Gå til innhold

Hvordan regner man hvor mange uker man er på vei?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at legen regner fra første dag i siste mens. Men gjelder det også når jeg vet hvor mange uker jeg er på vei.

Sitter å lurer på, når man leser om når man skal til ultralyd, når man skal gå til legen, hvilken uke man er i før man er sikrere på å ikke miste.

Skal man da regne fra legens uker, eller uken jeg vet jeg er i?

:)

 

Anonymous poster hash: f03fb...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke helt spørsmålet ditt. Hva mener du med st du vet hvilken uke du er i? Mener du unnfangelse? Graviditet blir alltid regnet fra siste mens og ikke unnfangelse. Så fosterets uke vil være rundt 2 uker mindre etter svangerskapsukene. De regner et svangerskap som 40+2 uker mener jeg det er. Dette er fra første dag i siste mens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker selvfølgelig første dag av siste mens, er ingen andre alternativer frem til man har ev. fått termin flyttet ved ordinær ultralyd.

 

Anonymous poster hash: 58529...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt spørsmålet ditt. Hva mener du med st du vet hvilken uke du er i? Mener du unnfangelse? Graviditet blir alltid regnet fra siste mens og ikke unnfangelse. Så fosterets uke vil være rundt 2 uker mindre etter svangerskapsukene. De regner et svangerskap som 40+2 uker mener jeg det er. Dette er fra første dag i siste mens.

Takk for svar :)

Ja jeg mente unnfangelse (hvilken uke fosteret er)

 

 

Anonymous poster hash: f03fb...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke regne ut fra når dere hadde sex, du må bruke første dag av siste mens. Er legen som henviser til ordinær ultralyd og det blir i forhold til når du sist hadde mens, ikke når dere hadde sex. Så ikke tenk på når dere hadde sex, er du faktisk lengere eller kortere på vei så får du vite det under ordinær ultralyd.

 

Anonymous poster hash: 58529...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke regne ut fra når dere hadde sex, du må bruke første dag av siste mens. Er legen som henviser til ordinær ultralyd og det blir i forhold til når du sist hadde mens, ikke når dere hadde sex. Så ikke tenk på når dere hadde sex, er du faktisk lengere eller kortere på vei så får du vite det under ordinær ultralyd.

 

Anonymous poster hash: 58529...24a

Jeg VET når jeg hadde El. Så jeg er alltid kortere på vei enn mens termin..

Hvorfor går de utifra mens egentlig???

 

Anonymous poster hash: 7ef4e...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg oppgir siste mens men sier samtidig at jeg ikke tror jeg er så langt på vei. (Det skiller ca 2 uker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg VET når jeg hadde El. Så jeg er alltid kortere på vei enn mens termin..

Hvorfor går de utifra mens egentlig???

 

Anonymous poster hash: 7ef4e...2bf

Nettopp derfor velger man siste mens, fordi det er forskjell på når man ble gravid. Og man kan ta feil ang når man hadde eggløsning (du har sikkert rett ang din eggløsning). Dessuten så har ikke termin bare med unnfangelsen å gjøre, det har noe å si hvordan fosteret utvikler seg fordi det er forskjell fra foster til foster men rundt svangerskapsuke 18 skal alle være like store, så derfor har man ordinær ultralyd rundt uke 18. Ergo det som er viktig her er hvordan fosteret utvikler seg og når fosteret er klar til å bli født. Det er ikke viktig når du hadde eggløsning ;)

 

Anonymous poster hash: 58529...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten så vet ikke alle gravide når de hadde eggløsning, ikke alle tester seg for det. Så leger har retningslinjer som sier at alle svangerskap begynner første dag av sist mens, frem til ordinær ultralyd er gjennomført. Du kan selvfølgelig velge å følge din eggløsning men du vil få ultralydtime og legetimer etter når du sist hadde mens. Du kan ikke bestemme selv hvor langt du er på vei :)

 

Anonymous poster hash: 58529...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du vet når du hadde eggløsning, vet du fortsatt ikke akkurat når du ble gravid. Fosteret vil alltid være yngre enn svangerskapsuker. På UL vil de rette termindato dersom det størrelsen på fosteret avviker fra menstermin.

 

Anonymous poster hash: 0b92a...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du vet når du hadde eggløsning, vet du fortsatt ikke akkurat når du ble gravid. Fosteret vil alltid være yngre enn svangerskapsuker. På UL vil de rette termindato dersom det størrelsen på fosteret avviker fra menstermin.

