Gå til innhold

Fy faen, så lei... Er jeg urimelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil ikke gå så inn i det i detaljer, men; Samboeren min driver "dugnadsarbeid" for familien sin, en gang i mnd ca. Og det faller alltid på en helgedag, dvs lørdagsnatt. Han jobber da såklart gratis, fordi det for dem ikke er lønnsomt å betale han. Det vil da si at JEG er "bundet" fast til huset disse dagene det gjelder. Kan f.eks ikke ta en jentetur eller finne på noe med venninner generelt de dagene det gjelder. Nå er jeg faen så lei. Han var på en hyttetur nylig, skal på en guttetur i august og en firmatur en helg i oktober. Jeg har avtalt campingtur med venninner en helg i september, siden jeg ellers er opptatt med skole og jobb, men guess what? Da må jo jeg være hjemme fordi han skal drive den føkkings dugnaden. Han mener jeg må planlegge bedre. Fy fader så PRVOSERT jeg blir. Vi hadde nettopp en diskusjon angående dette, jeg er jævlig lei...SPØRSMÅL: er jeg da urimelig? Kjenner jeg har lyst å dra på trass, så får han fikse barnevakt. Ja, nå er jeg barnslig. 

Anonymous poster hash: 31c75...ba5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde reist og så fikk han ordne barnevakt selv.

Skrevet

Føler med deg, jeg hadde blitt drit lei. Hvorfor må han gjøre dette arbeidet? Og hva er det han gjør? Hvis han bare MÅ gjøre dette bør jo du kunne booke tilsvarende mange helger fremover som er "dine", hvor han må være hjemme.

Anonymous poster hash: 74b4d...ef3

Skrevet

Er det snakk om en gang i mnd syns jeg virkelig at du ikke har noe å klage på. Samtidig må han selvsagt også være fleksibel og legge til rette for at du også kan planlegge å ta deg turer.

Skrevet

Takk. Jeg er drittlei av at han kan reise når enn det passer han, mens jeg skal sitte her hjemme å råtne opp innvendig. Takk takk takk, jeg drar uansett. Han sa at jeg kun drar for at jeg VET det er dugnadsarbeid den helga, men det er 1 av 2 frihelger jeg har den måneden. 

Skrevet

Jeg hadde reist, uten tvil. Så fikk han ordne med barnevakt selv. Hvorfor skal han få gjøre som han vil og kose seg støtt og stadig, mens du blir fastlåst hjemme hver gang han bestemmer seg for å leke dugnadshelt?

Skrevet

Føler med deg, jeg hadde blitt drit lei. Hvorfor må han gjøre dette arbeidet? Og hva er det han gjør? Hvis han bare MÅ gjøre dette bør jo du kunne booke tilsvarende mange helger fremover som er "dine", hvor han må være hjemme.

Anonymous poster hash: 74b4d...ef3

Hvorfor han må gjøre det? Nei si det. Faren hans HAR andre frivillige, men han er for stolt til å spørre andre, men belaste sine egne barn med gratisarbeid, det kan han. + at han ifølge han selv VIL gjøre det. Greit nok det, men da bør han også ha en barnevakt i backup hvis jeg vil ut av huset. Jeg skal ikke måtte belastes fordi han skal jobbe gratis, i 7-8 timer en gang i mnd midt på natta. Og nei, arbeidet er overhodet ikke viktig. 

Skrevet

En helg i måneden blir 12 helger i året, pluss gutteturer når han måtte ønske det. Når skal det være din tur da?

Jeg synes at du skal informere ham om at nå er det din tur, så han får ta sin tørn i heimen eller ordne barnevakt. Og så krever du en endring for fremtiden, slik at du også skal få muligheten til å gå ut med venninner eller dra på jenteturer en gang i blant.

Skrevet

Er det snakk om en gang i mnd syns jeg virkelig at du ikke har noe å klage på. Samtidig må han selvsagt også være fleksibel og legge til rette for at du også kan planlegge å ta deg turer.

Nei vel. Jeg har kun fri to helger i mnd, så du forstår kanskje jeg har lyst å gjøre noe hyggelig de to "få" helgene jeg har fri? Jeg føler jeg indirekte gjør svigers en bjørnetjeneste når jeg må avlyse MINE planer fordi de krever at han skal jobbe gratis. De burde da isåfall skaffet en barnevakt da? Jeg er ellers en hardarbeidende ansatt, mamma og student alle andre dager i måneden. Han virker meget lite fleksibel på dette området. 

