Gå til innhold

Piller leppa si til blods, uvane som vil vare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 3-åring driver å peller på leppa si til det blir løse hudflak og det begynner å blø. Overleppa ser til tider helt møtbanka ut, blodig og hoven. Vi prøver å avlede og si "stopp å pelle", men hjelper ikke. Vi har uvaner som biting av negler og pelle nese i familien men denne uvanen har jeg ikke sett før. Noen andre?

Anonymous poster hash: 0ac76...169

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har den uvanen.... :wub:

Ikke sånn at jeg blør, men piller hver dag og greier ikke stoppe. Er av og til ganske sår på leppene pga det. Startet i barndommen. Gjør det enda, og har ikke klart å finne noe som gjør at jeg stopper med det. Prøver veldig å la være, men plutselig gjør jeg det helt automatisk uten at jeg har registrert det mens jeg ser tv eller sånn... 

Tror det kommer av at jeg har kronisk tørre lepper. Uansett om jeg bruker lepsyl, drikker mye vann el, så har jeg tørre lepper og da blir jeg å pille..... :sur:

Anonymous poster hash: 75c82...294
Skrevet

Jeg gjorde det mye da jeg var liten, hender av og til at jeg piller fortsatt, hvis jeg ikke har en lipsyl for hånden. Tror det er en ting som ofte utvikler seg hvis man er mye tørr på leppene. Hvis huden påleppene er veldig tørr blir den på en måte stiv, også kjennes det ut som den ike skal være der. Det kan faktisk være mer behagelig med et sår enn med veldig tørr hud. Jeg ville smurt leppene med en god lipsyl mange ganger om dagen, uansett om du ser ham plukke eller ikke. Når du ser ham plukke ville jeg ikke irrettesatt med "ikke plukk", men heller kommet med lipsylen, og sagt noe sånt som "se her, det blir bedre hvis du smører". Jeg husker enda frustrasjonen over å få beskjed om å ikke plukke, uten å få noe annet alternativ for å fjerne ubehaget.

Anonymous poster hash: 04060...f95
Skrevet

Min eldste gutt gjorde det da han var liten. Han har fyldige "kysselepper" som hver høst og vinter fikk en tørr "tut" midt på overleppa. En tørr sirkel på en måte. Denne plukket han stadig vekk, og ofte blødde det... De andre to har smalere overleppe og har ikke hatt dette problemet. Han sluttet forresten da han ble eldre (7-8 år) fordi det var vondt og ubehagelig. Glad for de flotte leppene i dag da😉

Anonymous poster hash: cd61f...4ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...