Anonym bruker Skrevet 18. juli 2016 #1 Skrevet 18. juli 2016 Er en selvfølge at vår rydder opp leker etter seg, rydder rommet sitt, henger opp klær og setter på plass sko/ klær/ ting hun har brukt. Kom på i dag at begge barna ( både 5 og snart 3 åring) burde ta av tallerkener og glass etter seg så startet med det dag som fast rutine. Har også innført at at hun frakter skitne klær selv innpå vaskerommet. Ellers så bruker hun innimellom å hjelpe til med å ta/ inn ut av oppvaskmaskin, matlaging og div hagearbeid. Dette er mer når hun selv tar initiativet. Må selvfølgelig minne henne på de selvfølgelige tingene mange ganger men stort sett gjør hun det automatisk. Er dette mye eller lite "gjøremål" ift Deres 5 åring. Anonymous poster hash: 699c2...21e
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2016 #2 Skrevet 18. juli 2016 5 åringen går ut med søppel ved behov. Og fyller opp papp dunken hver 4 uke. Rydde lekene på stua hver kveld, rommet med hjelp når det blir for ille der inne. Legge klær i skittentøtet. Henge opp jakke og sette på plass sko. Bære sin egen teller og bestikk etter mat unn på kjøkken, mat avfall skal i matsøppel. Anonymous poster hash: 40f48...fbc
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2016 #3 Skrevet 18. juli 2016 Omtrent det samme som min på nesten 5, bortsett fra at han legger skitne klær i kurven på badet siden badet og soverommene er i 2. etasje og vaskerommet i kjelleren. Han hjelper også til med støvtørking og klesvask av og til, men det er bare fordi han synes det er gøy, og det er mer ekstra jobb for meg enn hjelp. Men jeg hjelper ham med å rydde rommet når han har hatt besøk og besøket blir plutselig hentet så de ikke rekker å hjelpe til å rydde opp. Har ikke hjerte til å la ham rydde alene når gjester har endevendt rommet hans. Anonymous poster hash: 861aa...0f3
TPK Skrevet 19. juli 2016 #4 Skrevet 19. juli 2016 Nå er min 6, men han gjør ikke så mye hjemme. Legger sokker og truser i skittentøyskurven, resten vil jeg se over først (brukes igjen hvis det ikke er for ille). Rydder en sjelden gang på rommet, kanskje en gang i uka. Dvs da bare slenger de (han og broren på 4) alle lekene opp i kasser. Ingen sortering. Tar ut bosset hvis vi spør/maser. Henter posten. Mater katten en gang i blant. Kan hjelpe til å tørke støv eller støvsuge, men det er mest fordi han synes det er gøy.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2016 #5 Skrevet 19. juli 2016 -Rydder egne leker. -Hjelper enten til med å dekke på eller av spisebordet. -Legge egne klær i skittentøyskurven. -henge opp uteblir og rydde på plass sko etter vi kommer hjem Dette er faste plikter, ellers så spør jeg barna innimellom om de vil hjelpe til med klesvask, oppvaskmaskin, tørke støv, skifte på senger osv. Anonymous poster hash: f4719...88d
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2016 #6 Skrevet 19. juli 2016 Min jente er fem og et halvt og hennes plikter er å rydde alle lekene hver kveld (hun må også rydde vekk lekene hun har lekt med når hun begynner med en annen lek). Hun er med å rydde på/av bordet, smører på knekkebrød til meg og henne til frokost når jeg dusjer (dette er kun finne knekkebrød og ha på tubeost, men gud så stolt hun er av at dette er noe hun gjør hver morgen for å hjelpe mamma). Hun henger opp ytterklær og rydder vekk skoene og pakker ut barnehagesekken. Hun henter posten hver dag, og har som fast jobb (hun insisterer og blir sur hvis jeg gjør det) nå på sommeren og plukke visne blomster på alle uteblomstene i krukker. I tillegg er hun med å tørke støv, men det er ikke så veldig effektivt, men vi koser oss iallefall sammen. I tillegg til dette baker jeg brød/rundstykker annenhver lørdag og da er hun med fast med på det. Til slutt holder hun rommet sitt iorden og legger sølete klær i skittentøydunken. Anonymous poster hash: 7c4ed...567
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå