Gå til innhold

Hjelp. Manuell snuing.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må kanskje ty til dette om baby ikke snur seg snart... Hvor vondt er dette?? Høres grusomt ut

Anonymous poster hash: f9e0b...498

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel anbefalt å heller føde i seteleie enn å prøve på manuell vending? Så vidt jeg vet er det ganske risikabelt, og flere sykehus vil ikke gjøre det. Regner med du har fått god informasjon av sykehuset, så du virkelig kan vurdere selv om du tar sjansen.

Anonymous poster hash: dd664...b8e

Skrevet

Det er vel anbefalt å heller føde i seteleie enn å prøve på manuell vending? Så vidt jeg vet er det ganske risikabelt, og flere sykehus vil ikke gjøre det. Regner med du har fått god informasjon av sykehuset, så du virkelig kan vurdere selv om du tar sjansen.

Anonymous poster hash: dd664...b8e

Oi nei? Hva kan skje? Var bare legen som ikke fant leie i dag på svangerskapskontroll. Han ville vi skulle finne ut av det nå snart siden det bare er 5 uker til termin. Har bestilt privat ul starten av uke 37 nå. Hvis baby da ikke lå i hodeleie var det han som nevnte manuell vending. Men er det risikabelt vil jeg gjerne slippe.. Hatt et ks fra før.

Skrevet

Det er ikke vondt, bare litt ubehagelig. De tar først ultralyd og sparketest, så får du noe muskelavslappende (? Om jeg ikke husker feil), før de prøver å vende babyen. Det gjør ikke vondt, men det er jo litt ubehagelig når de prøver å skubbe babyen rundt. Etterpå tar de ny ultralyd og sparketest. Her var vendingsforsøket misslykket, men jeg anger ikke på at jeg forsøkte.

Anonymous poster hash: 438f6...191

Skrevet

Jeg har født barn i seteleie. Ble forsøkt vending først, uten suksess. Baby satt bom fast. Det var ganske vondt, men fort gjort. Eneste risiko jeg ble informert om var at fødsel kunne starte. Men ettersom det var nært termin så var ikke det noe stort issue. Fikk litt maserier den natta, også roet det seg.

Skrevet

Det er ikke vondt, bare litt ubehagelig. De tar først ultralyd og sparketest, så får du noe muskelavslappende (? Om jeg ikke husker feil), før de prøver å vende babyen. Det gjør ikke vondt, men det er jo litt ubehagelig når de prøver å skubbe babyen rundt. Etterpå tar de ny ultralyd og sparketest. Her var vendingsforsøket misslykket, men jeg anger ikke på at jeg forsøkte.

Utføres det alltid på sykehus? Fikk du vite noe om risiko? Hi

Skrevet

Jeg turte ikke etter å ha blitt informert om farene, og fikk stor forståelse for det på sykehuset, var visst mange sykehus som ikke gjør det i det hele tatt og det var sjeldnere og sjeldnere de gjorde det her også

Farene er bl.a

Morkaken løsner med alle komplikasjonene det innebærer.

Blødning.

Babyen blir stresset og bæsjer i fostervannet så der blir misfarget og forurenset

At navlestrengen blir tvunnet rundt babykroppen/halsen på ugunstig måte

At du går akutt i fødsel

Anonymous poster hash: 122da...91f

Skrevet

Du trenger forresten ikke privat ultralyd, om lege eller jordmor mistenker seteleie i uke 36/37 skal du bli henvist til ul for å sjekke leie før de eventuelt bestemmer om de skal prøve vendingsforsøk. På nr.2 hadde jeg for lite fostervann at de ville prøve.

Skrevet

Utføres det alltid på sykehus? Fikk du vite noe om risiko? Hi

Ja, blir utført på sykehus på føden. Husker ikke at jeg ble informert om risiko, tror jeg uansett ville tatt sjansen da for jeg ønsker en naturlig fødsel. Men det ble desverre planlagt keisersnitt (som gikk veldig fint).

Skrevet

Du trenger forresten ikke privat ultralyd, om lege eller jordmor mistenker seteleie i uke 36/37 skal du bli henvist til ul for å sjekke leie før de eventuelt bestemmer om de skal prøve vendingsforsøk. På nr.2 hadde jeg for lite fostervann at de ville prøve.

Det var det jeg trodde, men legen nevnte ingenting om henvisning. Er i uke 35, er det derfor? Har kun sjekk hos jordmor igjen i uke 38. Det mente legen var for seint... Dumt å betale 1000 kr for privat da 😐 Hi

Skrevet

Om du ikke har fått henvisning, ring direkte til føden så hjelper de deg nok og setter opp time. Bare forklar at fastlegen er håpløs.

Anonymous poster hash: eef68...b48

Skrevet

Det var det jeg trodde, men legen nevnte ingenting om henvisning. Er i uke 35, er det derfor? Har kun sjekk hos jordmor igjen i uke 38. Det mente legen var for seint... Dumt å betale 1000 kr for privat da 😐 Hi

De henviser ikke så tidlig, be om ny sjekk av leie i neste uke.

Skrevet

De henviser ikke så tidlig, be om ny sjekk av leie i neste uke.

Det ville han ikke, da måtte jeg fikse selv med jordmor, men hun er på ferie😬 Så jeg måtte bare finne ut av det.. Er det liksom 36 som er grensen for å bli henvist da? 😳 Han ville jeg skulle ta ul eller bli sjekket neste uke. Dumt han ikke bare kan henvise..

Skrevet

Det ville han ikke, da måtte jeg fikse selv med jordmor, men hun er på ferie😬 Så jeg måtte bare finne ut av det.. Er det liksom 36 som er grensen for å bli henvist da? 😳 Han ville jeg skulle ta ul eller bli sjekket neste uke. Dumt han ikke bare kan henvise..

Det der hørtes sært ut.. Ring føden og forklar situasjonen. Eller ring jordmorkontoret og hør om du får komme til en annen jordmor siden din er på ferie. Det skal være noen som følger opp gravide selv om det er ferie. Men ikke vær så alt for bekymret om ikke legen finner ut av leie, han hørtes ikke ut å ha så alt for stor erfaring med gravide. Med mine barn som begge var seteleie så satt de under hele svangerskapet. Om jordmoren din tidliger mener det har vært hodeleie så er babyen din mest sansynlig fremdeles i hodeleie. Er sjeldent de snur seg i seteleie så sent i svangerskapet.
Skrevet

Det der hørtes sært ut.. Ring føden og forklar situasjonen. Eller ring jordmorkontoret og hør om du får komme til en annen jordmor siden din er på ferie. Det skal være noen som følger opp gravide selv om det er ferie. Men ikke vær så alt for bekymret om ikke legen finner ut av leie, han hørtes ikke ut å ha så alt for stor erfaring med gravide. Med mine barn som begge var seteleie så satt de under hele svangerskapet. Om jordmoren din tidliger mener det har vært hodeleie så er babyen din mest sansynlig fremdeles i hodeleie. Er sjeldent de snur seg i seteleie så sent i svangerskapet.

Takk for svar. Ja jeg ringer først helsestasjon i morgen og hører. Sist hun sjekket leie lå baby litt på skrå... Ikke hodeleie, men dette er i min uke 32 eller noe, så det var jo ganske tidlig.... Jeg får ringe evt føden om jordmor ikke kan på helsestasjon. Har bestilt privat ul i dag, men avbestiller om jeg blir henvist. Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...