 

Anonymous poster hash: 0b92a...6a3

Dette ja. Sæden til mannen din kan ha brukt lang eller kort tid på å nå egget dit, og egget ditt kan ha vært langt ute eller langt inne når det ble befruktet. Var det langt inne så bruker det langt tid på å vandre ned til livmora og feste seg. Og eggene bruker forskjellig tid på å vandre. Også utvikler ikke fostrene seg i nøyaktig lik hastighet. Så vet du nøyaktig HI når du ble gravid og nøyaktig hvor langt du er på vei? Og ang eggløsning så er det mange kvinner som ikke har eggløsning nøyaktig 14 dager etter første dag av sist mens, så du er ikke alene om det. Så da er det kjekt at leger har retningslinjer å forholde seg til så de slipper å tilpasse når kvinnen kanskje ble gravid, og det er ultralyd i ca uka 18 som er viktig her, da får du endelig termin :)

 

Anonymous poster hash: 58529...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ja. Sæden til mannen din kan ha brukt lang eller kort tid på å nå egget dit, og egget ditt kan ha vært langt ute eller langt inne når det ble befruktet. Var det langt inne så bruker det langt tid på å vandre ned til livmora og feste seg. Og eggene bruker forskjellig tid på å vandre. Også utvikler ikke fostrene seg i nøyaktig lik hastighet. Så vet du nøyaktig HI når du ble gravid og nøyaktig hvor langt du er på vei? Og ang eggløsning så er det mange kvinner som ikke har eggløsning nøyaktig 14 dager etter første dag av sist mens, så du er ikke alene om det. Så da er det kjekt at leger har retningslinjer å forholde seg til så de slipper å tilpasse når kvinnen kanskje ble gravid, og det er ultralyd i ca uka 18 som er viktig her, da får du endelig termin :)

 

Anonymous poster hash: 58529...24a

Jeg hadde sist mens 21 juni

El 8 juli

Befruktning 14 juli

Full peiling her 😂😂

 

Anonymous poster hash: 7ef4e...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vet når el var, kan du regne 2+0 fra den dagen. Jeg får også feil pga kort syklus. Den andre måten passer egentlig best for de med syklus på 28 dager (selv om man på terminkalkulator kan legge inn sykluslengde).

 

Anonymous poster hash: aa6ed...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde sist mens 21 juni

El 8 juli

Befruktning 14 juli

Full peiling her 😂😂

 

Anonymous poster hash: 7ef4e...2bf

Du hadde eggløsning 8 juli og du ble befruktet 14? Egget har en levetid på 24 timer etter eggløsning. Dvs egget ikke kan bli befruktet etter 9.juli. Hvordan får du dette til å stemme? Har du egg som lever i 6 dager?

 

Anonymous poster hash: 7815c...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sist mens 21 juni

El 8 juli

Befruktning 14 juli

Full peiling her 😂😂

 

Anonymous poster hash: 7ef4e...2bf

Nei du vet ikke nøyaktig når du ble gravid, ingen vet nøyaktig. Som jeg beskrev så vet ingen når egget fester seg og det er da man er gravid. For ikke alle befruktede egg fester seg, noen detter bare ut av livmora og dør. Egget bruker 3-5 dager på å feste seg, vet du om egget ditt festet seg den tredje, fjerde el femte dagen? Nei det vet du ikke :)

 

Leger gir blanke i når du hadde sex og eggløsning, de har sine retningslinjer og det er første dag av sist mens.

 

Dessuten eggløsning den 8. og sex den 14. henger ikke på greip. Egget bruker maks et døgn fra det løsner til det detter ut om det ikke ble befruktet. Om du ble gravid den 14. så hadde du eggløsning tidligst den 13. men kan ha hatt eggløsning senere fordi sæd kan leve flere dager inni livmora, tror gjennomsnittet er 3 dager eller noe sånt mens veldig god/dyktig sæd kan leve i livmora di i en uke. Så du kan i teorien blitt gravid mellom den 13. og 20. juli (om jeg ikke tenker feil). Men da den 20. var på onsdag så er det tvilsomt :) Om du er 100% sikker på at du hadde eggløsning den 8. så ble egget befruktet da.

 

Jeg tror mer på at du hadde eggløsning ca den 8. enn den 14. Fordi om du hadde eggløsning den 14. så er det veldig sent i syklusen og det skal gå ca 14 dager etter eggløsning til man får neste mens, er den perioden for kort så blir man ikke gravid. Det har noe med hormoner å gjøre, egget fester seg ikke eller noe sånt. Selvfølgelig så kjenner jeg ikke din syklus men mensen 21. juni og eggløsning 8. juli høres riktig ut. Ikke den 14. fordi det er fysisk umulig om du hadde eggløsning den 8.

