Gå til innhold

Hpv vaksine som 29 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått barn, og dermed hatt sex. jeg hadde celle forandring da jeg var gravid, men hadde ingenting neste gang jeg tok prøve. Er nå 6 år siden. Kan jeg ta vaksinen? Og hva koster den?

Anonymous poster hash: 07344...53a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da er det vell for seint...?

Anonymous poster hash: 59e95...2db

Skrevet

Har du tenkt å bytte partner eller er du singel? Hvis ikke så er det liten vits i å ta den med mindre du ikke stoler fult på mannen din.

Skrevet

Må ikke den tas før puberteten?

Anonymous poster hash: c5164...69b
Skrevet

Nei.

Anonymous poster hash: 5b012...cec

Skrevet

Den gis tidlig slik at jenter ikke allerede er smittet med HPV før de får vaksinen. I HI's tilfelle så kan hun ta vaksinen men er ganske bortkastet penger når man ikke vet om hun allerede har viruset.

Hi har hatt celleforandringer i svangerskapet og har da mest sannsynlig hatt HPV viruset. Hvilken type HPV og om det har forsvunnet vet du ingenting om.

Vaksinen vil derfor kun ha effekt om du ikke har HPV 16 eller 18, i tillegg vil den kun hjelpe deg hvis du også har tenkt å skifte partner eller være singel. Er du i et gjensidig trofast forhold så vil ikke vaksinen ha noe for seg.

Skrevet

Den gis tidlig slik at jenter ikke allerede er smittet med HPV før de får vaksinen. I HI's tilfelle så kan hun ta vaksinen men er ganske bortkastet penger når man ikke vet om hun allerede har viruset.

Hi har hatt celleforandringer i svangerskapet og har da mest sannsynlig hatt HPV viruset. Hvilken type HPV og om det har forsvunnet vet du ingenting om.

Vaksinen vil derfor kun ha effekt om du ikke har HPV 16 eller 18, i tillegg vil den kun hjelpe deg hvis du også har tenkt å skifte partner eller være singel. Er du i et gjensidig trofast forhold så vil ikke vaksinen ha noe for seg.

Den gir jo beskyttelse mot flere typer HPV, så bortkastet trenger det ikke være. 

Anonymous poster hash: 29161...465

Skrevet

Har du tenkt å bytte partner eller er du singel? Hvis ikke så er det liten vits i å ta den med mindre du ikke stoler fult på mannen din.

Jeg er singel

Skrevet

Den gir jo beskyttelse mot flere typer HPV, så bortkastet trenger det ikke være.

Anonymous poster hash: 29161...465

Ikke for livmorhalskreft. De to andre typene er 6 og 11 og beskytter mot kjønnsvorter.

Skrevet

Jeg er singel

Da kan det være greit å ta den. Men den vil ikke være terapeutisk i den forstand at den hjelper deg hvis du allerede er smittet.

Skrevet

Da kan det være greit å ta den. Men den vil ikke være terapeutisk i den forstand at den hjelper deg hvis du allerede er smittet.

Må jeg ikke ta en test uansett da?

Skrevet

Må jeg ikke ta en test uansett da?

Du får ikke testet deg for HPV med mindre du har celleforandringer nå, med mindre du bor på en plass som er med i forsøket for primærscreening med HPV. Det er strenge retningslinjer for HPV testing i Norge

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...