Gå til innhold

Ferie når man er 40 % sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan blir det med lønn da, får jeg lønn som vanlig selv om jeg har ferie midt i sykemeldinga? Vi skal reise ut av Norge i ferien, og disse billettene ble jo bestilt lenge før jeg ble sykemeldt. Skal til legen i neste uke, kan jeg be han sykemelde meg videre kun til dagen før jeg tar ut ferie? Har lite lyst å ikke få lønn i to uker liksom :/

Anonymous poster hash: 2bd30...33b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan blir det med lønn da, får jeg lønn som vanlig selv om jeg har ferie midt i sykemeldinga? Vi skal reise ut av Norge i ferien, og disse billettene ble jo bestilt lenge før jeg ble sykemeldt. Skal til legen i neste uke, kan jeg be han sykemelde meg videre kun til dagen før jeg tar ut ferie? Har lite lyst å ikke få lønn i to uker liksom :/

Du går jo feriepenger når du har ferie, ikke lønn.

Anonymous poster hash: fedad...616

Skrevet

Du får jo uansett ikke lønn for ferien din

Anonymous poster hash: d1f72...812
Skrevet

Du krysse av på ferie på utfyllingsdelen av sykemeldingen. Du får ikke sykepenger, det er meningen du skal leve av feriepengene.

Om du får lønn fra arbeidsgiver når du avvikler ferie kommer av på ordningen dere har, de fleste på fastlønn får bare feriepenger i månedskiftet juni/juli og ingen lønn da, men så får de lønn når ferien avvikles.

Anonymous poster hash: dedec...4ea

Skrevet

Men jeg er jo trekt for de 5 ukene jeg har å ta i ferie hvert år, så jeg får lønn som vanlig de 5 ukene jeg har setter meg opp på ferie? Jeg har fastlønn ja, og fikk utbetalt feriepenger i juni. Bare blir litt forvirra når jeg er sykemeldt, for jeg undres da om jeg går over til vanlig lønn de 2 ukene eller om det er sykepengene som gjelder. For da får jeg jo mindre lønn?

HI

Skrevet

Men jeg er jo trekt for de 5 ukene jeg har å ta i ferie hvert år, så jeg får lønn som vanlig de 5 ukene jeg har setter meg opp på ferie? Jeg har fastlønn ja, og fikk utbetalt feriepenger i juni. Bare blir litt forvirra når jeg er sykemeldt, for jeg undres da om jeg går over til vanlig lønn de 2 ukene eller om det er sykepengene som gjelder. For da får jeg jo mindre lønn?

HI

Da vil jeg tro du får vanlig lønn uten å si det sikkert

Skrevet

Da vil jeg tro du får vanlig lønn uten å si det sikkert

Okei, ja det er jo det jeg håper på. Jeg tenker det er jo det logiske siden dette er penger jeg allerede er trekt for så jeg skal kunne ha 5 uker ferie, så jeg forstår det slik at feriepengene stopper opp i de 2 ukene jeg har ferie, og jeg får da lønn fra arbeidsgiver som vanlig. Fikk litt skrekken her når jeg leste og tolket det litt dithen at jeg ikke kom til å få lønn di to ukene jeg skal ha ferie, puh!

HI

Skrevet

Okei, ja det er jo det jeg håper på. Jeg tenker det er jo det logiske siden dette er penger jeg allerede er trekt for så jeg skal kunne ha 5 uker ferie, så jeg forstår det slik at feriepengene stopper opp i de 2 ukene jeg har ferie, og jeg får da lønn fra arbeidsgiver som vanlig. Fikk litt skrekken her når jeg leste og tolket det litt dithen at jeg ikke kom til å få lønn di to ukene jeg skal ha ferie, puh!

HI

Nå ble jeg litt usikker her. Lønna du du skulle fått i ferien, hvilken periode er den for? Du vil vel uansett ikke få full lønn, for du har sannsynligvis allerede fått sykepenger for den perioden

Skrevet

HI

Hva mener du med at du er trekt i lønn allerede?

Skrevet

Vi har ikke ferie med lønn i xxx – ingen av oss.