Skrevet

Nei vel. Jeg har kun fri to helger i mnd, så du forstår kanskje jeg har lyst å gjøre noe hyggelig de to "få" helgene jeg har fri? Jeg føler jeg indirekte gjør svigers en bjørnetjeneste når jeg må avlyse MINE planer fordi de krever at han skal jobbe gratis. De burde da isåfall skaffet en barnevakt da? Jeg er ellers en hardarbeidende ansatt, mamma og student alle andre dager i måneden. Han virker meget lite fleksibel på dette området. 

I tillegg har jeg forresten jobb denne helgen han skal reise vekk i august.. Så han regner vel med at morra hans stiller opp som barnepasser mens jeg jobber!! 

Skrevet

I tillegg har jeg forresten jobb denne helgen han skal reise vekk i august.. Så han regner vel med at morra hans stiller opp som barnepasser mens jeg jobber!!

Du sa ingenting i hi om at du ofte jobber i helgene. Da er jeg enig i at det er dårlig gjort av han å love seg bort i dine frihelger.

Men at han ordner barnevakt når dere begge er opptatt er vel ok? Kos at bestemor kan passe på?

Skrevet

Du sa ingenting i hi om at du ofte jobber i helgene. Da er jeg enig i at det er dårlig gjort av han å love seg bort i dine frihelger.

Men at han ordner barnevakt når dere begge er opptatt er vel ok? Kos at bestemor kan passe på?

Ja det er nå greit det da, bare hyggelig det. Men nå er bestemor med på disse dugnadene hun også. Så det går ikke for den helgen. Men sånt av rent prinsipp: Drittlei av at han forventer at alle rundt han stiller opp når enn det måtte passe for han. Han har ikke spurt bestemor ennå om hun kan være barnepasser den helgen i august han skal vekk og jeg har jobb, allikevel har han planlagt tur. 

Skrevet

Jeg synes det er pussig at mannen din vil stille opp så regelmessig til gratisarbeid på nattestid i helgene. Når han jobber natten så ødelegger han jo mye av helgen, må slappe av/sove både før natten og for å hente seg inn dagen etterpå.

En annen ting er at jeg får en følelse av at mannen din kanskje er dumsnill og blir utnyttet. Dugnad er ikke regelmessig nattarbeid. Nå sier du ikke noe om hva arbeidet går ut på, men vær klar over at hvis mannen din skulle komme til å bli skadet når han jobber disse nettene så vil han ikke få noen yrkesskadeerstatning hvis det får varige mén. Skal han få det må han ha en arbeidskontrakt å vise til... noe jeg går ut fra at faren ikke er villig til å sørge for, fordi han da også måtte betale lønn.

Så om det er noe som helst risiko for at mannen din kan bli skadet på denne jobben, da bør han virkelig tenke seg godt om om han fortsetter å gjøre det på "dugnad" uten kontrakt.

Siden faren hans synes det er greit å bruke andre så regelmessig så er det kanskje ikke så rart om mannen din har formeninger om at det er ditt ansvar å ikke ødelegge for ham, ikke planlegge noe når han er opptatt osv.....

Jeg synes mannens svar om at du planla den jenteturen kun for å provosere ham viser at han er litt for navlebeskuende.

Sett dere ned og snakk om hvordan dere vil ha det i forholdet og familien. Om det å stille opp for faren er så viktig for ham, da må han også innse at hans valg om å arbeide gratis får følger for resten av familien hele helgene han jobber natt. Dere må bli bedre til å kommunisere og planlegge, og ikke bare ta for gitt at den andre stiller opp.

For den aktuelle helgen mener jeg det er naturlig at han skaffer barnevakt.

Anonymous poster hash: 2d272...c4a
Skrevet

Og for helgen i august når han har planlagt å reise bort ville jeg sagt til ham at siden han hadde ansvar for å passe barna når du skal på en (betalt) jobb, så må det også være hans ansvar å skaffe barnevakt den helgen.

