Gå til innhold

Jente 9 år 135 cm ish,og veier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nesten 44 kg. Mye?

Hun er veldig opptatt av å ikke få minst mat. Jeg delte opp et pizzastykke og ga et til henne. Buser ut med Flott!! Jeg skal få minst. Vet ikke jeg, jeg syns det er i overkant mye, ikke særlig aktiv. Liker ikke å løpe eller å gå tur.

Anonymous poster hash: 26a66...822

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, da er hun overvektig.

Hun har en BMI på 24 (http://www.thecalculatorsite.com/health/bmicalculator.php)

Ifølge persentilskjemaet til nhi (http://resource.nhi.no/resource/4279-21-bmi-jenter-5-19-med-tekst.pdf) er jenter på ni år med en BMI på over 21 kraftig overvektige.

Kan dere få noe hjelp fra helsestasjon eller fastlege?

Kanskje hele familien kan endre kostholdet? Pizza er jo (som regel) ganske energirik mat som ikke er så sunt (hvitt brød under, masse ost osv).

Anonymous poster hash: 66068...a97

Skrevet

Vi var på Peppes pizza. Det vanskelige her er at det ikke er min datter... Men tidl samboers datter. Jeg aaaner ikke hvordan jeg skal få lagt det frem mtp vekten hennes. Noen kaller det omsorgssvikt, jeg vet ikke. Kom frem at hun også har kratere av hull i tennene, vet ikke om dette er melketennene. Vanskelig dette.

Skrevet

Vi var på Peppes pizza. Det vanskelige her er at det ikke er min datter... Men tidl samboers datter. Jeg aaaner ikke hvordan jeg skal få lagt det frem mtp vekten hennes. Noen kaller det omsorgssvikt, jeg vet ikke. Kom frem at hun også har kratere av hull i tennene, vet ikke om dette er melketennene. Vanskelig dette.

Du kan sende en anonym bekymringsmelding til barnevernet. Da får foreldrene hjelp av dem til å ta tak i disse tingene, for det må gjøres!

Det er omsorgsplikt. Når du vet om det plikter du å melde fra, for jenta sin skyld

Skrevet

Min 9-åring er 132 cm og 26 kg. Hun er slank, så å veie litt mer enn henne er helt innenfor, men 44 kg høres veldig mye ut.

Ikke engang gutten min på 12 veier så mye

Anonymous poster hash: b1866...1a2

Skrevet

Du kan sende en anonym bekymringsmelding til barnevernet. Da får foreldrene hjelp av dem til å ta tak i disse tingene, for det må gjøres!

Det er omsorgsplikt. Når du vet om det plikter du å melde fra, for jenta sin skyld

"Omsorgssvikt" skulle det stå

Skrevet

Nesten 44 kg. Mye?

Hun er veldig opptatt av å ikke få minst mat. Jeg delte opp et pizzastykke og ga et til henne. Buser ut med Flott!! Jeg skal få minst. Vet ikke jeg, jeg syns det er i overkant mye, ikke særlig aktiv. Liker ikke å løpe eller å gå tur.

Min jente er 138ish og veier 36ish...Hun er ikke tynn-tynn som mange av de andre jentene i klassen er, har litt valpefett på magen og lårene. Så 135cm og 44 kg er nok ganske mye

Anonymous poster hash: 3defb...455

Skrevet

Seriøst omsorgssvikt fordi et barn ikke følger "normalen"??

Min datter er 9 år, 138,5 høy og veier over 40 kilo. Hun er aktiv i svømming, håndball og turn 4 dager i uka. Hun spiser sunn mat og får aldri saft/ juice/ brus, snop bare litt på lørdagene. Desverre så legger hun veldig fort på seg, vi er opptatt av at hun skal spise til hun er mett og ikke mer, uansett hvor god maten er. Her spiller nok biologien inn..

Men her snakker vi ikke omsorgssvikt. Blir helt matt av dere av og til...

Skrevet

Har observert ganske mye nå i ferien da hun har vært med meg og mine. Ifht lek og sosiale koder. Jentene er glad i dans, turne og slå hjul. Her ser jeg at 9 åringen faller helt ut, blir gretten og vil ikke være med. Hun er mest gla i rollespill som for.eks Mor og Far lek, egentlig kun rollespill hun er gla i. Hun bruker IPad mye, les ekstremt mye... Har den med i sengen for kvelden, til og med i dusjen, og står ikke opp før kl 11-11.30. Da vet jeg at hun ser på iPad fra hun har våknet. Når hun snakker med faren så er det med babystemme. Redd det blir veldig påfallende at kommer bekymringsmelding etter hun har vært med meg. Jeg jobber med en Bv.ped og hun kjenner familien (som mor, far, søster og denne jenten her) kanskje jeg skal ta en prat med henne.

Ts

Skrevet

Har observert ganske mye nå i ferien da hun har vært med meg og mine. Ifht lek og sosiale koder. Jentene er glad i dans, turne og slå hjul. Her ser jeg at 9 åringen faller helt ut, blir gretten og vil ikke være med. Hun er mest gla i rollespill som for.eks Mor og Far lek, egentlig kun rollespill hun er gla i. Hun bruker IPad mye, les ekstremt mye... Har den med i sengen for kvelden, til og med i dusjen, og står ikke opp før kl 11-11.30. Da vet jeg at hun ser på iPad fra hun har våknet. Når hun snakker med faren så er det med babystemme. Redd det blir veldig påfallende at kommer bekymringsmelding etter hun har vært med meg. Jeg jobber med en Bv.ped og hun kjenner familien (som mor, far, søster og denne jenten her) kanskje jeg skal ta en prat med henne.

Ts

Akuratt HVA tenker du at du skal melde?

Omsorgssvikt?

Anonymous poster hash: bc8e6...70b

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg skal melde for noe eller ikke. Jeg blir betenkt da noen sier at dette er omsorgssvikt, og kanskje før en meld til bvtj, om jeg kanskje skal ta dette opp med far på en grei hensiktsmessig måte.

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg skal melde for noe eller ikke. Jeg blir betenkt da noen sier at dette er omsorgssvikt, og kanskje før en meld til bvtj, om jeg kanskje skal ta dette opp med far på en grei hensiktsmessig måte.

Du spør på et anonymforum før du snakker med faren til ungen? Jeg fatter ikke hvorfor jeg gidder å bli sjokkert.

Dette er ikke en sak for barnevernet.

Er det rart at hun bruker ipaden mye? Det er jo ingen som vil leke med henne, for de er ute å slår hjul. Noe hun kanskje ikke får til, og heller ikke interesserer seg i.

Anonymous poster hash: bc8e6...70b

Skrevet

Dette med iPad og sosiale koder har jeg tatt opp med hennes far da vi bodde sammen og det var som å gå inn i løvens hule. Skjønte fort at dette var noe jeg absolutt ikke har noe med. Ila ferien ser jeg jo at alt har eskalert.

Ts

Skrevet

Høres mye ut. Min sønn er like høy og veier halvparten så mye. Nå er han rimelig skrapa, men uansett.

Anonymous poster hash: 70379...bb8

Skrevet

Ja, det er mye. Skjønner allikevel ikke hva du skal gjøre med det, og heller ikke at du tenker at du skal gjøre noe med det. Du beskriver et barn som kanskje strever i sine relasjoner. Hun får ikke helt til det sosiale, og hun får i hvert fall ikke til den fysiske leken. Kanskje har hun foreldre som ikke ser vanskene, men det hjelper ikke med en "stemor" som kun problematiserer og som bebreider foreldrene. Noen barn trekker opp gjennomsnittet på vekt, sånn er det bare. Du har sjansen til å være en voksen som gir denne jenta noe positivt. Det tror jeg du gjør bedre ved å være positiv, interessert og ivaretakende når du er sammen med henne enn ved å være opptatt av alt som burde vært annerledes. Du kan kreve at iPad leveres inn ved leggetid og gis tilbake på et tidspunkt du synes er greit. Du kan finne på ting som aktiviserer alle uten at hun føler seg utenfor. Du kan gjøre noe annet enn å gå ut og spise pizza med barna. Kort sagt - bruk din posisjon til å være en positiv voksen. Det trenger hun sikkert etter hvert. Og hun trenger det nå. 

Skrevet

Enig med Iiiik her.

Anonymous poster hash: 7ffbd...66e

Skrevet

Ja høres veldig mye ut, har en datter som er 12 og er 1,55 og veier 40 kg

Anonymous poster hash: e8df4...d82
Skrevet

Jente 12, 145 cm og 32 kg.

Høres mye ut med 44 kg ja.

Det du kan gjøre er å servere sunn mat og legge opp til fysisk aktivitet.

Anonymous poster hash: 087ba...006

Skrevet

Seriøst omsorgssvikt fordi et barn ikke følger "normalen"??

Min datter er 9 år, 138,5 høy og veier over 40 kilo. Hun er aktiv i svømming, håndball og turn 4 dager i uka. Hun spiser sunn mat og får aldri saft/ juice/ brus, snop bare litt på lørdagene. Desverre så legger hun veldig fort på seg, vi er opptatt av at hun skal spise til hun er mett og ikke mer, uansett hvor god maten er. Her spiller nok biologien inn..

Men her snakker vi ikke omsorgssvikt. Blir helt matt av dere av og til...

Hvordan kan du få dete til å gjelde deg? Din datter er høyere veier litt mindre og trener mye ( mere muskler som veier mer enn fett).

Jenta hi skriver om er lavere veier mer og er lat og inaktiv.

Hva med å lese innlegget før du får piggende ut?

Anonymous poster hash: bf2f3...56a

Skrevet

Har gutt på 9 år, han er 136 høy og 26 kg. Vil si at hun er veldig tung for høyden hvis hun er 44 kg.

Anonymous poster hash: 6ab12...abe
Skrevet

Har gutt på 9 år, han er 136 høy og 26 kg. Vil si at hun er veldig tung for høyden hvis hun er 44 kg.

Anonymous poster hash: 6ab12...abe

Samtidig må vi ikke glemme at det er store individuelle forskjeller. Jeg har en gutt på 7 som er 145 høy...

Anonymous poster hash: 4143f...e23

Skrevet

Det er veldig lite!!!

Anonymous poster hash: dfccf...eef

Skrevet

Oj.. Store forskjeller her...

Min jente på 12 år er 168 cm og 69 kg...

Gutten min på 8 år er 142 cm og 40 kg...

Anonymous poster hash: d2b99...e4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...