Anonym bruker Skrevet 22. juli 2016 #1 Skrevet 22. juli 2016 Er 50 kr hver fredag OK? Skal de kjøpe eget lørdagsgodt for lommepengene? Hjelper til med å rydde av bord, rydde rom, gi mat til katten. Anonymous poster hash: 7bafb...cc7
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2016 #2 Skrevet 22. juli 2016 Pleier de å få ukepenger så tidlig? Anonymous poster hash: ac097...4e6
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2016 #3 Skrevet 22. juli 2016 Mine barn på snart 5 og 7 år får 20 kr hver fredag. Disse pengene putter de på sparebøsse, og sparer til noe de ønsker seg. For å få disse pengene må de sette på plass skoene sine og henge opp yttertøy, rydde av bordet etter seg når de har spist og rydde leker bort fra stuen hver kveld. Glemmer de en dag minner jeg dem på det, og gidder de ikke får de ikke penger. Det skjedde kun en gang Anonymous poster hash: db24b...a73
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2016 #4 Skrevet 22. juli 2016 20 kr til sparebøssen var en god ide! Jeg syntes ikke det er for tidlig å lære bort at ved å bidra får man belønning. Anonymous poster hash: 7bafb...cc7
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2016 #5 Skrevet 22. juli 2016 Min får mellom 20-50 kr. Spørs hvor mye han gjør. Rommet skal være ryddig hver fredag, trille inn boss dunken, gjøre rent til kaninen. Når han har 2-300 dar vi å kjøper lego Anonymous poster hash: d9ee3...1d1
TPK Skrevet 22. juli 2016 #6 Skrevet 22. juli 2016 Jeg synes 50 var mye, spesielt hvis alt skal brukes på godteri.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2016 #7 Skrevet 22. juli 2016 20 kr til sparebøssen var en god ide! Jeg syntes ikke det er for tidlig å lære bort at ved å bidra får man belønning. Anonymous poster hash: 7bafb...cc7 Jeg derimot synes det er veldig viktig å lære barna fra de er helt små at i en familie må alle bidra (etter evne) og dra lasset sammen UTEN å få betalt for det. Ingen får lønn for å rydde sitt eget rot eller ta sin del av husarbeidet, og det er altfor mange hva-får-jeg-for-det-barn. Ukepenger har vi begynt med i 8-10 års alderen, det får de fordi de er barna mine. At de hjelper til er en selvfølge Anonymous poster hash: 995d2...205
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2016 #8 Skrevet 22. juli 2016 Dette er kanskje på siden av spørsmålet, men hvorfor syns dere det er en god ide å lære barna at man kun skal bidra når man får noe igjen for det? Å henge opp jakken, rydde bord eller gå med søppel er jo daglige gjøremål som alle i en familie bør bidra med. Man kan gjerne la ungene få 20 kr hver fredag, men å fokusere på at det er lønn for selvsagte oppgaver ser jeg ikke vitsen med. Om de skal lære seg å tjene penger bør det vel heller være på ekstraoppgaver som ikke kommer under selvfølgeligheter? Anonymous poster hash: aaa44...bde
Appelsinpiken Skrevet 22. juli 2016 #9 Skrevet 22. juli 2016 Mine har en liste med oppgaver, der hver oppgave gir 5 kroner. Dette skriver vi opp, og så er det lønningsdag på lørdager. Men de må utføre oppgaven når vi ber om det og gjøre den ferdig. Eksempel er ta ut av oppvaskmaskinen, dekke bordet, ta av bordet, rydde lekene på stua, støvsuge stua, sette på plass alle sko i yttergangen, tørke støv etc. De er 4 g 7 år.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2016 #10 Skrevet 22. juli 2016 Mine har en liste med oppgaver, der hver oppgave gir 5 kroner. Dette skriver vi opp, og så er det lønningsdag på lørdager. Men de må utføre oppgaven når vi ber om det og gjøre den ferdig. Eksempel er ta ut av oppvaskmaskinen, dekke bordet, ta av bordet, rydde lekene på stua, støvsuge stua, sette på plass alle sko i yttergangen, tørke støv etc. De er 4 g 7 år. Ender det ikke opp med at de spør " hva får jeg for det,da?" om du ber dem om hjelp i fremtiden? Anonymous poster hash: ac097...4e6
Giss Skrevet 22. juli 2016 #11 Skrevet 22. juli 2016 Mine får 20 kr som som oftest går på sparegrisen. Det er uavhengig av innsatsen ellers. Jeg betaler ikke mine barn for å hjelpe til hjemme.
Appelsinpiken Skrevet 22. juli 2016 #12 Skrevet 22. juli 2016 Ender det ikke opp med at de spør " hva får jeg for det,da?" om du ber dem om hjelp i fremtiden? Anonymous poster hash: ac097...4e6 Glemte å si at å rydde sine egne rom og å mate kaniner er oppgaver de må utføre uten betaling. De må hjelpe til her og der uten penger også. Det de kan rene lommepenger på er en ganske konkret liste. De har småsøsken også, så det blir en del rot av dem på nevnte stue. Så vi satser på at vi ikke får så voldsomt kravstore barn
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2016 #13 Skrevet 22. juli 2016 Vær forsiktig med å gi betaling så tidlig for noe som burde være en selvfølge at barnet gjør selv. Hva når det blir eldre? Ha betalt for alt det gjør? Anonymous poster hash: 53140...8ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå