Gå til innhold

Dere som har hatt hyperemesis..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 8 uker på vei og har vært nesten sengeliggende nå i 2 uker med ekstrem svangerskapskvalme. Kaster opp mange ganger i løpet av dagen, til og med når magen er tom er det som den prøver å kvitte seg med alle innvollene mine (Beklager detaljer). Det er ingenting som frister av mat, men det hjelper å spise en kjeks eller kavring nå og da. Det hender jeg plutselig får lyst på vanlig mat, men da blir jeg raskt veldig dårlig etterpå. All mat smaker annerledes, jeg har alltid en fæl bismak i munnen som gjør at alt smaker bittert.

Jeg kjenner jeg er så sliten. Å bli med mannen på en liten handletur i butikken tar all energi ut av meg og jeg kan sove i flere timer etterpå. Kroppen verker på samme måte som når man har influensa og jeg føler meg rett og slett skikkelig syk. Er alle disse symptomene vanlige når man har hyperemesis? Begynner å bli bekymret for at det er noe galt med fosteret.

Anonymous poster hash: b2c76...b4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det slik. Kom meg ikke ut av sengen selv for å dusje. Kastet opp bare jeg beveget hodet. God bedring!!

Skrevet

Høres normalt ut! Du kan få kvalmelindrende medisiner! Postafen er det tryggeste alternativet og er godt utprøvd og har ikke vist noen skader på fosteret. Dette er reseptfritt, men det kan likevel være greit å snakke med legen.

En liten trøst er at det er mindre sjanse for spontanabort når en er kvalm!

Ellers er det bare å få i seg det en klarer, slappe av og sove mest mulig og bare holde ut!

Jeg måtte drikke næringsdrikker fra apoteket fordi jeg gikk mye ned i vekt.

Jeg var bekymret for at babyen min ikke fikk nok næring i magen men jeg fikk en sunn og frisk gutt på 4 kilo! Barnet vil stort sett ta den næringen det trenger!

Det er grusomt når det står på men det går over og du får verdens beste premie!

Skrevet

Jeg har hyperemesis. I starten klare jeg ikke spise noenting. Fikk i meg minimalt på et par uker. Kastet bare opp alt. 5-10 ganger i døgnet. Til slutt klarte jeg ikke stå oppreist. Måtte ha hjelp til legen. Fullt utslag på ketoner i urinen(viser at jeg hadde sultet).Viste tegn til dehydrering og generelt ikke i stand til å spise eller drikke på egenhånd. Ble lagt inn på gynekologisk avdeling for væskebehandling. Måtte skrive kostliste og fikk energidrikker og næringsdrikker. 3-4 dager der gjorde at jeg kom meg litt oppå. Etter dette gikk jeg annen hver dag poliklinisk for væskebehandling. Det hjelper litt. Ble veldig dårlig igjen i tre perioder, innlagt tre ganger. Måtte nesten få sonde på et tidspunkt. Kastet opp daglig fra uke 7-29. Kjenner igjen bismak i munnen. En uvelfølelse hele dagen. Lite energi. Konstant kvalm. Sliter med å gå opp trapper uten å bli anpustnen. Mitt råd til deg: gå til legen, få væskebehandling om nødvendig. Kroppen blir mer i balanse

Anonymous poster hash: 6da15...2d7

Skrevet

Takk for svar. Jeg har vært hos legen og er blitt sykemeldt. Han nevnte ingenting om kvalmestillende, bare at det kunne ende med innleggelse om det fortsatte. Skal spørre om det neste gang.

En liten trøst at det ikke er tegn på at noe er galt med fosteret ihvertfall. Men kjenner jeg angrer på hele graviditeten. Trodde ikke det gikk an å bli så dårlig.

Anonymous poster hash: b2c76...b4e

Skrevet

Du kan også prøve slike sea bands, armbånd mot sjøsyke, fås kjøpt på apoteket. Jeg vet om noen som har hatt effekt av dem, selv om jeg ikke merket noen forskjell selv. Men de er ufarlige og garantert uten bivirkning.

