Gå til innhold

Hva skjer med jernstekepannen??!! Ikke jern inni???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Virker som at øverste lag faller av, og  under noe grått/sølvaktig.... Er det ikke jern tvers igjennom da? Er jo tung som bly....

Hva er inni? Tør jo ikke bruke den nå... Kanskje noe skummelt metall inni der....

Men, dette var jo litt rart. Er ikke en jernpanne en jernpanne? Gammel er den også....

Mystisk... 

Eller går den bare litt i oppløsning sånn over tid, og det er jern fremdeles det under??

Har prøvd å google men finner ikke noe svar...

Anonymous poster hash: 908db...3ad
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis den er gammel kan det være "stekerester" som plutselig løsner etter mange år. Arvet en veldig gammel jernbanen, den ble aldri vasket bare kokt ut, det lå dermed et belegg av gammel stekesky. Min bestemor ble forbannet da jeg fortalte at jeg hadde skrapet det bort og oljer den på nytt for hun sa at det var nettopp gammel stekesky som gir den gode jernbanen smaken..

Anonymous poster hash: 7850c...c3a

Skrevet

Jeg vet neimen ikke, men takk for tilbakemelding. Den ser ut i bunnen som på kantene, sort.... bortsett fra at noe av det sorte har begynt å gå bort i bunnen....

Hvordan så din ut etter å ha fjernet stekebelegget? Hvilken farge under?

Skrevet

Det ser kanskje litt ut som at det er et øvre lag som er i ferd med å bli borte. Jeg tror kanskje ikke det er et stekelag som har festet seg og som nå faller av igjen... ? Pannen er ellers veldig systematisk i fargen, for å si det sånn... Den ser helt lik ut over alt, bortsett fra der det har falt av litt.... Noen som kjenner igjen beskrivelsen? Er det fremdeles jern det under der?

Skrevet

Hvis den er gammel kan det være "stekerester" som plutselig løsner etter mange år. Arvet en veldig gammel jernbanen, den ble aldri vasket bare kokt ut, det lå dermed et belegg av gammel stekesky. Min bestemor ble forbannet da jeg fortalte at jeg hadde skrapet det bort og oljer den på nytt for hun sa at det var nettopp gammel stekesky som gir den gode jernbanen smaken..

Anonymous poster hash: 7850c...c3a

Da lærte jeg noe nytt - at jernbanen har smak ;) ...av og til blir autocorrekt skyld i ganske morsomme og søte feil :)

Hi, jeg har hørt det samme som anonym c3a skriver om. Men jeg har også vært borti en panne som mistet belegg på en veldig pussig måte. Det var en jernpanne med belegg inni, en form for non-stick-belegg. Den var visst ikke brukende når belegget var borte (noe skadelige stoffer kunne lekke ut, visstnok).

Jeg ville sjekket med en butikk som selger den typen jernpanne for å være sikker.

Anonymous poster hash: 71cce...0d0

Skrevet

Absolutt litt skummelt det her. Tør ikke bruke den. Kan jo være noe mindre sunt under. Pannen er ganske gammel, kanskje 40 år eller noe, så jeg får ikke sjekket i butikk. Den har forresten en blåfarge på utsiden. Det kan jo kanskje tyde på at den ikke er helt ekte? De ordentlig gamle, som ihvertfall er ekte tvers igjennom er jo maken på utsiden som innsiden.

Hmmm.... dette var da litt mystisk.

Hva er poenget liksom om en jernpanne ikke har jern tvers igjennom....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...