Gå til innhold

Vi skal male huset. Hvilken farge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig glad i gråtoner. Men har merket at det er også veldig mange andre.

En annen ting jeg lurer på. Er det nødvendig å skrape bort gammel maling når den ikke skjolder en eneste plass. Huset er ganske ny malt. Men i en ufyselig farge vi ikke liker.

Anonymous poster hash: 1db74...30a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er malt og ikke beiset? Beiset hus må vaskes godt med høytrykksspyler og husvask og påføres alge- og soppmiddel.

Malte hus begynner ofte å flase når det rengjøres, og bør da sandblåses for å bli kvitt gammel maling.

Anonymous poster hash: 4aac2...b36

Skrevet

Mitt råd vil være å velge noe annet enn grått. Hele verden er snart grå. Men dere får jo velge noe dere liker.

Skrevet

Det er malt og ikke beiset? Beiset hus må vaskes godt med høytrykksspyler og husvask og påføres alge- og soppmiddel.

Malte hus begynner ofte å flase når det rengjøres, og bør da sandblåses for å bli kvitt gammel maling.

Anonymous poster hash: 4aac2...b36

Tror det er malt.

Tips til andre farger enn grå som er fin da? Jeg er så dårlig på farger.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Punkt én: Finn ut om huset virkelig er malt. Jeg vil tro det er behandlet med dekkbeis.

Punkt to: Velg en farge som ikke falmer veldig. Mange fine nyanser av grått.

Skrevet

Punkt én: Finn ut om huset virkelig er malt. Jeg vil tro det er behandlet med dekkbeis.

Punkt to: Velg en farge som ikke falmer veldig. Mange fine nyanser av grått.

Høres ut som en stor jobb. Jeg som tenkte vi skulle bare peise på ny maling over.

Får leie inn folk. Hehe.

Skrevet

Solgul 😀 Malte akkurat fra grå nå.

Anonymous poster hash: d4e57...fba

Skrevet

Gå og få tak i et slikt fargekart for malingsfarger. Jeg synes det er enklere å gjøre seg opp en mening når man har noe fysisk å se på.

Skrevet

Solgul 😀 Malte akkurat fra grå nå.

Anonymous poster hash: d4e57...fba

Takk for tips. Men jeg liker ikke farger som er gul, Orange eller rød.

Liker grå og blåtoner. Men også noen duse farger i grønn, rosa ol. Men føler ikke at et mint grønt hus er tingen. Eller turkis.

Dette er så vanskelig. Og hvertfall når jeg er ganske dårlig på slikt.

Elsker huset til min mormor som er i en grå hvit farge med gråe lister langs tak og vinduer. Kanskje jeg skal kopiere huset hennes. 😁

Skrevet

Gå og få tak i et slikt fargekart for malingsfarger. Jeg synes det er enklere å gjøre seg opp en mening når man har noe fysisk å se på.

Har prøvd det. Men føler jeg drukner i fargevalg. 😁😁

Skrevet

Takk for tips. Men jeg liker ikke farger som er gul, Orange eller rød.

Liker grå og blåtoner. Men også noen duse farger i grønn, rosa ol. Men føler ikke at et mint grønt hus er tingen. Eller turkis.

Dette er så vanskelig. Og hvertfall når jeg er ganske dårlig på slikt.

Elsker huset til min mormor som er i en grå hvit farge med gråe lister langs tak og vinduer. Kanskje jeg skal kopiere huset hennes. 😁

Da ville jeg valgt en helt lys og mild blåfarge. Det er nydelig på hus synes jeg.

Skrevet

Da ville jeg valgt en helt lys og mild blåfarge. Det er nydelig på hus synes jeg.

Tips til farge på lister rundt vinduet da? 😁 Liker blå.

Skrevet

Hus bør ikke sandblåses. For noen år siden var det flere som gjorde det og panelen blir svært grov og sporete. Det blir vanskelig og male og får en mye mer utsatt flate på grunn av "sporene" i treverket. Skrap vekk det som er løst av maling. Ta en titt på panelen til hus som ble sandlåst og malt for noen år siden. I mange tilfeller er det stygge vegger.

Skrevet

Tips til farge på lister rundt vinduet da? 😁 Liker blå.

Da maler du dem blå! :D

Ellers kan hvit eller grå også fungere fint. Litt avhengig av hvor mye du vil dra frem vinduene eller tone dem ned så de nesten går i ett med huset. Hva som fungerer best avhenger av designet på huset.

Skrevet

Da maler du dem blå! :D

Ellers kan hvit eller grå også fungere fint. Litt avhengig av hvor mye du vil dra frem vinduene eller tone dem ned så de nesten går i ett med huset. Hva som fungerer best avhenger av designet på huset.

Huset er i et kjedelig firkanta design. Så vil gjerne framheve det med farger. 😁

Skal bygge ny veranda som skal få litt sjel. Det mangler huset vårt.

Skrevet

Vi malte akkurat huset i malmblå fra jotun. Elsker den!!

Her var også huset nylig beiset med dekkbeis fra butinox futura, men vi var misfornøyd med fargen. Ble anbefalt å bruke en god husvask slik at man mattet underlaget og fikk ny maling til å feste seg.

Hør med en faghandel, det er endel du kan bruke på hva som helst slags grunnlag.

Skrevet

Hva med sort? ;-) Kanskje ett dristig valg, men jeg har sett noen utrolig flott hus som er malt sort.  Har sett både funkishus og "kjedelig" kasser med store vinduer som er kjempeflott i sort. Grått er kjedelig ;-) og det sier jeg som er har lysegrått hus. Det ble malt for ett par år siden, men nå har jammen alle grått hus i ulike nyanser. 

Anonymous poster hash: f8798...eca
Skrevet

Vi har akkurat malt til mørkebrunt med hvite karmer. Nydelig kontrast.

Anonymous poster hash: 3dd7e...d19

Skrevet

Hva med fjellblå? Veldig mørk

Anonymous poster hash: c6e85...68d

Skrevet

Lilla med grønne karmer

Anonymous poster hash: d2044...013

Skrevet

Anbefaler å male huset hvert år med årets farge fra jotun. Da slipper du valgets kvaler og det ser alltid fresht ut. Årets farge er rosa! ;)

Anonymous poster hash: 6d0f2...e34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...