God bedring, håper det går raskt over!

Skrevet

Kanskje du er ekstremt kvalm uten hyperemesis? Når jeg hadde det kunne jeg aldri i min villeste fantasi blitt med på noe handletur. Tålte ikke lys eller lyd, ikke engang fra mobilen, uten at jeg kastet opp. Måtte bæres ut på toalett og i bilen for p komme meg til lege. Ble innlagt og fikk væske og zofran. Be om kvalmestillende, kanskje det letter hverdagen din. Jeg fikk selvmordstanker for det var så jævlig...

Anonymous poster hash: af8c4...647

Skrevet

Høres normalt ut! Du kan få kvalmelindrende medisiner! Postafen er det tryggeste alternativet og er godt utprøvd og har ikke vist noen skader på fosteret. Dette er reseptfritt, men det kan likevel være greit å snakke med legen.

En liten trøst er at det er mindre sjanse for spontanabort når en er kvalm!

Ellers er det bare å få i seg det en klarer, slappe av og sove mest mulig og bare holde ut!

Jeg måtte drikke næringsdrikker fra apoteket fordi jeg gikk mye ned i vekt.

Jeg var bekymret for at babyen min ikke fikk nok næring i magen men jeg fikk en sunn og frisk gutt på 4 kilo! Barnet vil stort sett ta den næringen det trenger!

Det er grusomt når det står på men det går over og du får verdens beste premie!

Hvorfor er det mindre sjangs for spontanabort hvis man er kvalm?

Anonymous poster hash: a2f46...2fc

Skrevet

Be om kvalmestillende!! Jeg fikk det og har beholdt maten på 4. Dag! Bank i bordet* det er en ny verden. Er fremdeles bundet til sofaen, men får i meg mat og drikke.

Skrevet

Du kan også prøve slike sea bands, armbånd mot sjøsyke, fås kjøpt på apoteket. Jeg vet om noen som har hatt effekt av dem, selv om jeg ikke merket noen forskjell selv. Men de er ufarlige og garantert uten bivirkning.

God bedring, håper det går raskt over!

Velment råd, men om det er hyperemesis vil det aldri virke...

Skrevet

Jeg har hatt det i begge svangerskap, og det er grusomt. Kastet opp ca hvert 5. minutt, samme om det var noe å kaste opp eller ikke. Første gangen rakk jeg i hvert fall å ha vannet jeg drakk i kanskje 1 min før det kom opp. Andre svangerskap så kastet jeg opp bare i det vannet traff leppene. Så da ble jeg lagt inn allerede i uke 5. Begge barna var sunne og friske.

Har en venninne som var sånn hele svangerskapet, hun var og innlagt på sykehus mesteparten av svangerskapet, og ungen var sunn og frisk.

Anonymous poster hash: 2a8d1...a1f
Skrevet

Velment råd, men om det er hyperemesis vil det aldri virke...

Enig! Det vil aldri funke.. hilsen ei med tidligere HG.. meld deg inn i gruppen hyperemesis Norge på facebook. Mange som deler felles skjebne der.

Anonymous poster hash: ab22e...786

Skrevet

Hvorfor er det mindre sjangs for spontanabort hvis man er kvalm?

Anonymous poster hash: a2f46...2fc

Det lurer jeg også på... hilsen ei med HG-spontanabort....

Anonymous poster hash: ab22e...786

Skrevet

Høres ut som du har en mildere variant av HG når du klarer å være på handletur :) Jeg klarte ikke gå 10 meter utenfor døra for å mate kaninen engang (jada, noen andre matet den), klarte bare ligge på et kaldt, mørkt og stille rom. Ikke lese, ikke tv...ingenting. Bare kastet opp og kastet opp.

Anonymous poster hash: fc644...f06
Skrevet

Jeg spydde som en gris, sikkert 20 ganger dagen med magesyre og gruff. Varte 15 uker før det gacseg over natten, alikevel sa legen det ikke var hyperemesis.

Har du fått diagnosen?

Anonymous poster hash: 75c6e...a2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...