 

Anonymous poster hash: 58529...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ble egget ditt befruktet ca den 14. så kan du ikke ennå ha fått en positiv test ;)

 

Anonymous poster hash: 58529...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du vet ikke nøyaktig når du ble gravid, ingen vet nøyaktig. Som jeg beskrev så vet ingen når egget fester seg og det er da man er gravid. For ikke alle befruktede egg fester seg, noen detter bare ut av livmora og dør. Egget bruker 3-5 dager på å feste seg, vet du om egget ditt festet seg den tredje, fjerde el femte dagen? Nei det vet du ikke :)

 

Leger gir blanke i når du hadde sex og eggløsning, de har sine retningslinjer og det er første dag av sist mens.

 

Dessuten eggløsning den 8. og sex den 14. henger ikke på greip. Egget bruker maks et døgn fra det løsner til det detter ut om det ikke ble befruktet. Om du ble gravid den 14. så hadde du eggløsning tidligst den 13. men kan ha hatt eggløsning senere fordi sæd kan leve flere dager inni livmora, tror gjennomsnittet er 3 dager eller noe sånt mens veldig god/dyktig sæd kan leve i livmora di i en uke. Så du kan i teorien blitt gravid mellom den 13. og 20. juli (om jeg ikke tenker feil). Men da den 20. var på onsdag så er det tvilsomt :) Om du er 100% sikker på at du hadde eggløsning den 8. så ble egget befruktet da.

 

Jeg tror mer på at du hadde eggløsning ca den 8. enn den 14. Fordi om du hadde eggløsning den 14. så er det veldig sent i syklusen og det skal gå ca 14 dager etter eggløsning til man får neste mens, er den perioden for kort så blir man ikke gravid. Det har noe med hormoner å gjøre, egget fester seg ikke eller noe sånt. Selvfølgelig så kjenner jeg ikke din syklus men mensen 21. juni og eggløsning 8. juli høres riktig ut. Ikke den 14. fordi det er fysisk umulig om du hadde eggløsning den 8.

 

Anonymous poster hash: 58529...24a

Jeg mente at egget festet seg ca 13-14 juli pga da steig temperaturen kraftig 😋😋

 

Anonymous poster hash: 7ef4e...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente at egget festet seg ca 13-14 juli pga da steig temperaturen kraftig 😋😋

 

Anonymous poster hash: 7ef4e...2bf

Ok. Eggløsning er uansett den 8. Og ikke den 14. Så da stemmer det å bruke første dag av siste mens som er ca 14 dager før din eggløsning. Alt er ca her, ikke nøyaktig.

 

Anonymous poster hash: 58529...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Eggløsning er uansett den 8. Og ikke den 14. Så da stemmer det å bruke første dag av siste mens som er ca 14 dager før din eggløsning. Alt er ca her, ikke nøyaktig.

 

Anonymous poster hash: 58529...24a

El var på dag 17 🤗🤗

Men noe må jo legene gå utifra ja. Blir jo endret ved oul uansett hvis det er noe 😊😊

 

Anonymous poster hash: 7ef4e...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siste mens var 6.november,

egget ble befruktet 11.mai

egget festet seg 24.nov.

positiv test 4.desember ;)

 

joda, det går fiiint an å vite når ting skjer ;)



Anonymous poster hash: e0bcc...0fb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

siste mens var 6.november,

egget ble befruktet 11.mai

egget festet seg 24.nov.

positiv test 4.desember ;)

 

joda, det går fiiint an å vite når ting skjer ;)

 

Anonymous poster hash: e0bcc...0fb

Tok grådig lang tid fra egget ble befruktet til det festet seg, ser ikke ut som du vet når ting skjer 😂😂

 

Anonymous poster hash: 7815c...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El var på dag 17 🤗🤗

Men noe må jo legene gå utifra ja. Blir jo endret ved oul uansett hvis det er noe 😊😊

 

Anonymous poster hash: 7ef4e...2bf

Og hva er feil med 17 dager? Det er helt normalt. At eggløsning er 14 dager etter mens er bare ca, bare noe man sier. Mange har eggløsning noen dager før eller senere, så 17 dager er helt normalt. Det er bare 3 dager senere. Så det er ingenting å bry seg om :)

 

 

Anonymous poster hash: 58529...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

siste mens var 6.november,

egget ble befruktet 11.mai

egget festet seg 24.nov.

positiv test 4.desember ;)

 

joda, det går fiiint an å vite når ting skjer ;)

 

Anonymous poster hash: e0bcc...0fb

Gratulerer! Du har termin 14. oktober fant jeg ut :)

 

Anonymous poster hash: 58529...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Du har termin 14. oktober fant jeg ut :)

 

Anonymous poster hash: 58529...24a

Nei...

 

 

 

Anonymous poster hash: c9b81...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

siste mens var 6.november,

egget ble befruktet 11.mai

egget festet seg 24.nov.

positiv test 4.desember ;)

 

joda, det går fiiint an å vite når ting skjer ;)

 

Anonymous poster hash: e0bcc...0fb

Er du sikker på disse datoene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...