Anonym bruker Skrevet 19. juli 2016 #1 Skrevet 19. juli 2016 Hei. Har i mange år slitt med luftveiene, blant annet mandlene, venter nå på operasjon fordi de støtt og stadig hovner opp. Når jeg bodde i en leilighet for et par år siden, var det mugg i leiligheten. Det var så ille at jeg ikke greide puste inne på soverommet (dette var før jeg fant ut det var mugg på soverommet). Har hele tiden tenkt det er mandlene, så har greid å "mase" meg til en operasjon. Har derimot aldri vært sjekket for astma. Har tidligere slitt med atopisk eksem, men dette var som barn/ungdom, er nå 27 år. Nå på sommeren spesielt er det SÅ ille, har konstant et trykk i brystet. Ved trening gjør det vondt å puste, og igår måte jeg stoppe bilen for å trekke frisk luft etter 45 min på trening (da ble det så ille at jeg ikke greide mere). Jeg kjenner jeg har mye slim i halsen og lengre ned, som jeg ikke får opp. Tørrhoste og tørr i halsen..Har kjøpt slimoppløsende mm, men det hjelper INGENTING. Er forøvrig heller ikke elendig form, trener en del - men som sagt - i det siste har jeg kviet meg fordi pusten forverres. Nettene er et rent helvete for tiden, og jeg kjenner et konstant trykk i brystet og våkner med at jeg gisper etter pust. I natt drømte jeg at jeg holdt på å kveles, og våknet med at jeg måtte sette meg opp i senga. Legene jeg har vært hos har aldri foreslått å teste for astma, så skal spørre selv. Leser at det er klassisk at det er verre i perioder, og det stemmer på en prikk her. Tok allergitester i fjor, men legen mente jeg ikke var allergisk. Har to katter i hus, langhårede, men har jeg astma må de jo omplasseres. Har derimot ikke pipelyder i brystet som jeg leser er klassisk, men desidert tung pust Ringer dem i morgen og håper på time så snart som mulig. Lurer på om noen kjenner seg igjen? Også lurer jeg på, dersom jeg tar en test. hvor lang tid tar det da før man får svar? Langt, men er takknemlig for erfaringer..Hvis medisiner kan hjelpe meg med luftveisplagene er jeg evig takknemlig. Anonymous poster hash: 37e8c...f42
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2016 #2 Skrevet 19. juli 2016 Jeg har astma, og har ikke dine symptomer. Har aldri trykk i brystet, lite slim. På meg, tetter halsen seg, og det er vondt å puste ut og det piper, pipingen kommer raskt. Men man har jo gjerne forskjellige symptomer. Hadde tatt kontakt med lege, og spurt om å få ta astma test. Mange har en på legekontoret og. Anonymous poster hash: 17a11...aca
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2016 #3 Skrevet 19. juli 2016 Jeg har astma og kjenner meg godt igjen i det med tung pust og trykk i brystet. Det føles nesten som om noen har snørt et belte rundt brystkassen som gjør det vanskelig å puste. Snakk med legen og be om å bli testet. Anonymous poster hash: db10e...de5
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2016 #4 Skrevet 19. juli 2016 Jeg har astma og har alltid mye slim i halsen. Tåler ikke noe særlig med anstrengelse, er mye ør og rar i hodet og har en klaustrofobisk følelse og må ofte trekke godt etter pusten og sukke en del. Anonymous poster hash: 93acf...e3d
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2016 #5 Skrevet 19. juli 2016 Jeg har astma og har alltid mye slim i halsen. Tåler ikke noe særlig med anstrengelse, er mye ør og rar i hodet og har en klaustrofobisk følelse og må ofte trekke godt etter pusten og sukke en del. Anonymous poster hash: 93acf...e3d Du har det ja? Jeg kjenner slimet ligge bak i halsen på en måte, men uansett hvor mye jeg hoster eller slikt - kommer det ikke opp. Jeg har de siste nettene lagt meg kl 2-3 på natta, fordi jeg VET det blir ille idet jeg legger hodet på puta på soverommet. Jeg blir selvsagt trøtt som alle andre etter lange dager, men idet kroppen slapper av, snører halsen seg sammen og jeg sliter med pusten. Jeg er redd for å sove De siste nettene har jeg måtte sove sittende i sofaen. Skulle så ønske det fantes en medisin som ga meg en god natt i det minste.... Anonymous poster hash: 37e8c...f42
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2016 #6 Skrevet 19. juli 2016 Var jeg deg så ville jeg fått sjekket ut det med muggsopp, Hi. Noen som er utsatt for slike store muggsoppmengder kan få lungeproblemer lignende astma. Legg vekt på hvor ille det var med mugg i den tidligere leiligheten når du snakker med legene. Ikke sikkert det er det som nå gir deg problemer, men det bør absolutt sjekkes ut videre! Om du har fått astma eller astmalignende symptomer i voksen alder så les deg litt opp på bakterien "chlamydia pneumoniae and asthma". En god del av astma som debuterer som voksen kan ha den bakterien som årsak, da må bakterien behandles. Dette overses dessverre ofte i norsk helsevesen. Den har en livssyklus som ligner borrelia, så kortvarig antibiotika er sjelden nok. Les deg opp på dette selv, for legene kan sjelden noe/nok om det. Heller ikke sikkert at det er aktuelt for deg, men sjekk det ut. Det kan etterligne astma fullt ut, bare at man sjelden har god nok effekt av astmamedisinene. Ellers er det helt tydelig at du bør henvises videre, så krev at legen din henviser deg til lungespesialist på sykehuset. Ikke underdriv symptomene dine, fortell akkurat hvor ille det har vært og er for deg. Anonymous poster hash: 76c4b...a99
