg på en barnevennlig måte.

Husker da jeg var barn og nyhetene sto på. Jeg fikk helt ekstremt angst. Det er ikke gøy når du er et lite barn. La barn være barn så lenge som mulig. De blir tidsnok voksne og store nok til å bekymre seg over alt det jævlige som skjer i verden.

Skrevet

Greit å snakke med barna om alt, men da håper jeg du vet å ordlegge deg på en barnevennlig måte.

Husker da jeg var barn og nyhetene sto på. Jeg fikk helt ekstremt angst. Det er ikke gøy når du er et lite barn. La barn være barn så lenge som mulig. De blir tidsnok voksne og store nok til å bekymre seg over alt det jævlige som skjer i verden.

Går fint an å kombinere det å prate med barna om alt, og å la barn være barn! Det er jo ikke sånn at jeg detter barna på 3 og 5 rundt kjøkkenbordet og sier nå skal vi snakke om noe som skjedde 22. Juli for 5 år siden!

Men barn overhører ting her og der, og mine er nysgjerrige og spør! Og da får de ordentlige svar! Ikke noe 'oldemor sitter på en sky og vi sees igjen alle i himmelen'-fjas, men 'noen tror på himmelen, mens andre, som mamma, tror at det bare er slutt.' Som et eksempel.. De får svar som passer den alderen og det mentale nivået de er på!!

Anonymous poster hash: 0e2f6...b29

Skrevet

Går fint an å kombinere det å prate med barna om alt, og å la barn være barn! Det er jo ikke sånn at jeg detter barna på 3 og 5 rundt kjøkkenbordet og sier nå skal vi snakke om noe som skjedde 22. Juli for 5 år siden!

Men barn overhører ting her og der, og mine er nysgjerrige og spør! Og da får de ordentlige svar! Ikke noe 'oldemor sitter på en sky og vi sees igjen alle i himmelen'-fjas, men 'noen tror på himmelen, mens andre, som mamma, tror at det bare er slutt.' Som et eksempel.. De får svar som passer den alderen og det mentale nivået de er på!!

Godt. 😊

Skrevet

Nevnte det litt for barna i dag. Eldste er snart ti og har hørt om det før. Minste på 7 husker jo ikke noe fra den dagen, men vi sa i dag at det var en slem mann som sprengte en bombe og drepte mange. Nå er han i fengsel og han slipper nok ikke ut igjen.

Vi snakker mye om nyheter og samfunnsforhold hjemme. Barna mine på 7 og 10 vet godt at det er krig i Syria og at Storbritannia vil ut av EU. Men vi sorterer jo ut hva vi forteller og hvordan. Kan f.eks si at mange blir drept og dør i Syria, men sier ikke at IS hogger hodet av dem. De siste terrorangrepene har vi ikke snakket om. Det blir så brutalt, når vi samtidig skulle ut og reise i sommer. Jeg mener vi ikke skal skjerme barn fra alt, men heller ikke skremme dem for mye.

Anonymous poster hash: 53491...3f2

Skrevet

Jeg har fortalt barna om det ifbm at det er fem år siden nå. De er 7 og snart 5.

Skrevet

Nei. Om de spør om 22 juni så svarer jeg, men om 5 åringen hadde spurt om hvorfor jeg gråt, hadde svart at jeg så på noe trist..

Skrevet

Ja. Er utrolig hvor mye de fanger opp av det som skjer på nyhetene. Jeg synes det er viktig å snakke med barna om det som skjer i samfunnet, da jeg vet at de ofte tenker mye på dette.

Skrevet

Hvis barnet spør..så svar. Kan du ikke se på dokumentar og grine på kvelden?

Anonymous poster hash: 05d84...cea

Skrevet

Hvis barnet spør..så svar. Kan du ikke se på dokumentar og grine på kvelden?

Anonymous poster hash: 05d84...cea

Hvorfor? Hvorfor skal barna skånes fra alt som er vondt, vanskelig, skummelt, trist osv

Så lenge de får det forklart på en måte som passer med alder og forståelse, så er det intet annet enn en berikelse å få kunnskap om hva som skjer i verden!

Skrevet

Hvorfor? Hvorfor skal barna skånes fra alt som er vondt, vanskelig, skummelt, trist osv

Så lenge de får det forklart på en måte som passer med alder og forståelse, så er det intet annet enn en berikelse å få kunnskap om hva som skjer i verden!

Enig :)

Skrevet

min er 3,5 år og så litt på tven den dagen,han skjønte ikke hva det var, og venter nok en stund til jeg forteller han det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...