Skrevet

Jeg synes det er pussig at mannen din vil stille opp så regelmessig til gratisarbeid på nattestid i helgene. Når han jobber natten så ødelegger han jo mye av helgen, må slappe av/sove både før natten og for å hente seg inn dagen etterpå.

En annen ting er at jeg får en følelse av at mannen din kanskje er dumsnill og blir utnyttet. Dugnad er ikke regelmessig nattarbeid. Nå sier du ikke noe om hva arbeidet går ut på, men vær klar over at hvis mannen din skulle komme til å bli skadet når han jobber disse nettene så vil han ikke få noen yrkesskadeerstatning hvis det får varige mén. Skal han få det må han ha en arbeidskontrakt å vise til... noe jeg går ut fra at faren ikke er villig til å sørge for, fordi han da også måtte betale lønn.

Så om det er noe som helst risiko for at mannen din kan bli skadet på denne jobben, da bør han virkelig tenke seg godt om om han fortsetter å gjøre det på "dugnad" uten kontrakt.

Siden faren hans synes det er greit å bruke andre så regelmessig så er det kanskje ikke så rart om mannen din har formeninger om at det er ditt ansvar å ikke ødelegge for ham, ikke planlegge noe når han er opptatt osv.....

Jeg synes mannens svar om at du planla den jenteturen kun for å provosere ham viser at han er litt for navlebeskuende.

Sett dere ned og snakk om hvordan dere vil ha det i forholdet og familien. Om det å stille opp for faren er så viktig for ham, da må han også innse at hans valg om å arbeide gratis får følger for resten av familien hele helgene han jobber natt. Dere må bli bedre til å kommunisere og planlegge, og ikke bare ta for gitt at den andre stiller opp.

For den aktuelle helgen mener jeg det er naturlig at han skaffer barnevakt.

Du har helt rett.. Har jeg ALDRI tenkt på. Faren hans utnytter han grovt, for de er jo trossalt i familie og det er en "familybusiness" Ikke rart han har fått de egenskapene da?!..Bedriften er ikke lønnsom engang om jeg kan si det slik, faren hans driver den kun fordi han synes det er gøy. Og ja, naturligvis må han sove litt ekstra osv dagen derpå, fordi han ikke er inne i hus før kl 3 om natten.. Forrige tur der han var borte fra kl 13 om formiddagen til i 17 tiden dagen etterpå, varslet han meg om dagen før han skulle dra. Hadde jeg vært riktig så barnslig hadde jeg gjort det samme for den turen jeg planlegger i høst. 

Skrevet

Du har helt rett.. Har jeg ALDRI tenkt på. Faren hans utnytter han grovt, for de er jo trossalt i familie og det er en "familybusiness" Ikke rart han har fått de egenskapene da?!..Bedriften er ikke lønnsom engang om jeg kan si det slik, faren hans driver den kun fordi han synes det er gøy. Og ja, naturligvis må han sove litt ekstra osv dagen derpå, fordi han ikke er inne i hus før kl 3 om natten.. Forrige tur der han var borte fra kl 13 om formiddagen til i 17 tiden dagen etterpå, varslet han meg om dagen før han skulle dra. Hadde jeg vært riktig så barnslig hadde jeg gjort det samme for den turen jeg planlegger i høst.

Er det de som driver en pub/bar kun for moro?!

Anonymous poster hash: 76e4a...e5c

Skrevet

dette er ikke noe og sutre over

Anonymous poster hash: b72f5...c2e
Skrevet

Jeg syns 1 gang i mnd er ganske greit at han hjelper til.MEN passer det ikke,så får han la vær da! Jeg syns han er egoistisk

Skrevet

Jeg synes ikke at en gang i måneden med å hjelpe familien er så ille. Forutsatt at det er en fast helg som du har vært med på å planlegge. Men å drive å avtale ting uten å avklare med partneren, hadde aldri blitt godtatt her i huset. Og ikke bare avtale med partneren, men vi tenker over om det er fornuftig og rettferdig også. Og det gjelder begge veier.

Anonymous poster hash: 340cf...f8e

Skrevet

En gang pr mnd er ikke mye. Da har du veldig mange andre dager å finne på noe med dine venner ol. Mannen din synes sikkert det er moro å holde på med dette innimellom.

Anonymous poster hash: 09198...a1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...