Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lyver detes tenåringer mye?vi tok tenåringen i å lyve noe helt forferdelig som fort kunne endt med bekymringsmld...hun lyver så det renner av henne...hun kan godt si at vi slår henne hver dag enda vi selvfølgelig ikke gjør det...

Anonymous poster hash: ee86c...64f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir 14 neste mnd.

Gjest Antarctica
Skrevet

En 13-14-åring er jo ung og umoden... Vanskelig det der, det er ofte en trang til oppmerksomhet.

Skrevet

Hopper denne opp

Skrevet

Det er nok ikke unormalt at ungdom i den alderen lyver, men jeg vil si det ikke er vanlig at de lyver om så alvorlige ting. Spørs selvfølgelig hvem hun har sagt dette til, men det er et varseltegn.

Skrevet

Hvordan skal man ta tak i dette?noen tips?hun har tidligere snakket med helsesøster uten at det nyttet

Skrevet

Ikke mye, nei, men vi har hatt en episode lik den du nevner. Ikke spesielt gøy, nei...

Hun hadde fortalt at jeg (mamma) slo, sparket, kloret og bet (!)...

I samme periode hadde hun kuttet seg på armene.

Må si jeg ble målløs...

Vi fikk henvisning fra fastlege til utredning på BUP. Kom fram at hun hadde fått noen venner der ett par hadde hatt en tøff barndom. Det er nok der selvskadingen kom fra, da de drev med dette og det er litt "smittsomt".

Noen tidligere venninner hadde hun mistet kontakt med. I den nye gjengen var det ett betraktelig hardere miljø. Skulle hun bli sett måtte hun ha noe å "imponere" med.

Lang historie kort, hun ble utredet, de var ikke bekymret for noe, fant alt normalt, vi hadde tett dialog med skolen, snakket mye sammen her hjemme og med skolen, skolen ordnet med veiledning/samtaler med helsesøster og alt gikk mye bedre.

Nå er hun 16 1/2 og vi har ikke opplevd noe av dette i ettertid. Hun er sunn, frisk og oppegående. Lyver aldri mer bortsett fra ett par ganger hun har vært kjempetrett og er heeeeelt sikker på at hun slukket lyset og sov med én gang ho la seg. 😜😂 Men det er lenge siden det også egentlig og sånn gjør vel alle til tider. Greit så lenge det er en sjelden gang. 😄

Hun var forresten 14 da dette skjedde og hadde akkurat begynt på ungdomsskolen.

Anonymous poster hash: 8b7ee...c31

Skrevet

Høres ut som en tenåring med problemer.. Håper dere kan få hjelp. Psykolog osv

Anonymous poster hash: b1cae...fe7

Skrevet

Hun nekter psykolog...har ikke tid å svare mere nå, men er tilbake senere🙏🏻

Skrevet

Da ville jeg nok sagt at siden man ikke kan stole på henne, får hun mindre frihet og tillit. Sørg for å dobbeltsjekke alt hun forteller, i hvert fall det som høres rart ut. Minn henne på at tillit er noe som må bygges opp. Gjenta at dere er bekymret for hvordan hun har det og hvorfor hun sier ting som ikke er sant. Undre dere sammen med henne på hva det er som foregår. 

Skrevet

Hun nekter psykolog...har ikke tid å svare mere nå, men er tilbake senere🙏🏻

Det er det ikke hun som bestemmer. Ferdig snakka, ville jeg sagt.

Her må man jo finne ut om noe er galt, om det ikker er det, hva får hun ut av å lyge om slike ting?

Her hadde det blitt store konsekvenser for noe sånt. Hun er gammel nok til å vite at man ikke lyver, ihvertfall ikke om så alvorlig ting.

Kjenner jeg blir irritert.

Anonymous poster hash: 215a4...dcb

Skrevet

Du må jo forklare henne konsekvensene av slike løgner. En 14-åring bør skjønne bedre enn som så.

Skrevet

Hun bare "driter i alt", nekter på at det er noe galt.Kommer overhodet ikke innpå henne.

Skrevet

Hun bare "driter i alt", nekter på at det er noe galt.Kommer overhodet ikke innpå henne.

Jeg skrev over her om at vi har opplevd en lignende historie da vår datter var 14.

Jeg skrev vi fikk henvisning til BUPP, av fastlegen.

Altså, jeg spurte ikke om hun ville det. Det var en konsekvens av det hun valgte å si og gjøre.

Hadde jeg spurt hadde hun selvfølgelig sagt at hun ikke ville snakke med noen og nektet for at det var noe galt.

Hun er 14 år! Stor, ja, men fortsatt barn! Hun trenger voksne som tar ansvar! Å gi dette konsekvenser er å ta ansvar.

Du kan enten straffe henne for lyvingen og, i mine øyne, risikere at hun ikke vil fortelle om noe alvorlig skulle skje en dag.

Eller ta hennes "rop om hjelp" alvorlig og vise at du er der for henne. For å lyve om en så alvorlig sak er ett kjempestort rop om hjelp. Hun er stor nok til å forstå hva hun har sagt, de lyver ikke om slike ting for morro skyld...

Anonymous poster hash: 8b7ee...c31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...