Vi trekker alltid 5 uker ferie på alle i juni (automatisk 5 uker trekk – fordi ferieloven sier at ALLE skal ha, og det er arbeidsgivers ansvar å se til at ferien avvikles).

Din lønn i juni vil se slik ut:

Vanlig månedslønn

-5 uker ferietrekk

+ feriepenger (opptjent i 2014)

= juni lønn.

Dette er en epost jeg fikk av lønningskontoret da jeg skrev til dem for å spørre hvordan dette med lønn i ferie fungerer. Det vil jo da si at jeg skal ha ferie med lønn selv om jeg er sykemeldt?

HI

Skrevet

Er det nav eller jobben som betaler sykepengene dine?

Om det er jobben og du skriver på sykemeldingen at du skal ha ferie så er det jobben som betaler ut vanlig lønn og de får ikke det tilbakebetalt fra nav. Når du allerede er trukket for ferie i juni så er det nærliggende og tro at du får full lønn når du har ferie

Anonymous poster hash: 40365...8fe

Skrevet

Du drar da på ferie uten sykmelding og får lønn av arbeidsgiver for de to ukene.

Store firmaer gjør det ofte slik så dette er vanlig.

Skrevet

Spørsmålet er om du fikk sykepenger i juni i tillegg til feriepengene...

Skrevet

Får du sykepenger fra nav så får du ikke sykepenger når du krysser av for ferie. Får du sykepenger direkte fra jobb vet jeg ikke....

Skrevet

Spørsmålet er om du fikk sykepenger i juni i tillegg til feriepengene...

Feriepenger er jo tjent opp i fjor så det har ikke noe med sykepengene å gjøre.

Lønn derimot..

Skrevet

Vi har ikke ferie med lønn i xxx – ingen av oss.

Vi trekker alltid 5 uker ferie på alle i juni (automatisk 5 uker trekk – fordi ferieloven sier at ALLE skal ha, og det er arbeidsgivers ansvar å se til at ferien avvikles).

Din lønn i juni vil se slik ut:

Vanlig månedslønn

-5 uker ferietrekk

+ feriepenger (opptjent i 2014)

= juni lønn.

Dette er en epost jeg fikk av lønningskontoret da jeg skrev til dem for å spørre hvordan dette med lønn i ferie fungerer. Det vil jo da si at jeg skal ha ferie med lønn selv om jeg er sykemeldt?

HI

Det han skriver er jo at du får feriepenger, ikke lønn

Skrevet

Jeg ringte til lønningskontoret, og de sier at ettersom de trekker alle sine ansatte for fem uker lønn i juni, så vil lønn utbetales som vanlig når man tar ferie selv om man er sykemeldt. Dette vil de få refundert av NAV uansett. Så da var jo det greit :)

HI

Skrevet

Jeg ringte til lønningskontoret, og de sier at ettersom de trekker alle sine ansatte for fem uker lønn i juni, så vil lønn utbetales som vanlig når man tar ferie selv om man er sykemeldt. Dette vil de få refundert av NAV uansett. Så da var jo det greit :)

HI

Men du må likevel huske å krysse av på sykemeldingsskjemaet at du avvikler ferie da, ellers har du ikke lov å forlate landet.

Skrevet

Men du må likevel huske å krysse av på sykemeldingsskjemaet at du avvikler ferie da, ellers har du ikke lov å forlate landet.

Ja det sa de også, måtte huske å krysse av for at man er i utlandet :)

HI

Skrevet

Jeg er som deg 40% sykemeldt. Ble trekt for 5 uker på juni som vanlig og fikk lønn som vanlig nå i juli. Krysset av for at jeg skal avvikle 3 uker ferie.

Anonymous poster hash: d46db...4ed

Skrevet

Okei, ja men da har jeg jo bekymret meg uten grunn :)

HI

Skrevet

Nå har ikke jeg lest alle svarene, men hva med å friskemelde deg i ferien, da sparer du også noen sykedager.

Anonymous poster hash: c3633...ecc

Skrevet

Du friskmelder deg i ferien. Du får uansett ikke noe tilbake siden du ikke er 100% sykemeldt.

Anonymous poster hash: 5dcf7...a66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...