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2016 #7 Skrevet 19. juli 2016 Jeg har også astma og kjenner godt igjen det du beskriver. Etter trening (uten medisiner) er det som å være anpusten, med en steinblokk på brystkassa og kun kunne puste gjennom ett sugerør. 😜😄😄 Kjenner veldig igjen drømmen din også. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har drømt at jeg har gått ned i en myr, druknet osv. Med rette astmamedisiner lever jeg som normalt, uten plager, men må ta ekstra medisin før trening. Ang. katt. Ikke sikkert du trenger å omplassere. Det kommer ann på mye. Først og fremst om du er allergisk mot katt. Men allergier er snodige greier. Vår eldste datter tåler ikke katt, egentlig. Men vi fant ut at hun tåler langhåret og ikke korthåret. Trodde først det var fordi korthårede sprer allergener mer og langhåret "holder på" allergenene. Men nei, langhårete kan hun kose med og ligge med nesa inn i pelsen på, uten å få noen symptomer etterpå. Men vi merker på pusten hennes om hun har vært i samme rom som en korthåret katt. Noen allergikere kan tåle en katt de har hatt siden den var kattunge, men reagerer på fremmede katter. Prøv ut medisin og blir du bra er jo alt bra. Trenger ikke hive ut katten da. 👍 Anonymous poster hash: a1751...f56
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2016 #8 Skrevet 19. juli 2016 Jeg har også astma og kjenner godt igjen det du beskriver. Etter trening (uten medisiner) er det som å være anpusten, med en steinblokk på brystkassa og kun kunne puste gjennom ett sugerør. Kjenner veldig igjen drømmen din også. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har drømt at jeg har gått ned i en myr, druknet osv. Med rette astmamedisiner lever jeg som normalt, uten plager, men må ta ekstra medisin før trening. Ang. katt. Ikke sikkert du trenger å omplassere. Det kommer ann på mye. Først og fremst om du er allergisk mot katt. Men allergier er snodige greier. Vår eldste datter tåler ikke katt, egentlig. Men vi fant ut at hun tåler langhåret og ikke korthåret. Trodde først det var fordi korthårede sprer allergener mer og langhåret "holder på" allergenene. Men nei, langhårete kan hun kose med og ligge med nesa inn i pelsen på, uten å få noen symptomer etterpå. Men vi merker på pusten hennes om hun har vært i samme rom som en korthåret katt. Noen allergikere kan tåle en katt de har hatt siden den var kattunge, men reagerer på fremmede katter. Prøv ut medisin og blir du bra er jo alt bra. Trenger ikke hive ut katten da. Anonymous poster hash: a1751...f56 Det du sier ang katt er veldig sant. Broren min har to katter hjemme som han ikke reagerer noe særlig på, men med en gang han kommer til meg, så blir han tett. Jeg har en korthåret sort katt, har hørt at de er de værste når det gjelder astma og allergi. Selv reagerer jeg ikke på katt i det hele tatt, har og astma, men i mye mildere grad enn min bror. Anonymous poster hash: 9ce3a...fc9
Giss Skrevet 20. juli 2016 #9 Skrevet 20. juli 2016 Astma kommer i så mange varianter og folk reagerer på så forskjellige ting at du kan ikke finne det ut via å sjekke symptomer med oss her. Jeg fikk konstatert astma som voksen. Selv tenkte jeg slett ikke i den retningen fordi jeg ikke får den klassiske pipende pusten. Jeg har hatt det lenge uten å få diagnosen og uten at min lege den gangen reagerte. Jeg tror jeg forsøkte alt man kan få uten resept på apoteket. Ingenting hjalp. På et tidspunkt fikk jeg en ny lege og en gang det var ekstra slemt og jeg fikk skikkelig anfall i venteværelset på legekontoret skjønte hun det. Det ble gjennomført noen pusteprøver og tatt en blodprøve. Og så var jeg vel tilbake med noen ukers mellomrom for kontroller helt i starten. Om du mistenker astma så ring og bestill tid hos legen med en gang.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2016 #10 Skrevet 20. juli 2016 Jeg har også astma og kjenner godt igjen det du beskriver. Etter trening (uten medisiner) er det som å være anpusten, med en steinblokk på brystkassa og kun kunne puste gjennom ett sugerør. Kjenner veldig igjen drømmen din også. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har drømt at jeg har gått ned i en myr, druknet osv. Med rette astmamedisiner lever jeg som normalt, uten plager, men må ta ekstra medisin før trening. Ang. katt. Ikke sikkert du trenger å omplassere. Det kommer ann på mye. Først og fremst om du er allergisk mot katt. Men allergier er snodige greier. Vår eldste datter tåler ikke katt, egentlig. Men vi fant ut at hun tåler langhåret og ikke korthåret. Trodde først det var fordi korthårede sprer allergener mer og langhåret "holder på" allergenene. Men nei, langhårete kan hun kose med og ligge med nesa inn i pelsen på, uten å få noen symptomer etterpå. Men vi merker på pusten hennes om hun har vært i samme rom som en korthåret katt. Noen allergikere kan tåle en katt de har hatt siden den var kattunge, men reagerer på fremmede katter. Prøv ut medisin og blir du bra er jo alt bra. Trenger ikke hive ut katten da. Anonymous poster hash: a1751...f56 Samboeren min har alvorlig astma, og han reagerer ikke på kattene. Legen vil ta blodprøver å finne ut hva du reagerer på. Så ikke ta for gitt at kattene er skyld i noe. Angående katter og allergi, så er ikke alt svart og hvitt. Nabogutten er veldig allergisk, hovner opp og får pusteproblemer. Men vår katt reagerer han ingenting på Anonymous poster hash: a5123...507
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå